بهترین بازی های اشاره و کلیک

بهترین بازی های اشاره و کلیک که باید تجربه کنید

اگر از طرفداران عناوین ماجراجویی و معمایی کلاسیک هستید، در ادامه می‌توانید با تعدادی از بهترین بازی های اشاره و کلیک تاریخ آشنایی پیدا کنید.

در این مطلب به معرفی بهترین بازی های اشاره و کلیک کلاسیک پرداخته‌ایم، آثاری که با گذشت سال‌ها هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

دهه 90 میلادی برای صنعت بازی اهمیت ویژه‌ای دارد. در حالی که دوران طلایی آثار نقش آفرینی و ساید اسکرولرها بر روی کنسول‌ها آغاز شده بود، بهترین بازی‌های اشاره و کلیک را تنها می‌توانستید بر روی رایانه‌های شخصی تجربه کنید. این آثار به منبع الهام عناوین اکشن ماجراجویی مدرن تبدیل شدند، ضمن اینکه پایه‌گذار گیم پلی داستان محور نیز بودند.

چیزی که این بازی‌ها را درخشان می‌کرد، گرافیک‌های انقلابی یا بودجه‌های میلیون دلاری نبود، بلکه همه چیز به متن‌های درجه یک، پازل‌های چالش برانگیز، شخصیت‌های رنگارنگ و رویکردهای نوآورانه به داستان گویی خلاصه می‌شد. شاید به همین دلیل باشد که اکثر بازی‌های آن دوره، هنوز هم لذت بخش هستند.

بهترین بازی های اشاره و کلیک

این ژانر هنوز هم محبوب است و بازی دوستان جدید اگر می‌خواهند با آن بیشتر آشنا شوند، باید به سراغ عناوین کلاسیک بروند. با اینکه اکثر این بازی‌ها بیش از دو دهه قدمت دارند اما از نظر ارائه محتوا و کیفیت، در حد و اندازه آثار مدرن هستند و جذابیت‌هایشان با تيمبل‌ويد پارک (Thimbleweed Park) یا کنتاکی روت زیرو (Kentucky Route Zero) برابری می‌کند. در ادامه ما را همراهی کنید تا با تعدادی از بهترین بازی های اشاره و کلیک تاریخ آشنایی پیدا کنید.

– بازی King’s Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow

بهترین بازی های اشاره و کلیک

مجموعه کینگز کوئست عمری طولانی در صنعت بازی دارد و اولین نسخه‌های آن بیش از 4 دهه قبل عرضه شده‌اند. از دهه 90 میلادی، بازی‌های زیادی را می‌توانستیم برای این فهرست انتخاب کنیم اما بازی King’s Quest VI اثر شاخصی است که این سری را به اوج رساند.

کینگز کوئست 6 در سال 1992 منتشر شد و مکانیک‌های نسخه‌های پیشین را به خوبی بهبود بخشید. صداگذاری اثر عالی بوده و انیمیشن‌ها روان‌تر از قبل هستند. همچنین بازی تمرکز بیشتری بر روی انتخاب‌های بازیکنان داشته و چندین پایان مختلف هم دارد که ارزش تکرار آن را بالا برده است.

– بازی The Neverhood

بهترین بازی های اشاره و کلیک

بازی نِوِرهود در سال 1996 برای رایانه‌های شخصی منتشر شد و با جلوه‌های بصری خیره کننده، قلب بازی دوستان را تسخیر کرد. این بازی خاطره انگیز از انیمیشن خمیری بهره گرفته بود و از نظر داستان و دیالوگ‌ها، یکی از بهترین و بامزه‌ترین بازی‌های دهه 90 میلادی است.

بعضی از معماهای بازی گاهی سرگیجه آور می‌شوند اما با کمی آزمون و خطا، می‌توانید از همه موانع عبور کنید. داستان هم شاید مشکلات کوچکی داشته باشد اما شخصیت کلیمن (Klaymen) یکی از متفاوت‌ترین قهرمانانی است که تاکنون در دنیای بازی دیده شده. خصوصیات شخصیتی کلیمن، به اندازه ظاهر او جذاب است و هر کسی می‌تواند با او ارتباط برقرار کند. متاسفانه نسخه پورت پلی استیشن بازی تنها در ژاپن منتشر شد اما نسخه رایانه‌های شخصی آن همچنان در دسترس است.

– بازی Sanitarium

بهترین بازی های اشاره و کلیک

بازی برج ساعت (Clock Tower) در سال 1995، سبک‌های اشاره و کلیک و ترسناک را تلفیق کرد و توانست فصل تازه‌ای را برای این نوع آثار آغاز کند. بنابر این هنگامی که بازی Sanitarium در سال 1998 منتشر شد، دیگر آن قدرها هم انقلابی و نوآورانه به نظر نمی‌رسید. با این حال، این بازی فوق العاده بود و حتی توانست در کنار گریم فندنگو (Grim Fandango)، نامزد جایزه بهترین بازی سال شود.

در مقایسه با دیگر بازی‌های آن دوره، این اثر هنوز هم از نظر بصری تحسین برانگیز است و هم پازل‌های پیچیده‌ای ارائه می‌دهد. اما جایی که Sanitarium بهترین عملکرد را دارد، بخش داستانی است؛ چه از نظر روایت و چه از نظر متدهایی که سازندگان برای غافل گیر کردن مخاطب استفاده کرده‌اند. سلامت عقل شخصیت مکس (Max) به تدریج متزلزل می‌شود و سازندگان از این مسئله بیشتری استفاده را برده‌اند تا مراحل بی‌نظیری طراحی کنند. این بازی گاهی بیش از اندازه ترسناک می‌شود که مشخصا ناشی از فضاسازی اثر است.

– بازی The Longest Journey

بهترین بازی های اشاره و کلیک

یکی از آخرین بازی های اشاره و کلیک قرن بیستم که از نظر جلوه‌های بصری، یک سر و گردن بالاتر از اکثر عناوین آن دوره است. با تشکر از مادهای (Mods) مختلف، تکسچرهای اچ دی بازی نیز در دسترس قرار داد که آن را به آثار مدرن نزدیک‌تر می‌کند. البته نقطه قوت بازی تنها به گرافیک آن خلاصه نمی‌شود.

داستان بازی به شکل عجیبی عمیق است و تا انتها مخاطبان را می‌کشاند. شخصیت اصلی بازی نیز به اندازه پازل‌ها جذاب است و البته معماها شاید کمی سخت باشند اما منصفانه طراحی شده‌اند. در سال‌های اخیر، نسخه‌های فرعی قابل قبولی پیرامون بازی The Longest Journey منتشر شده اما طرفداران هنوز در انتظار دنباله مستقیم آن هستند که در سال 2013 تایید شد اما به نظر نمی‌رسد هرگز عرضه شود.

– بازی The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery

بهترین بازی های اشاره و کلیک

بازی سازان زیادی در دهه 90 میلادی تلاش کردند تا از تکنیک اف ام وی (Full-motion video) در بازی‌هایشان استفاده کنند. این سبک روایت، بر پایه ویدیوهای از پیش ضبط شده استوار بود. در این میان، کمتر استودیویی به اندازه سییرا (Sierra Entertainment) موفق به انجام این کار شد. استفاده آن‌ها از تکنولوژی FMV در بازی هیولای درون سال 1995، به معنای واقعی کلمه انقلابی بود. این اثر همچنین کیفیت بازی سازی استودیوی سییرا را به رخ کشید.

داستان بازی The Beast Within، یک سال پس از اتفاقات قسمت اول رخ می‌دهد و بهبود مکانیک‌ها محسوس است. بازیکنان می‌توانند با آیتم‌های مختلف تعامل داشته باشند و بدون شک از این اثر متفاوت لذت خواهند برد.

– بازی Indiana Jones And The Fate Of Atlantis

بهترین بازی های اشاره و کلیک

استودیوی لوکاس آرتز (LucasArts) به عنوان زیرمجموعه لوکاس فیلم، به لایسنس تعدادی از بهترین آثار سینمایی تاریخ دسترسی داشت و خوشبختانه کارهای باکیفیتی ارائه داد. بازی‌های این استودیو راضی کننده بودند اما در این میان، ایندیانا جونز اثر شاخصی است و نشان می‌دهد که یک بازی اقتباسی از فیلم باید چگونه باشد.

همه عناصر بازی به خوبی طراحی شده است و سازندگان توجه ویژه‌ای به جزئیات داشته‌اند. همچنین داستان جدید بازی دست کمی از نسخه‌های سینمایی ندارد و گویی در همان دنیا اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، سازندگان موفق شده‌اند تا بذله گویی های شخصیت ایندیانا جونز را به خوبی از کار درآورند. طرفداران این شخصیت، باید حتما به سراغ این بازی بروند.

– بازی Loom

بهترین بازی های اشاره و کلیک

در نگاه اول، شاید کسی متوجه نشود که لووم توسط لوکاس آرتز ساخته شده، زیرا از نظر گیم پلی و محتوا با دیگر عناوین این استودیو کاملا متفاوت است. از زوایای مختلف، می‌توان این بازی را یک پروژه آزمون و خطا در نظر گرفت که سازندگان به واسطه آن تلاش کرده‌اند تا ایده‌های نوآورانه خود را ارائه دهند.

ایده‌های بازی اما به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و نه تنها کارآمد هستند بلکه کمک کرده‌اند تا تجربه بازی لذت بخش شود. انجام بازی Loom را به کسانی که در جستجوی یک روایت داستان پیچیده هستند، توصیه می‌کنیم.

– بازی Full Throttle

بهترین بازی های اشاره و کلیک

داستان و گیم پلی این بازی شاید قابل قبول باشد اما شخصیت اصلی آن است که در مرکز توجه قرار می‌گیرد. بن تراتل یک شخصیت فراموش نشدنی است، دیالوگ‌های خاطره انگیزی دارد و روش‌هایی که برای حل کردن معماها استفاده می‌کند، لبخند را به لبان بازیکن می‌آورد.

هر کسی که بازی Full Throttle را یک بار تجربه کند، آن را از یاد نخواهد برد. دنباله مستقیم این بازی نیز قرار بود ساخته شود اما هرگز به مرحله توسعه نرسید. با این حال، نسخه بازسازی آن در سال 2017 انتشار یافت و یک دلیل خوب برای تجربه دوباره نسخه اصلی است.

– بازی Sam & Max: Hit The Road

بهترین بازی های اشاره و کلیک

سم و مکس یکی از از اولین عناوینی بود که شخصیت‌های اصلی آن به طور کامل صداگذاری شده بودند و لوکاس آرتز تمامی منابع خود را به کار گرفت تا یکی از بهترین بازی های اشاره و کلیک تاریخ را ارائه دهد. استفاده از صداپیشگان حرفه‌ای هم جواب داد و به یکی از نقاط قوت بازی تبدیل شد.

نسخه‌های دنباله‌ای که چندین سال بعد عرضه شدند، شاید کیفیت بهتری از نسخه اصلی داشته باشند اما آن حس و حال ویژه را ندارند. شخصیت‌های دوست داشتنی Hit The Road را هم نمی‌توان فراموش کرد.

– بازی Day Of The Tentacle

بهترین بازی های اشاره و کلیک

تیم شفر (Tim Schafer) ایده «توسعه بازی با کمک‌های مالی طرفداران» را به محبوبیت رساند و باعث شد تا استودیوهای مستقل بتوانند به حیات خود ادامه دهند. شفر همچنین یکی از کسانی است که به احیای ژانر اشاره و کلیک کمک کرد. او بر روی تعداد از بزرگ‌ترین عناوین این سبک کار کرده، از جمله بازی Day Of The Tentacle که در سال 1993 عرضه شد.

داستان در رابطه با سه دوست است که می‌خواهند دنیا را از دستان یک هیولای شیطانی نجات دهند. این بازی در مجموع عجیب و غریب است اما در عین حال بامزه و دوست داشتنی. بازی Day Of The Tentacle شاید کوتاه باشد اما ارزش تکرار بالایی دارد.

– بازی Myst

بهترین بازی های اشاره و کلیک

ساخت این بازی دو سال به طول انجامید اما نتیجه نهایی فوق العاده بود. بازی Myst مورد تحسین منتقدان و بازی دوستان قرار گرفت و به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های کامپیوتری آن سال‌ها شد. سرانجام در سال 2002 بود که بازی سیمز (Sims) توانست رکورد فروش آن را بزند.

اگر نگاهی به گرافیک بازی میست بیندازید، شاید باورکردنی نباشد که در سال 1993 منتشر شده است. از داستان و گیم پلی اثر نیز نمی‌توان عبور کرد که تاریخ انقضا ندارند.

– بازی Beneath A Steel Sky

بهترین بازی های اشاره و کلیک

این بازی ماجراجویی در سال 1994 عرضه شد و هنوز هم نوآورانه به نظر می‌رسد. داستان در مورد مردی به نام رابرت فاستر (Robert Foster) است که در کودکی از سقوط یک هلیکوپتر جان سالم به در می‌برد و در ادامه تعدادی از افراد محلی او را پیدا کرده و بزرگ می‌کنند. رابرت به تدریج مهندسی و تکنولوژی را یاد گرفته و در نهایت ربات سخنگویی به نام جوئی (Joey) می‌سازد.

گرافیک بازی دیگر آن شکوه سابق را ندارد اما داستان علمی تخیلی آن شما را تا انتها می‌کشاند. نسخه دنباله بازی نیز اخیرا منتشر شده که البته در حد و اندازه نسخه اصلی نیست.

– بازی Grim Fandango

بهترین بازی های اشاره و کلیک

گریم فندنگو یکی از مشهورترین و بهترین بازی های اشاره و کلیک دهه 90 میلادی است که حتی بازی دوستان کژوال هم احتمالا نام آن را شنیده‌اند. ماجراجویی‌های منی (Manny) در دنیای مردگان به شکلی رقم می‌خورد که نمونه‌اش را کمتر در دنیای بازی دیده‌ایم و کمتر پیش می‌آید که با یک اسکلت تا این اندازه ارتباط برقرار کنید.

در آن دوره، تیم شفر در زمینه داستان گویی به استادی رسیده بود و درک فوق‌العاده‌ای از ژانر اشاره و کلیک و البته مخاطبانش داشت. می‌توان ادعا کرد که بازی Grim Fandango این ژانر را به تکامل می‌رساند و بالاترین امتیازات را دریافت کرده که نشان از کیفیت حیرت انگیز آن دارد.

– بازی Broken Sword: The Shadow Of The Templars

بهترین بازی های اشاره و کلیک

استودیوی رِوِلوشن سافتور (Revolution Software) برای قسمت پنجم شمشیر شکسته، بیش از 1 میلیون دلار کمک مالی از سوی طرفداران دریافت کرد که محبوبیت این سری بازی را نشان می‌دهد.

سایه تمپلارها، اولین قسمت از این مجموعه است که در سال 1996 عرضه شد و هنوز هم به عنوان بهترین قسمت، در نظر گرفته می‌شود. شما در نقش جورج بازی می‌کنید، یک توریست آمریکایی که به پاریس سفر کرده اما درگیر ماجراهای عجیبی می‌شود. این بازی، هم هوشمندانه است و هم بامزه.

– بازی Monkey Island

بهترین بازی های اشاره و کلیک

و در نهایت به مانکی آیلند می‌رسیم که یکی از موفق‌ترین آثار استودیوی لوکاس آرتز و یکی از بهترین بازی های اشاره و کلیک تاریخ است. این مجموعه هنوز هم محبوبیت زیادی دارد و طرفداران سال‌هاست که آرزوی انتشار قسمت سوم آن را دارند. داستان و پازل‌ها شما را راضی می‌کنند اما برگ برنده بازی، حس شوخ طبعی خاصی است که در موج آن می‌زند. گرافیک بازی شاید حالا کمی کهنه به نظر برسد اما هر گیمری باید مجموعه Monkey Island را حداقل یک بار تجربه کند.

کدام یک از عناوین فهرست بهترین بازی های اشاره و کلیک را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*