عرضه خودرو در بورس

با عرضه خودرو در بورس قیمت منصفانه نابود می‌شود

رئیس شورای رقابت به تازگی اعلام کرده است که در صورت عرضه خودرو در بورس قیمت منصفانه از بین می‌رود و این تصمیم اشتباه است.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت خطاب به رئیس سازمان بورس عنوان کرد که شما باید به این سؤال پاسخ دهید که چرا با محاسبه‌های غیر منطقی سهام شرکت‌ها اوضاع بورس را در بازار کنونی وخیم کرده‌اید و چرا به جای اینکه به بازار بورس سامان دهید به فکر قیمت خودروها افتاده‌اید.

رضا شیوا با اشاره به سخنان اخیر رئیس سازمان بورس که فروش خودرو به شکل قرعه کشی را مسخره و مضحک دانسته و گفته بود که قیمت‌گذاری دستوری امری غیر قابل قبول است، بیان داشت که مشخص نیست رئیس سازمان بورس این موضوع را بر طبق کدام استدلال مطرح کرده است. شورای رقابت یک نهاد فراقوه‌ای متشکل از بخش خصوصی، نمایندگان و دولت است. به نظر می‌رسد که وی با بازار خودرو ناآشنا باشد، زیرا اگر اگر با بازار خودرو آشنایی کافی را داشت این سخنان اشتباه را مطرح نمی‌کرد.

رضا شیوا عرضه خودرو در بورس

رضا شیوا رئیس شورای رقابت

لازم است که در بازار انحصاری رگولاتورها ورود پیدا کرده و از اقدامات انحصارگرایانه جلوگیری کنند، اگر رگولاتورها به بازار انحصاری ورود نکنند آن‌ها از شرایط انحصاری بهره خواهند برد و قیمت‌های غیر منطقی و کاذب را برای محصولات خود تعیین خواهند کرد.

تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو به واسطه شورای رقابت باعث شد تا حق مصرف کننده‌ها در خرید خودرو ضایع نشود. در زمانی که واردات خودرو آزاد بود و دستورالعملی برای قیمت‌گذاری خودرو تعیین نشده بود خودروسازان در تلاش بودند تا محصولات خود را در قالب طرح‌های ویژه به فروش برسانند، اما از طرفی دیگر مردم تمایلی به خرید نداشتند.

رئیس شورای رقابت در ادامه اظهار کرد که رئیس سازمان بورس چرا قیمت‌های خودرو متناسب با هزینه‌های تمام شده آن تعیین کرده است. در همین راستا شورای رقابت به هیچ‌وجه از قیمت تمام شده خودرو در فرمول قیمت‌گذاری استفاده نمی‌کند، زیرا بر این باور است که باید تولیدکننده به شخصه پاسخگوی هزینه‌های سربار و هزینه‌های بی‌فایده باشد.

شورای رقابت در فرمول خود هزینه‌های تولید را حساب کرده و طبق آن با رعایت بعضی از فاکتورهای کیفیت فرمول قیمت‌گذاری را تعیین کرده است. اکنون اگر خودروساز قصد دارد هزینه‌های سربار خود را با تعیین قیمت‌های بالا از متقاضیان اخذ کند شورای رقابت به هیچ عنوان پذیرای این مسئله نخواهد بود.

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه در بازار انحصاری کنونی تقاضا از عرضه بیش‌تر است بیان داشت که ما اگر می‌خواستیم قیمت خودروها را بر اساس هزینه‌های تمام شده تعیین کنیم قیمت خودرو دو برابر قیمت فعلی آن می‌شد و متقاضی نمی‌توانست اقدام به خرید خودرو کند. شورای رقابت وظیفه دارد تا با اقدامات انحصارگرایانه مقابله کند.

رضا شیوا به رئيس سازمان بورس گفت که شما باید جواب دهید به چه دلیل با محاسبه‌های غیر منطقی سهام شرکت‌ها اوضاع بورس در بازار کنونی وخیم کرده‌اید، مکانیزم قیمت‌گذاری سهام شرکت‌ها در بورس آنقدر غیر منطقی است که شرکت‌های کاغذی را هم با سود زیاد مواجه کرده است. همین امر باعث شد تا اوضاع بورس در بازار فعلی نابسامان شود. نکته قابل ذکر این است که باید بورس جواب دهد که طبق کدام فرمول و محاسبات اقتصادی سهام شرکت‌ها را به شکلی تعیین کرد که واقعی نباشند.

موضع رئیس شورای رقابت در قبال عرضه خودرو در بورس

علاوه‌ بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت کالاهای عرضه شده در بورس حتی از بازار هم بیش‌تر است و تعداد کمی از مشتریان می‌توانند اقدام به خرید خودرو کنند و اکثر محصولات در اختیار دلالان قرار دارد. چرا سازمان بورس به‌ جای اینکه به بازار بورس سامان دهد به فکر قیمت خودرو است؟ مگر رئیس سازمان بورس تا قبل از این معاون اقتصادی وزیر اقتصاد نبود پس چرا در آن زمان صحبتی را در رابطه با فرمول شورای رقابت مطرح نکرده بود؟ اکنون باید بورس راهی پیدا کند تا بتواند اوضاع وخیم خودرو را سامان دهد نه اینکه با سخنان غیر حرفه‌ای به قیمت‌گذاری خودرو ایراد بگیرد.

رئیس شورای رقابت در پایان علاوه‌ بر اعلام مخالفت با عرضه خودرو در بورس بیان کرد که با عرضه خودرو در بورس قیمت منصفانه نابود می‌شود. در حال حاضر چه کالایی در بورس با قیمت منصفانه عرضه‌ می‌شود که در آينده خودرو نیز بخواهد با قیمت مناسب در اختیار متقاضیان قرار گیرد؟