بهترین بازی های دو بعدی

بهترین بازی های دو بعدی که باید تجربه کنید

اگر به عناوین 2D و ساید اسکرولر علاقه‌مند هستید، در ادامه می‌توانید با تعدادی از بهترین بازی های دو بعدی سال‌های اخیر آشنا شوید.

برای بسیاری از گیمرهای قدیمی، هیچ چیز جذاب‌تر از یک بازی دوبعدی نیست. این عناوین معمولا ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند، هیجان انگیز هستند و حس ماجراجویی مخاطبان را زنده می‌کنند. درست است که این آثار به اندازه رقبای سه بعدی، عمق ندارند اما نمی‌توان از کنار جلوه‌های بصری زیبا و ایده‌های نوآورانه آن‌ها عبور کرد. علاوه بر این، تقاضا برای بازی‌های دو بعدی همچنان بالا است. در این مطلب به معرفی بهترین بازی های دو بعدی پرداخته‌ایم که همه بازی دوستان باید حداقل یک بار آن‌ها را تجربه کنند.

بهترین بازی های دو بعدی

بازی‌های دو بعدی زیادی در بازار وجود دارد اما تعدادی از آن‌ها توانسته‌اند به جایگاه ویژه‌ای برسند و حتی کسانی که به این سبک علاقه‌ای ندارند را نیز جذب کرده‌اند. این بازی‌ها را معمولا نمی‌توان فراموش کرد و حتی در توصیفشان می‌توانیم از واژه‌هایی همچون «شاهکار» استفاده کنیم.

چندین سال قبل، دوره‌ای وجود داشت که شاهد افول سبک دو بعدی بودیم و این مسئله ناشی از انتشار عناوینی بود که کیفیت و نوآوری خاصی نداشتند. به نظر می‌رسید که دوره چنین آثاری به پایان رسیده و شاید باید تمرکز بازار به طور کامل بر روی بازی‌های سه بعدی قرار بگیرد. خوشبختانه با گذر زمان، این مسئله تغییر پیدا کرد و با درخشش استودیوهای مستقل، بازی های دو بعدی یک بار دیگر توانستند در مرکز توجه قرار بگیرند. این آثار به ما یادآوری می‌کنند که یک بازی خوب برای موفقیت، به چیزی فراتر از گرافیک نیاز دارد.

بازی Super Meat Boy

بهترین بازی های دو بعدی

  • امتیاز متاکریتیک: 87

سوپر میت بوی یک بازی پلتفرمر به شدت سخت است که بیش از 300 مرحله دارد و باعث می‌شود گاهی بیش از حد خشمگین شوید. در این بازی آن قدر چالش وجود دارد که دچار سردرگمی می‌شوید و کافی است یک لحظه تمرکز خود را از دست بدهید تا زحمات شما به هدر رفته و به نقطه اول بازگردید. از این بازی معمولا به عنوان یکی از آغازگران «انقلاب عناوین مستقل» نام برده می‌شود که الهام بخش آثار زیادی شد. حتی اگر با این دیدگاه مخالف باشید، نمی‌توان از کیفیت بالای این بازی عبور کرد.

با تشکر از طراحی شیطانی مراحل، بازی بر خلاف ظاهر کارتونی‌اش بسیار دشوار است و احتمالا ساعت‌های زیادی را برای عبور از مراحل آن صرف خواهید کرد. اما اگر احیانا این بازی را به اتمام رسانده‌اید، می‌توانید منتظر قسمت دوم آن باشید که به زودی از راه می‌رسد. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، بازی Super Meat Boy Forever به زودی عرضه خواهد شد.

بازی Inside

بهترین بازی های دو بعدی

  • امتیاز متاکریتیک: 87

اینساید داستان پسربچه‌ای را روایت می‌کند که در میان یک پروژه سیاه گرفتار شده است. او باید فرار کند، راه حل پازل‌های مختلف را بیابد و به آن چیزی که انسان‌های اطرافش تبدیل شده‌اند، تبدیل نشود.

این بازی در سال 2016 منتشر شد و مورد تحسین منتقدان و بازی دوستان قرار گرفت. نقطه قوت اثر، جلوه‌های بصری، موسیقی زیبا و فضاسازی موفق آن است. بازی Inside بر خلاف ظاهر ترسناکی که دارد، اثر لذت بخشی است و در قلب آن، با معماهای چالش برانگیزی رو به رو خواهید شد.

بازی Ori And The Blind Forest

بهترین بازی های دو بعدی

  • امتیاز متاکریتیک: 88

بازی اوری و جنگل تاریک در سال 2015 انتشار یافت و به قدری درخشان بود که به یکی از بهترین عناوین سال تبدیل شد. شاید اگر موفقیت آثار مستقلی همچون کسل کِرَشِرز (Castle Crashers) و لیمبو نبود، این بازی استودیوی موون (Moon Studios) هرگز ساخته نمی‌شد.

به جرات می‌توان گفت که این بازی از نظر بصری، یکی از بهترین‌های دهه است و از تک تک لحظات آن لذت می‌برید. البته برگ برنده بازی تنها زیبایی‌های ظاهری آن نیست، همه چیز به درستی کار شده و ترکیب تمامی عناصر است که باعث می‌شود تا این عنوان را هرگز از یاد نبرید.

بازی Ori And The Will Of The Wisps

بهترین بازی های دو بعدی

  • امتیاز متاکریتیک: 88

با موفقیت جنگل تاریک، بدیهی بود که قسمت دوم هم ساخته شود اما کمتر کسی انتظار داشت که نسخه دنباله بتواند در حد و اندازه قسمت اول ظاهر شود؛ اتفاقی که البته رخ داد. قسمت دوم هم اتمسفر کم نظیری دارد و مکانیک‌های گیم پلی آن راضی کننده است.

بازی Ori And The Will Of The Wisps مسیر قسمت نخست را به بهترین شکل ممکن ادامه می‌دهد و یک تجربه پلتفرمینگ عمیق‌تر عرضه می‌کند، ضمن اینکه به شدت احساسی است و مخاطب را از نظر داستانی تا انتها می‌کشاند. این بازی بر روی ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد و قرار است برای ایکس باکس سری ایکس نیز عرضه شود.

بازی Celeste

بهترین بازی های دو بعدی

  • امتیاز متاکریتیک: 88

سلست، ماجراجویی‌ها و داستان خود شناسی شخصیت اصلی بازی یعنی مدلین (Madeline) را روایت می‌کند. در این اثر پلتفرمر داستان محور، شما باید به مدلین کمک کنید تا خود را به بالای کوه سلست برساند. در این میان، چالش‌ها و پازل‌های زیادی وجود دارد که بسیار هوشمندانه طراحی شده‌اند. سبک گرافیکی پیکسلی، قابلیت گشت و گذار، اتاق‌های مخفی هیجان انگیز و غیره باعث شده تا یک بازی پرمحتوا انتظار شما را بکشد.

در بازی Celeste باید منتظر مرگ‌های متعدد باشید تا در نهایت بتوانید به نوک قله برسید. البته مرگ در این بازی، دلسرد کننده نیست و در واقع برای موفقیت، به این آزمون و خطاها نیاز خواهد داشت. ویژگی مثبت بازی در کنار پازل‌ها، داستان پرکشش آن است که حس کنجکاوی مخاطب را بر می انگیزد و او را با خود همراه می‌سازد.

بازی Limbo

بهترین بازی های دو بعدی

  • امتیاز متاکریتیک: 88

این بازی سیاه و سفید، در دسته عناوینی قرار می‌گیرد که در آن بارها کشته می‌شوید اما در عین حال اثر کوتاهی است. شاید در ابتدا همه چیز در بازی بی معنی برسد، حتی بخش‌های پایانی اما کافی است آن را یک بار دیگر تجربه کنید تا متوجه نکات بسیاری شوید. بازی Limbo را باید چندین بار به پایان رساند تا کاملا متوجه شد که از نظر داستانی چه می‌خواهد بگوید.

همانند اینساید، این بازی هم از فضای سیاه و نسبتا ترسناکی بهره می‌برد، البته از نظر طراحی، ساده‌تر است.

بازی Cuphead

بهترین بازی های دو بعدی

  • امتیاز متاکریتیک: 88

این بازی پلتفرمر دو بعدی، با الهام از کارتون‌های قدیمی میکی ماوس ساخته شده و فضای خاطره انگیزی دارد اما اجازه ندهید که این محیط کارتونی و دوست داشتنی شما را فریب دهد، این بازی به شکل غافل گیر کننده‌ای، سخت و چالشی است. در کاپ هد باید برای هر حرکت خود، زمان بندی درست داشته باشید و یک اشتباه کوچک هم کافی است تا تلاش‌های شما نافرجام بماند. داستان بازی در مورد کاپ هد و برادرش ماگ من است که با شیطان شرط‌بندی می‌کنند اما شکست می‌خورند و حالا باید تاوان بدهند.

شما می‌توانید با خود نیروی کمکی هم ببرید و بازی Cuphead را به صورت دو نفره انجام دهید اما پیشاپیش باید بدانید که اضافه شدن یار، از سختی آن کم نمی‌کند. در واقع حضور بازیکن دوم باعث می‌شود تا شکست دادن بعضی از غول آخرها سخت‌تر هم شود، زیرا قدرتمندتر می‌شوند و برای شکست دادنشان، باید دو برابر تلاش کنید.

بازی Guacamelee

بهترین بازی های دو بعدی

  • امتیاز متاکریتیک: 88

وقتی به سبک پلتفرمر مترویدوانیا (Metroidvania) می‌رسیم، کمتر اثری به بازی Guacamelee نزدیک می‌شود. بازی اگر چه نسبتا کوتاه است اما این نقطه ضعف را با مبارزه جذاب، موسیقی‌های عالی و جلوه‌های بصری چشم نواز جبران می‌کند. از آن بهتر اینکه، لحظات کمدی زیادی در اثر وجود دارد و بارها لبخند را بر لبان شما می‌آورد.

توصیه ما این است که نسخه سوپر توربو (The Super Turbo Championship Edition) بازی را تجربه کنید، زیرا ورژن کامل‌تری است. شما همچنین می‌توانید به سراغ نسخه دنباله آن هم بروید که اثر مدرن‌تری محسوب می‌شود اما به بامزگی قسمت اصلی نیست.

بازی Stardew Valley

بهترین بازی های دو بعدی

  • امتیاز متاکریتیک: 89

یک اثر محبوب دیگر که دارای معما و پازل نیست اما چیزهای بهتری برای عرضه دارد. در استاردو ولی، بازیکنان مدیریت یک مزرعه را بر عهده دارند اما این تمام ماجرا نیست. بازی هدف خاصی را برای مخاطب مشخص نمی‌کند و همه چیز به خودتان بستگی دارد که می‌خواهید چه کاری انجام دهید و چگونه پیش بروید. اجازه ندید که سبک گرافیکی پیکسلی بازی شما را فریب دهد، استاردو دارای عمق و پیچیدگی‌های زیادی است و برای اینکه به یک مزرعه‌دار موفق تبدیل شوید، باید در مسیر پر تلاطمی قدم بگذارید. در بازی می‌توانید معدن کاری یا ماهیگیری هم کنید، حیوان پرورش دهید، محصولات زراعی تولید نمایید و غیره.

علاوه بر این‌ها، مدیریت زندگی شخصی شخصیت اصلی نیز در دستان شماست، اینکه با چه کسی ازدواج می‌کند، بزرگ کردن فرزندانش و خیلی چیزهای دیگر. بازی Stardew Valley یکی از پرفروش‌ترین عناوین مستقل تاریخ است و آن را با قیمتی بسیار پایین می‌توانید از پلتفرم استیم خریداری نمایید.

بازی World Of Goo

بهترین بازی های دو بعدی

  • امتیاز متاکریتیک: 90

اگر در جستجوی اثری هستید که بتواند شما را برای مدتی کوتاه سرگرم کند، بازی World Of Goo یک گزینه کاملا مناسب است. این بازی در بعضی از مراحل، می‌تواند چالش برانگیز هم شود اما هرگز آزار دهنده نیست و با کمی تفکر می‌توانید از موانع عبور کنید.

بر خلاف لیمبو که فضاهای تاریکی دارد، این بازی اتمسفر روشن و امیدبخشی ارائه می‌دهد و با اینکه بیش از 13 سال از عرضه آن می‌گذرد اما هنوز هم تازگی‌های خودش را دارد. بازی World Of Goo اخیرا به‌روزرسانی هم شده که ارزش تکرار آن را بالا می‌برد.

بازی Braid

بهترین بازی های دو بعدی

  • امتیاز متاکریتیک: 90

بازی Braid در طول این سال‌ها همواره در فهرست‌های بهترین بازی های مستقل و پلتفرمر حضور داشته و یکی از آن آثاری است که نشان می‌دهد خلاقیت تا چه اندازه در بازی‌سازی اهمیت دارد. داستان بازی را هزاران بار شنیده‌اید، یک شاهزاده که می‌خواهد یک پرنسس را از دستان هیولایی قدرتمند نجات دهد. اما این داستان کلیشه‌ای، در واقع بهانه‌ای است برای عرضه انواع مکانیک‌های نوآورانه گیم پلی، مکانیک‌هایی که باعث می‌شوند تا سازندگان را تحسین کنید.

عناصر متداول سبک پتلفرمینگ را در این اثر نیز مشاهده می‌کنید اما جایی که مسیر بازی از عناوین مشابه جدا می‌شود، قدرت شما در بازی کردن با زمان است. مخاطب قادر است زمان را به عقب بازگرداند و اشتباهات خود را تصحیح نماید یا زمان را تند یا کند کند. بازی Braid هوشمندانه ساخته شده و از ابتدا تا انتها، یک تجربه به یاد ماندنی برای گیمرها خواهد بود. این بازی هم‌اکنون بر روی پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد و برای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس نیز منتشر خواهد شد.

بازی Spelunky

بهترین بازی های دو بعدی

  • امتیاز متاکریتیک: 90

با گذشت یک دهه، اسپلانکی هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. جلوه‌های بصری بازی نسبتا مینیمال است اما گیم پلی آن هرگز کهنه نمی‌شود. این بازی نقش مهمی در افزایش محبوبیت ژانر روگ لایک (Roguelike) داشت و از آثاری است که با سختی بیش از حد، مخاطب را دیوانه می‌کند اما باز هم از انجام آن خسته نمی‌شوید.

بازی Spelunky 2

بهترین بازی های دو بعدی

  • امتیاز متاکریتیک: 91

قسمت دوم بازی اسپلانکی در سال 2020 عرضه شد و سازندگان نه تنها کار را برای مخاطب آسان‌تر نکردند، بلکه این بار باید با چالش‌های بیشتری هم دست و پنجه نرم کنید. همانند قسمت اول، در این نسخه هم اگر کشته شوید، تمام تجهیزات و آیتم‌هایی که جمع آوری کرده‌اید را از دست می‌دادید. این بازی سخت تنها برای رایانه‌های شخصی و پلی استیشن 4 منتشر شده و می‌توان آن را به صورت دونفره هم انجام داد.

بازی FEZ

بهترین بازی های دو بعدی

  • امتیاز متاکریتیک: 91

بازی فز گیم پلی متفاوتی دارد و بین سبک‌های پلتفرمینگ سه بعدی و دو بعدی در رفت و آمد است. این تغییر زاویه دید باعث شده تا پازل‌های جذابی خلق شوند. بازی FEZ به منبع الهام آثار محبوب دیگری همانند دره یادبود (Monument Valley) و کراسی رُد (Crossy Road) نیز تبدیل شد. این بازی هم‌اکنون بر روی رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 4 و گوشی‌های هوشمند (آی او اس) در دسترس قرار دارد.

بازی Mark Of The Ninja

بهترین بازی های دو بعدی

  • امتیاز متاکریتیک: 91

بازی Mark Of The Ninja در سال 2012 برای سرویس ایکس باکس لایو آرکید و رایانه‌های شخصی منتشر شد. نسخه بازسازی اچ دی آن نیز در سال 2018 برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، رایانه‌های شخصی و نینتندو سوییچ انتشار یافت.

در این بازی دو بعدی، شما وظیفه هدایت یک نینجای بی نام و نشان را بر عهده دارید که باید ضمن عبور از مراحل هوشمندانه بازی، از چشم دشمنان پنهان بماند و آن‌ها را مخفیانه از بین ببرد. از این اثر به عنوان یکی از بهترین بازی های دو بعدی یک دهه اخیر نام برده می‌شود و توصیه می‌کنیم که آن را امتحان کنید.

کدام یک از عناوین فهرست بهترین بازی های دو بعدی را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.