افزایش ۸۶ درصدی تعرفه واردات خودرو

افزایش ۸۶ درصدی تعرفه واردات خودرو باعث گرانی قیمت نهایی خودرو می‌شود

بر اساس تازه‌ترین اظهارات سخنگوی انجمن واردکنندگان خودرو، افزایش ۸۶ درصدی تعرفه واردات خودرو گرانی قیمت نهایی خودرو را در پی خواهد داشت.

سخنگوی انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد از افزایش ۸۶ درصدی تعرفه واردات خودرو عنوان کرد که این عوارض به‌گونه‌ای تنظیم شده که یک خودرو ۱ میلیارد تومانی این دفعه ۴ میلیارد تومان شود. مهندس مهدی دادفر& دبیر و سخنگوی انجمن واردکنندگان خودرو در ارتباط با آزادسازی واردات خودرو اظهار کرد که این موضوع که تولیدکنندگان ایرانی توانسته‌اند در دوران تحریم محصولات جدیدی را به تولید برسانند موجب افتخار است.

دادفر در ادامه سخنان خود بیان کرد که لازم است تا همه مدل خودرو برای انواع تقاضا در بازار موجود باشد. این بازار باید یک بازار رقابتی باشد تا مردم بتوانند از رقابت قیمتی و تنوعی در میان خودروهای داخلی و خارجی نهایت استفاده را ببرند. چرا باید ۶۸۰ بنگاه یا کمپانی با توانایی ایجاد ۱۴ هزار اشتغال یک دفعه‌ای تعطیل شود. آیا تنها راه مدیریت بازار ممنوعیت واردات بوده است؟

انجمن واردکنندگان خودرو تا امروز جلسه‌های متعددی را با نمایندگان مجلس و کارشناسان صنعت خودرو برگزار کرده است؛ اما مسئله اصلی این است که این انجمن خودروی با کیفیت خارجی را حق مسلم مردم می‌داند. ولی عده‌ای از افراد این را نوعی لطف می‌دانند و همین تفاوت دیدگاه منجر به این می‌شود که هر وقت دوست داشتند واردات خودرو را ممنوع اعلام کنند یا تعرفه واردات خودرو را بالا ببرند.

تأثیر میزان واردات خودرو بر کیفیت و تعداد خودروی داخلی

وی در رابطه با میزان واردات خودرو و آثار آن بر کیفیت و تعداد خودروی داخلی عنوان کرد که هیچ رابطه علمی در میان واردات خودرو و کیفیت خودروی داخلی وجود ندارد؛ اما می‌توان گفت که واردات خودرو باعث می‌شود تا حق انتخاب مشتری بیش‌تر شود.

شورای رقابت هیچ وظیفه‌ای در خصوص قیمت‌گذاری خودرو ندارد و این شورا باید نظارت کافی را برای بر هم زدن انحصار انجام دهد. این عقیده غلط است که عدم وجود واردات باعث رشد تولید می‌شود و سلطان خودرو به‌وجود نمی‌آید. این حق مسلم مردم است که از باکیفیت‌ترین خودروها بهره ببرند.