سایت 5G ایرانسل

ششمین سایت 5G ایرانسل در جزیره کیش افتتاح شد

ششمین سایت 5G ایرانسل در جزیره کیش افتتاح شد. مدیرعامل ایرانسل در مراسم افتتاح از این سایت گفت این اپراتور برای توسعه پژوهش‌های 6G در کیش آمادگی دارد.

صبح روز سه شنبه 19 اسفند 99 ششمین سایت 5G ایرانسل در جزیره کیش افتتاح شد. در این مراسم دکتر سید ستار هاشمی (معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات)، دکتر جعفر آهنگران (سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش)، دکتر سید جلال موسوی (معاون اجرایی ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری)، دکتر بیژن عباسی‌آرند (مدیرعامل ایرانسل) و جمعی از مدیران محلی و نیز اصحاب رسانه حضور داشتند. این مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محوطه باز پیرامون سایت 5G ایرانسل در ساحل خلیج فارس برگزار شد.

افتتاح ششمین سایت 5G ایرانسل در جزیره کیش

سایت 5G ایرانسل

مدیرعامل ایرانسل در این مراسم گفت این اپراتور به عنوان اولین شرکت حوزه ارتباطی است که اینترنت موبایل را وارد ایران کرد و همواره در توسعه فناوری‌های جدید پیشرو بوده است. وی افزود:

با ورود ایرانسل به حوزه ارائه خدمات تلفن همراه در ایران، رقابت جدی در این عرصه شکل گرفت و یک رشد و توسعه جدی در حوزه خدمات اینترنت موبایل و خدمات ارتباطی در کشور ایجاد شد. ما در ایرانسل در دو سال اخیر، روی زیرساخت‌های مورد نیاز برای نسل پنج تلفن همراه کار سنگینی انجام دادیم و در حال حاضر شبکه ایرانسل در کل کشور، آمادگی تجهیز به نسل پنج تلفن همراه را دارد. نسل پنج صرفا یک تغییر نسل و فقط افزایش سرعت و کیفیت اینترنت نیست. به تعبیر متخصصان، نسل پنج زیربنای نسل جدیدی از اقتصاد است؛ کسب‌وکار دیجیتال را توسعه می‌دهد و زیست بومی را ایجاد می‌کند که بسیاری از خدمات بتوانند بر بستر آن ارائه شوند، تا توسعه و رفاه را در پی داشته باشد و سرویس‌های جدید را در اختیار مردم قرار دهد.

سایت 5G ایرانسل

دکتر بیژن عباسی‌آرند در ادامه اظهار کرد ما در ایران خوشبختانه از مرداد امسال راه‌اندازی سایت‌های نسل پنج و ورود این تکنولوژی به کشور را کلید زدیم و امروز این تکنولوژی به جزیره کیش رسید. با حمایت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مهرماه امسال، توافق‌نامه چندجانبه را با سازمان منطقه آزاد کیش و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات امضا کردیم که یکی از محورهای آن، راه‌اندازی سایت نسل پنج تلفن همراه در جزیره کیش بود. خوشبختانه به تعهدمان عمل کردیم و امروز شاهد راه‌اندازی این سایت هستیم.

مدیرعامل ایرانسل در ادامه گفته‌های خود بیان کرد:

ذیل این توافق‌نامه، ظرفیت‌های همکاری دیگری تعریف شده که سرویس‌های حوزه خدمات شهری و سرویس‌های قابل ارائه بر بستر خدمات ارتباطی بتواند شکل بگیرد. امیدواریم در کارگروهی که با عزیزان تشکیل داده‌ایم، بتوانیم این خدمات و سرویس‌ها را در جزیره کیش راه‌اندازی کنیم. ما در ایرانسل چند برنامه جدی در راستای توسعه خدمات نسل پنج داریم. یکی از برنامه‌های جدی ما این است که این سرویس را بعد از شیراز و کیش، در بقیه شهرها توسعه دهیم. قدم بعدی بحث بومی‌سازی این فناوری است. ما در حوزه تجهیزات نسل جدید طبیعتا وابستگی داریم و این تجهیزات را از تولیدکنندگان معتبر بین‌المللی تامین می‌کنیم. اما زیرساخت‌های فنی را با کمک نیروهای داخلی ایجاد کرده‌ایم و باتوجه به اینکه بخش عمده‌ای از این تجهیزات قابل بومی‌سازی است، یکی از برنامه‌های جدی ایرانسل این است که ان‌شاء‌الله با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، اقدامات جدی را برای بومی‌سازی این تجهیزات انجام دهیم. البته بخشی را هم شروع کرده‌ایم که ان‌شاءالله در آینده نزدیک به ثمر خواهد رسید و استفاده خواهد شد.

حرکت ایرانسل به سمت نسل 6

عباسی‌آرند در ادامه عنوان کرد کار بعدی که دنبال می‌کنیم، تمرکز روی تحقیقات برای نسل‌های جدید است. با توجه به اینکه دنیا به سمت نسل ۶ در حال حرکت است، ما هم ظرفیت‌های خوب تحقیقاتی در کشور داریم که ان‌شاءالله بتوانیم برای کارهای تحقیقاتی، آمادگی فهم و شناخت و نهایتا ایفای نقش در توسعه نسل بعد در کشور، آن را به کار بگیریم و پیشگام باشیم.

مدیرعامل ایرانسل در پایان گفته‌های خود گفت امیدواریم ماحصل این اقدامات، رشد و پیشرفت و توسعه حوزه ارتباطی کشور باشد تلاش می‌کنیم همکاری‌های گسترده‌تری را در حوزه ارتباطی شکل دهیم و سرویس‌های هوشمند را به کیش بیاوریم تا کیش را با توجه به زیرساخت‌های خوبی که در منطقه آزاد وجود دارد، به جزیره هوشمند تبدیل کنیم.

دعوت از ایرانسل برای ایجاد پایگاه تحقیقاتی نسل ۶ در جزیره کیش

سایت 5G ایرانسل

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این مراسم عنوان کرد می‌خواهم خواهش کنم نگاه ویژه‌ای به کیش داشته باشید. از دکتر عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل دعوت می‌کنم پایگاه تحقیقاتی نسل ۶ را به جزیره کیش بیاورند. از طرف همکارانم قول مساعد می‌دهم که همه امکانات برای هوشمندسازی کیش و تبدیل کیش به یک الگو در سرزمین‌مان را در اختیارتان قرار دهیم.

آهنگران گفت:

تسهیلات مقرراتی که ما در منطقه آزاد داریم، راه را برای این اقدام‌ها باز گذاشته، به نحوی که در جای دیگری امکان‌پذیر نیست و مدیریت یکپارچه‌ای که در جزیره کیش برقرار است، این امکان را فراهم می‌کند تا دوستان ایرانسل نگاه توسعه‌ای خود را در رابطه با هوشمندسازی به کیش معطوف کنند. امروز کار بزرگی صورت گرفته است و همین که ایرانسل با پیشرو بودن در عرصه خدمات 5G، دومین سایت نسل پنج تلفن‌همراه در خارج از تهران را به کیش اختصاص داده است، نشان‌دهنده این است که همه امکانات فراهم است.

ایرانسل توانایی توسعه 5G در تمام کشور را دارد

سایت 5G ایرانسل

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم گفت در اسناد بالادستی وزارت ارتباطات، هدف گذاری کرده‌ایم در افق ۱۴۰۴، اتصال حداقل ۱۰ درصد از کاربران شبکه ملی اطلاعات را به فناوری‌های نوین داشته باشیم. طبیعتا استفاده از فناوری 5G یکی از مصادیق قطعی و یقینی فناوری‌های نوین است و این رونمایی در راستای اهداف اسناد بالادستی است.

هاشمی در ادامه افزود:

نکته دیگری که ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین را در کشور دوچندان می‌کند، بحث مدیریت بهینه منابع فرکانسی است. ما منابع فرکانسی محدودی را در اختیار داریم که به عنوان منابع ملی شناخته می‌شوند. اگر بخواهیم صرفا از فناوری‌های نسل‌های قبلی استفاده کنیم، بدون تردید استفاده بهینه و موثری از فرکانس انجام نخواهد شد و 5G یکی از مصادیقی است که با استفاده از آن، در تلاشیم از ظرفیت‌های فرکانسی که در کشور داریم، به صورت بهینه استفاده کنیم. متاسفانه به واسطه انحصاری که در حوزه اینترنت ثابت شاهد هستیم، آنچه در توسعه اینترنت ثابت مورد انتظار بود، اتفاق نیفتاد. به همین دلیل استفاده از ظرفیت 5G را برای کمک به توسعه اینترنت ثابت در دستورکار داریم و پروانه‌های مرتبط را هم صادر کرده‌ایم که ان‌شاءالله بتوانیم بخشی از این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بیان کرد با همین نگاه است که ما در وزارت ارتباطات، نقشه راه فناوری 5G را در سال‌های اخیر در دستور کار قرار داده‌ایم و آنچه از 5G متناسب با نقشه راه برآمده از اسناد بالادستی تدوین کردیم، این است که در ابتدای کار به صورت پایلوت، 5G را در داخل کشور با محوریت مراکز علمی و تحقیقاتی داشته باشیم که این اتفاق محقق شد. ما شاهد بهره‌برداری نسل پنجم در پژوهشگاه ICT و در ساختمان مرکزی ایرانسل بودیم که هر دو با همت عزیزان در ایرانسل اتفاق افتاد. در ادامه هم از ظرفیت دانشگاهی استفاده کردیم و سایت نسل پنج دانشگاه تربیت مدرس را مورد بهره‌برداری قرار دادیم که همه این فعالیت‌ها در راستای همان نقشه راه وزارت ارتباطات بوده است.

هاشمی در ادامه عنوان کرد:

در بحث تجاری‌سازی، در دستور کار وزارت ارتباطات این بوده است که در شهرهای مختلف، متناسب با ظرفیت‌هایی که وجود دارد، آن را پیگیری کنیم. در همین راستا شاهد بودیم که چهارمین سایت 5G ایرانسل در پارک آب و آتش تهران و پنجمین سایت نیز در شهر شیراز، برای استفاده عموم مورد بهره‌برداری قرار گرفت. بسیار خوشحالیم که با همت دوستان‌مان در شرکت ایرانسل و مشخصا مدیریت ارزشمند برادر فرهیخته، دکتر بیژن عباسی‌آرند، امروز شاهد بهره‌برداری از ظرفیت نسل پنج تلفن‌همراه در جزیره کیش هستیم.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه اظهار کرد ما در سال‌های اخیر شاهد اتفاق دیگری در بحث جزایر کشور بوده‌ایم که بحث اتصال جزایر به سرزمین اصلی بوده است. زیرساخت‌های ارتباطی که به صورت مطمئن در جزایر ایجاد شد، در گام بعدی باید در لایه دسترسی، این ارتباط را به دست تک تک کاربران و مصرف‌کنندگان برسانیم. اگر بخواهیم این اتفاق بیفتد باید باید شاهد نگاه توسعه‌ای باشیم و عملا بهره‌برداری از این سایت نسل پنج تلفن‌همراه، در همین راستا قلمداد می‌شود. کار دشواری است. ما در شرایط تحریم شاهد این توسعه‌ها در کشور هستیم و این نبوده است مگر اینکه از ظرفیت جوانان به صورت واقعی بهره‌برداری شده است. این پایان راه نیست و ما باید سراغ کاربست‌های 5G برویم. 5G در امتداد 4G نیست، چرا که ظرفیت‌های بی‌بدیل و جدیدی از جمله خودروی هوشمند، جراحی از راه دور، هوشمندسازی صنایع و… را دارد که در نسل‌های قبلی امکان‌پذیر نبوده است.

هاشمی در ادامه افزود:

ما در شرکت ایرانسل شاهد بودیم که زیرساخت‌های ارتباطی و بهره‌برداری از آن را توانستند به عموم کشور ارائه دهند. خاطرمان هست در مقطعی استفاده از موبایل به عنوان کالای لوکس و گران محسوب می‌شد، اما ایرانسل با ورود به عرصه کسب‌وکار و حوزه فناوری، هدف‌گذاری کرد که بتواند این تکنولوژی را در اختیار عموم قرار دهد و بر کاهش قیمت تمرکز داشت. باورم این است که در ایرانسل شاهد این باشیم که استفاده از کاربست‌های 5G را، همانطور که قبلاً در شرکت ایرانسل شاهد بودیم، در کنار توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، بتوانیم آن را به کل کشور تعمیم دهیم.

معاون وزیر ارتباطات گفت اگر به ورود فناوری‌های نسل دو، سه و چهار به کشور نگاه کنیم، در مقایسه با ورود نسل پنج به کشور، می‌بینیم که فاصله و شکافی که در انتقال و جذب فناوری با دنیا داریم، رفته رفته در حال کم شدن است. در مقایسه با نسل سه و چهار، با فاصله کمتری توانستیم نسل پنج را با اعتماد به جوانان کشور، وارد کشور کنیم.

ارائه سرعت دانلود 20 برابری در شبکه 5G

سایت 5G ایرانسل

ششمین سایت 5G ایرانسل در بخش بعدی این مراسم افتتاح شد. در این بخش نمونه‌ای از کاربردهای فناوری 5G نظیر پخش آنلاین ویدیو با کیفیت 4K، مقایسه سرعت دانلود فایل در نسل 4 با نسل 5، مشاهده ویدیو با عینک VR و انجام بازی آنلاین در حضور خبرنگاران و در یک محیط واقعی و کاربردی انجام شد و همچنین اصحاب رسانه نیز توانستند در این مراسم سرعت 5G را نزدیک تجربه کردند.

سایت 5G ایرانسل

خدمات تجاری سایت 5G ایرانسل در جزیره کیش توسط دکل اشتراکی منطقه آزاد کیش به کیشوندان و مسافران به این جزیره ارائه خواهد شد و مرکز تجاری کیش (بازار بزرگ کیش) تحت پوشش این سایت قرار داد. همچنین ساحل مرجان، اسکله بزرگ و مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش از سایر مراکز مهم واقع در محدوده این سایت محسوب میشوند.

ششمین سایت 5G ایرانسل همانند 5 سایت دیگر ایرانسل با تلاش و همت جوانان متخصص ایرانی در شرکت ایرانسل نصب، راه‌اندازی و بهینه‌سازی شده است. گفتنی است ایرانسل از سال ۱۳۹۵ مطالعه روی فناوری نسل پنج را با همکاری مراکز دانشگاهی داخلی و شرکت‌های معتبر بین‌المللی آغاز کرده است و تا به امروز موفق شد 6 سایت 5G در تهران، شیراز و جزیره کیش افتتاح کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*