منشا پیدایش آب

شهاب سنگ‌ها منشا پیدایش آب روی زمین هستند

در پی تحقیقات اخیر به نظر می‌رسد منشا پیدایش آب در کره زمین بر خلاف تصورات عمومی دانشمندان شهاب سنگ‌هایی هستند که به سیاره ما برخورد کرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین موضوع‌های مجهول مورد تحقیق دانشمندان زمین شناسی پی بردن به چگونگی تشکیل حیات روی کره‌ زمین است. از آن جایی که حیات موجودات بدون آب امکان‌پذیر نیست، دانشمندان در پی پاسخ به این سوال هستند که چگونه آب روی کره زمین ایجاد شد؟

تحقیقات برای پی بردن به منشا پیدایش آب در زمین

در پی تحقیقاتی که اخیرا روی سنگ‌های فضایی‌ که به کره زمین برخورد کرده‌اند صورت گرفت به نظر می‌رسد شهاب سنگ‌هایی که در یک میلیون سال گذشته به کره زمین برخورد کرده‌اند در ساختار خود دارای آب بوده‌اند؛ از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که شهاب سنگ‌ها در طول زمان آب را به سیاره ما آورده‌اند.

بسیاری از دانشمندان گمان می‌کنند که شهاب سنگ‌ها روزگاری آب را به زمین آورده‌اند، اما تحقیقاتی که پیش‌تر انجام شده نشان می‌دهد که واکنش‌های شیمیایی درون ‌آنها که شامل آب نیز بوده‌ است میلیاردها سال پیش متوقف شده است و اکنون این سوال مطرح است که آیا این شهاب سنگ‌ها آب خود را مدت‌ها پیش از دست داده اند یا خیر.

برای شروع این تحقیقات سایمون ترنر (simon Turner) عضو هیأت علمی دانشگاه مک کواری (Macquarie) استرالیا و همکارانش 9 شهاب سنگی را که در یک قرن گذشته به کره زمین برخورد کردند را برای پی بردن به منشا پیدایش آب کره زمین مورد آزمایش قرار دادند.

نتایج تحقیقات ترنر چه بود؟

ترنر می‌گوید زمانی که یخ درون شهاب سنگ‌ها ذوب می‌شود، آب ایجاد شده به همراه مواد محلول در آن از ناحیه‌ای به ناحیه‌ی دیگر حرکت کرده و از آن‌جایی که اورانیوم بر خلاف توریم عنصری محلول در آب است؛ محققان می‌توانند با برسی پراکندگی ایزوتوپ‌های این دو عنصر به دنبال شواهدی از وجود آب باشند.

اورانیم و توریم نیمه عمر بسیار کوتاهی دارند، بنابراین فقط وقایعی را که در طول یک میلیون سال گذشته اتفاق افتاده‌اند ثبت می‌کنند. الگو‌های اورانیوم و توریم نشان می‌دهد که شهاب سنگ‌ها در طول یک میلیون سال گذشته واکنش‌های شیمیایی با حضور آب داشته‌اند.

سارا راسل (Sara Russell) از موزه تحقیقاتی لندن که در روند انجام این پژوهش حضور نداشته در این باره می‌گوید ما همیشه به اشتباه تصور می‌کردیم که شهاب سنگ‌ها اجرامی هستند که از ابتدای شکل گیری منطومه شمسی بدون تغییر بوده‌اند. اما مطالعات نشان‌دهنده آن است که مواد تشکیل دهنده شهاب سنگ‌ها از نظر شیمیایی فعال بوده و دچار تغییراتی شده‌اند.

احتمالا منشا پیدایش آب و مواد آلی موجود در سطح زمین همین شهاب سنگ‌ها هستند. این فرضیه را می‌توان با تحقیقات صورت گرفته روی نمونه‌هایی که مستقیما از سیارک‌ها گرفته شده (نمونه‌های جمع آوری شده توسط فضاپیمای Hayabusa 2 ژاپن و همچنین فضاپیمای Osiris_Rex ناسا) مورد بررسی قرار داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*