ایلان ماسک به عنوان سلطان تکنولوژیکی تسلا منصوب شد

ایلان ماسک، یکی از ثروتمندترین مردان جهان، به تازگی عنوان سلطان تکنولوژیکی تسلا را در شرکت اتومبیل‌سازی تسلا به خود داده است؛ اما این عنوان به چه معناست؟

سلطان تکنولوژیکی تسلا (Technoking of Tesla) عنوان جدیدی بوده که ایلان ماسک (Elon Musk)، سرمایه‌دار جنجالی و یکی از نوابغ بزرگ دنیای فناوری به تازگی به خود داده است؛ بر اساس اطلاعات موجود، این عنوان عجیب و غریب به صورت رسمی در اسناد شرکت خودروسازی معروف تسلا قرار گرفته و با اینکه وظایف ماسک به عنوان مدیرعامل شرکت تغییر چندانی نخواهد کرد، خبر اتفاق اخیر توجه‌ها را به خود جلب است.

طبق اسناد موجود، سمت جدید «سلطان تکنولوژیکی» رسما وارد دفاتر شرکت تسلا خواهد شد و از طرف دیگر، مدیرعامل مالی این کمپانی، زک کیرخورن (Zach Kirkhorn) هم عنوان عجیب و غریب دیگری به نام «استاد سکه» (Master of Coin) گرفته است؛ البته همان‌طور که اشاره شد، وظایف ماسک و همکارش با تغییرات اخیر عوض نمی‌شوند.

ایلان ماسک، سلطان تکنولوژیکی تسلا

ما هم مثل شما با شنیدن چنین خبری تعجب کردیم، چرا که در دنیای فناوری و در میان اصطلاحات مختلف زبان تکنولوژی، چنین عنوان‌هایی مرسوم نیستند؛ با این حال گفته شده که با تمرکز جدید تسلا روی استفاده از بیت کوین و همچنین علاقه ویژه ایلان ماسک به ارزهای رمزنگاری شده، شنیدن چنین اخباری نباید خیلی هم غیر منتظره باشد.

بر اساس اخبار موجود، درخواست رسمی وارد شدن عنوان سلطان تکنولوژیکی تسلا به دفاتر این شرکت در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (US SEC) ثبت شده است. با این وجود کمتر پیش آمده که کمیسیون مورد نظر با این درخواست‌ها برای اعمال تغییرات، سر و کار داشته باشد.

در اوایل فوریه گذشته بود که کمپانی تسلا 1.5 میلیارد دلار ارز دیجیتالی بیت کوین خرید و همچنین، اعلام شد که تسلا در آینده به صورت دائمی یا موقتی از این نوع ارزهای دیجیتالی استفاده خواهد کرد. به علاوه، این شرکت خودروسازی قصد دارد تا بیت کوین را هم به عنوان روشی برای پرداخت هزینه خرید اتومبیل‌های الکتریکی ساخت خود قبول کند، اما مشخص نیست که این امکان دقیقا از کی فراهم می‌شود.

از طرف دیگر هم مدتی بوده که ایلان ماسک در مورد ارزهای دیجیتالی به صورت کلی و نه فقط بیت کوین، صحبت‌های جنجالی مطرح کرده و علاقه زیادی به استفاده از این پول‌های مجازی نشان داده است. در واقع ارزی به نام دوج کوین (Dogecoin) که در ابتدا به عنوان یک شوخی درست شده بود، بیشتر از همه توجه ماسک را به خود جلب کرده و به واسطه حمایت‌های این کارآفرین بزرگ از دوج کوین در حساب توییتر خود، بسیاری به این ارز دیجیتالی علاقه‌مند شده‌اند.

حمایت از ارزهای دیجیتالی

به عنوان مثال سلطان تکنولوژیکی تسلا در ماه فوریه دوج کوین را به عنوان ارز مردم، مورد حمایت قرار داد و با انتشار توییت‌ها و تصاویر جالبی در این رابطه، توجه‌ها را به این پول مجازی جلب کرد. در ماه مارس هم این اقدامات ماسک ادامه داشت و در مقایسه با ارزش بیش از 50 هزار دلاری بیت کوین، دوج کوین تا مدتی پیش با نرخ 0.06 دلار معامله می‌شد. با این حال پس از صحبت‌های ماسک در رابطه با دوج کوین در توییتر، این ارز مجازی مدتی پیش به بیشترین ارزش تاریخ خود، یعنی 0.08 دلار رسید.

ایلان ماسک به عنوان سلطان تکنولوژیکی تسلا منصوب شد

در مورد بحث انتخاب عنوان سلطان تکنولوژیکی برای ایلان ماسک هم باید بگوییم که هیچ قانونی در رابطه با لزوم استفاده از عنوان‌ها و سمت‌های سنتی در شرکت‌های مختلف وجود ندارد و تنها به واسطه تجربه‌هایی که از گذشته برای صاحبان شرکت‌ها به جا مانده، می‌بینیم که سلسله‌مراتب سنتی مانند مدیر عامل، مدیر امور مالی و سایر مدیرها در این شرکت‌ها دیده می‌شود.

در گذشته عنوان‌های عجیب و غریب دیگری در شرکت‌های مختلف برای افراد انتخاب شده و تغییرات اسمی اخیری که در شرکت تسلا مشاهده شده، چندان هم بی‌سابقه نیستند. مخصوصا این که شرکت‌های نوپای آمریکایی همیشه در موضوع ابتکارهای خلاقانه و سنت‌شکنی پیشگام بوده‌اند و قبلا دیده شده که عنوان‌هایی مانند «پیامبر دیجیتالی»، «بشارت دهنده» و «هکر رشد» برای کسانی که در شرکت‌های مختلف نقش‌های کلیدی دارند، انتخاب شده است.

ایلان ماسک هم با تغییرات اخیر و ایجاد سمت سلطان تکنولوژیکی تسلا دست به چنین سنت‌شکنی‌هایی زده و نشان داده که می‌توان از قالب سمت‌ها و عنوان‌های سنتی کمپانی‌ها خارج شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*