مرکز تحقیقاتی در ماه

روسیه و چین برای احداث یک مرکز تحقیقاتی در ماه همکاری می‌کنند

چین و روسیه برای احداث یک مرکز تحقیقاتی در ماه به توافق دست پیدا کرده‌اند. البته مشخص نیست که این مرکز روی سطح ماه یا در مدار آن احداث شود.

روسیه و چین در هفته جاری اعلام کردند که قصد دارند برای احداث یک مرکز تحقیقاتی در ماه با یکدیگر همکاری کنند. در بیانیه‌ای که آژانس فضایی روسیه به نام روسکاسموس منتشر کرده، اعلام شده است که آن‌ها قرارداد همکاری را با سازمان ملی فضایی چین برای احداث مجموعه‌ای از امکانات تحقیقاتی روی سطح یا مدار ماه امضا کرده‌اند. به گفته آژانس فضایی روسیه، قرار است در این ایستگاه فضایی کار تحقیقاتی چندمنظوره‌ای از جمله کاوش در ماه انجام شود.

مرکز تحقیقاتی در ماه ؛ چین و روسیه از ناسا سبقت می‌گیرند

روسکاسموس می‌گوید این آژانس قصد دارد آزمایش‌های تحقیقاتی اساسی را انجام دهد و احتمال دارد بدین منظور انسان‌ها حضور طولانی مدتی در ماه داشته باشند. آژانس فضایی چینی نیز می‌گوید که با روسیه در ساخت، منافع و تحقیقاتی که در این ایستگاه فضایی انجام می‌شود شریک خواهد بود. هر دو آژانس تأکید دارند که حضور در این ایستگاه علمی قمری بین المللی برای کلیه کشورهای علاقه‌مند و شرکای بین‌المللی آزاد خواهد بود.

نکته مهم این اطلاعیه این است که هیچ یک از دو آژانس چینی و روسیه‌ای زمان خاصی را برای راه اندازی این پروژه اعلام نکرده‌اند؛ بنابراین مشخص نیست که پروژه ساخت این ایستگاه به همین زودی آغاز شود. در تفاهم‌نامه امضا شده بین این دو آژانس به مأموریت آینده فضاپیمای Chang’e-7 چین اشاره شده و خاطرنشان شده است که همکاری آن‌ها در چارچوب مدارگرد Luna-Resurs-1 خواهد بود.

انتظار می‌رود فضاپیمای Chang’e-7 در سال 2024 به سمت قطب جنوبی ماه پرتاب شود. مأموریت Chang’e-5 با موفقیت انجام شد و در ماه دسامبر نمونه‌هایی را از ماه به زمین بازگرداند تا چین بعد از ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سومین کشوری باشد که موفق به ارسال نمونه از ماه به زمین می‌شود.

روسیه اولین مأموریت فضایی خودش را در آوریل 1961 آغاز کرد، در حالی که اولین مأموریت فضایی چین به سال 2003 بازمی‌گردد. ضمن اینکه روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز حضور دارد، اما قوانین ایالات متحده ناسا را از همکاری با چین منع کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*