جزئیاتی از یک شهاب سنگ عجیب که به انگلستان خورد

در فوریه امسال یک شهاب سنگ به کشور انگلستان برخورد کرد. این شهاب سنگ به عنوان یک شهاب سنگ عجیب و نادر شناخته می‌شود.

در روز ۲۸ فوریه امسال یک شهاب سنگ عجیب آسمان انگلستان و شمال اروپا را روشن کرد، این شهاب سنگ از انواع بسیار کمیابی از شهاب سنگ‌ها محسوب می‌شود.

قطعات به جا مانده از یک شهاب سنگ عجیب

قطعاتی از شهاب سنگ مذکور که در مسیر ورودی خانه‌ای در کاستولدز (Cotswolds) افتاده می‌تواند پاسخگوی‌ سؤالات مهمی در زمینه تاریخچه منظومه شمسی و حیات روی زمین باشد. دانشمندان این قطعه شهاب‌ عجیب را که ۳۰۰ گرم وزن دارد در شهر کوچک گلاسترشر (Gloucestershire) یافته‌اند و می‌گویند که آن یک کندریت کربن‌دار است این ماده به عنوان اولین و دست نخورده‌ترین ماده در منظومه شمسی شناخته می‌شود و در بردارنده مواد تشکیل دهنده حیات یعنی مواد آلی و آمینواسید است.

موزه تاریخ طبیعی لندن اعلام کرده که این قطعه سنگ در شرایط مطلوبی قرار دارد و بلافاصله بعد از برخورد شهاب سنگ مورد بازیابی قرار گرفته/ کیفیت و کمیت آن شبیه به شهاب سنگ‌هایی است که از مأموریت‌های فضایی به زمین آمده‌اند.

ریچارد گرینوود (Richard Greenwood) محقق علوم سیارات در دانشگاه اپن (Open) که به عنوان اولین دانشمند تشخیص دهنده شهاب سنگ شناخته می‌شود در بیانیه‌ای از سمت موزه عنوان کرد که با دیدن آن هیجان‌زده شدم و سریعا پی‌بردم که آن یک شهاب سنگ عجیب و نادر است و اتفاق غیر قابل باوری رخ داده است.

طبق اعلام موزه نزدیک به ۶۵ هزار شهاب سنگ شناخته شده در زمین وجود دارد که فقط ۱۲۰۶ مورد از آن‌ها در زمان افتادن رؤیت شده‌اند و از این تعداد فقط ۵۱ مورد کندریت کربن‌دار هستند.

هزاران نفر در آمریکا و شمال اروپا این گوی آتشین را مشاهده کرده‌اند و همچنین دوربین خانه‌ها و دوربین‌های دیگر تصاویر مربوط به آن را ضبط کرده‌اند. شهاب سنگ اصلی قبل از آن که به جو زمین برخورد کند با سرعتی نزدیک به ۱۴ کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کرد و نهایتا قسمتی از آن به شهر وینچکم (Winchcombe) برخورد کرد و قسمت‌های دیگر نیز از مناطق محلی جمع‌آوری شده‌اند. تصاویری که مردم و مجموعه دوربین‌های انگلستان از این شهاب سنگ ضبط کرده بودند باعث شد تا مکان دقیق آن در منظومه شمسی شناسایی شود.

اشلی کینگ (Ashley King) از دپارتمان علوم زمین در موزه بیان کرد که حدودا تمام شهاب سنگ‌هایی که به سمت ما حرکت می‌کنند می‌توانند ما را از چگونگی شکل‌گیری زمین آگاه کنند. کینگ معتقد است که دیدن و مطالعه شهاب سنگ آن هم بلافاصله بعد از برخورد به زمین افتخاری بوده که نصیب او شده است.

شهاب سنگ‌ها از تمام سنگ‌های موجود در زمین قدیمی‌تر هستند آن‌ها برای هزاران سال در فضا حرکت می‌کنند تا در نهایت به واسطه خورشید یا بعضی از اوقات زمین به دام بیفتند. آن‌ها در زمان ورود به جو و قبل از برخورد به زمین نوری ایجاد می‌کنند. این شهاب سنگ عجیب شبیه به نمونه‌ای است که به وسیله مأموریت هایابوسا ۲ (Hayabusa2) ژاپن به زمین آورده شده است که بر اساس گفته آژانس فضایی ژاپن قطعه‌ای با وزن ۵/۴ گرم از سیارک ریوگو (Ryugu) بوده است. ممکن است قطعات دیگری از این شهاب سنگ به شکل سنگ‌های سیاه، سنگ ریزه و غبار پیدا شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*