امواج فراصوت ویروس کرونا را از بین می‌برند

امواج فراصوت ویروس کرونا را از بین می‌برند

دانشمندان دانشگاه ام آی تی آمریکا اخیرا کشف کرده‌اند که امواج فراصوت یا همان اولتراساوند می‌توانند ذرات ویروس مرگبار کرونا را متلاشی کنند؛ این کشف کاربردهای زیادی خواهد داشت.

امواج فراصوت یا همان اولتراساوند قابلیت متلاشی کردن ذرات به وجود آورنده بیماری مرگبار کووید 19 را دارند؛ به تازگی محققان دانشگاه معروف ام آی تی (MIT) آمریکا در شبیه‌سازی‌های خود دریافته‌اند که این امواج اگر در رنج مخصوص به کار رفته در تصویربرداری‌های پزشکی باشند، می‌توانند قسمت میخی سطح بیرونی ذرات ویروس کرونا و همچنین پوسته خارجی این ویروس را از بین ببرند. همان‌طور که می‌دانیم، ویروس کرونا از طریق این میخ‌های سطحی به سلول‌های سالم بدن متصل می‌شود و از بین بردن این بخش از ذرات بیماری‌زا عملا کرونا را بی‌تاثیر می‌کند.

تحقیق مورد نظر مربوط به دپارتمان مهندسی مکانیک دانشگاه ام آی تی بوده و دانشمندان اعلام کرده‌اند که اگر امواج اولتراساوند تحت بررسی در فرکانسی باشند که برای تصویربرداری‌های تشخیص بیماری‌ها در کاربردهای پزشکی استفاده می‌شود، می‌توان ذرات ویروسی را با این امواج هدف قرار داد.

امواج فراصوت و بیماری کووید 19

برای نتیجه‌گیری اخیر، تیم ام آی تی فرکانس‌های مختلفی از این امواج را در شبیه‌سازی‌های خود روی ذرات ویروسی امتحان کردند و دیده شد که اگر فرکانس فراصوت بین 25 تا 100 مگاهرتز باشد، ارتعاشات حاصل از برخورد امواج با ویروس کرونا به حدی خواهد رسید که باعث متلاشی شدن ساختار میخی شکل و از بین رفتن پوسته خارجی ذرات خواهد شد.

از طرف دیگر محققان پژوهش اخیر نشان داده‌اند که امواج فراصوت اگر در رنج فرکانسی مورد نظر باشند، چه در هوا و چه در آب، به یک شکل ویروس کرونا جدید را نابود می‌کنند؛ البته باید خاطرنشان کرد که به گفته این دانشمندان، نتایج به دست آمده هنوز در سطح ابتدایی هستند و تنها بر اساس اطلاعات محدود ما از خصوصیات فیزیکی ذرات ویروسی مورد نظر، به دست آمده‌اند.

با این وجود گفته شده که اگر این نتایج به صورت صد درصدی در دنیای واقعی قابل اعتماد باشند، می‌توان امیدوار بود که در آینده از این طریق عوامل بیماری‌زای درون بدن مبتلایان را به کمک امواج اولتراساوند از بین برد. طبق اطلاعات موجود، دانشمندان قصد دارند تا در ادامه نحوه اعمال کردن مجموعه‌ای از این امواج به بدن افراد مبتلا را مشخص کرده و به این سوال پاسخ دهند که در شرایط واقعی محیط بیمارستان، فرکانس‌های فراصوت مورد نظر تا چه حد به ویروس کرونا آسیب می‌رسانند؟

جزئیات تحقیق اخیر

امواج فراصوت ویروس کرونا را از بین می‌برند

در مورد جزئیات پژوهش ام آی تی باید گفت که دانشمندان با استفاده از مدل‌سازی‌های کامپیوتری، مفاهیم پایه‌ای فیزیک و مکانیک جامدات را به کار گفتند تا ساختار کرونا ویروس جدید را شبیه‌سازی کنند. همان‌طور که اشاره شد، این مدل‌سازی تنها بر اساس اطلاعات محدودی بود که در سال گذشته از ساختار این ویروس مرگبار به دست آمده است. اطلاعاتی شامل ساختار میخی خارجی، پوسته بیرونی و قسمت‌های دیگر ویروس که در تصویربرداری‌های گوناگون تحقیقات علمی دیگر، به آن‌ها اشاره شده است.

تیم ام آی تی در شبیه‌سازی خود یک پوسته نازک الاستیک را برای ویروس در نظر گرفتند و سطح خارجی ذرات را با 100 عدد ساختار میخی پوشاندند. با این وجود دانشمندان مجددا تاکید کرده‌اند که اطلاعات آن‌ها در مورد تعداد میخ‌ها و یا جزئیات پوسته بسیار محدود بوده، اما با مدل‌سازی ویژگی‌های الاستیکی این قسمت‌های خارجی کرونا ویروس، تیم ام آی تی موفق شد تا به کشف اخیر در مورد تاثیر امواج فراصوت روی ذرات بیماری کووید 19 دست یابد.