پردازنده های راکت لیک نسل یازدهمی اینتل

جزئیات فنی پردازنده های راکت لیک نسل یازدهمی اینتل منتشر شد

جزئیات فنی پردازنده های راکت لیک نسل یازدهمی اینتل منتشر شد. اینتل می‌گوید سری Rocket Lake نسبت به نسل قبل پیشرفت چشمگیری داشته است.

کمپانی اینتل در رویداد CES 2021 بود که از پردازنده های راکت لیک نسل یازدهمی خود رونمایی کرد. امروز اینتل جزئیات فنی این پردازده‌ها را منتشر کرد. به لطف بنچمارک‌هایی که توسط اینتل منتشر شده اطلاعات فنی این پردازنده‌های مدرن مشخص شده است، اما به جز این با قیمت آن‌ها نیز آشنا خواهیم شد. ما همچنین برخی اطلاعات در مورد چیپست‌های سری Intel 5000 و حتی امکانات اورکلاکینگ پردازنده‌های جدید اینتل را هم اکنون دریافت کرده‌ایم.

ما در کنفرانس CES با برخی از امکانات پردازنده های راکت لیک مثل پشتیبانی آن‌ها از حداکثر ۲۰ خط پردازنده PCIe 4.0 و گرافیک یکپارچه تقویت شده با استفاده از معماری Xe آشنا شدیم. پردازنده های نسل یازدهمی اینتل از هسته‌های Cypress Cove استفاده می‌کنند و در عملکرد IPC حدود ۱۹ درصد نسل گذشته پیشرفته‌تر شده‌اند. اینتل می‌گوید این پردازنده‌ها از حافظه DDR4-3200 و Resizable BAR پشتیبانی می‌کنند که این جزئیات امروز اعلام شده است. پردازنده‌های جدید اینتل بر پایه فناوری ۱۴ نانومتری تولید می‌شوند که اینتل می‌گوید برای دستیابی به سرعت کلاک بالا به چنین فناوری نیاز بوده است.

پردازنده های راکت لیک نسل یازدهمی اینتل

اینتل این پردازنده‌ها را در مدل‌های مختلفی از Core i5 تا Core i9 عرضه خواهد کرد و آنطور که بنچمارک‌های اینتل نشان می‌دهند بالارده‌ترین مدل آن Core i9-11900K است. کارت گرافیک یکپارچه ارتقاء پیدا کرده در این پردازنده از پس اکثر کارهای کاربران برمی‌آید، اما بدیهی است که اینتل هوای کاربرانی که به فعالیت‌های گرافیکی توانمندتری نظیر گیمینگ یا رندرینگ نیاز دارند را هم داشته است. اینتل می‌گوید عملکرد گرافیکی این پردازنده در مقایسه با نسل قبل (Core i9-10900K) در اجرای بازی Total War: Three Kingdoms حدود ۱۳ درصد، در اجرای بازی Microsoft Flight Simulator حدود ۱۴ درصد و در عناوین Gears 5 و Grid 2019 به ترتیب ۹ و ۸ درصد ارتقاء داشته است.

پردازنده های راکت لیک نسل یازدهمی اینتل

گرچه نتایج بنچمارک این پردازنده‌ها مبهم است، اما لازم به ذکر است که ارتقاء عملکرد بازی‌های مذکور در شرایطی اندازه‌گیری شده که با رزولوشن 1080p و تنظیمات High اجرا شده‌اند؛ بنابراین شما می‌توانید با گرافیک یکپارچه اینتل به خوبی برخی بازی‌های Full HD را اجرا کنید. وقتی عملکرد این پردازنده را با یک پردازنده رقیب – AMD Ryzen 9 5900X – مقایسه می‌کنیم، متوجه عملکرد بهتر آن می‌شویم که شامل 10 درصد عملکرد بهتر در بازی Total War: Three Kingdoms و 11 درصد عملکرد بهتر در Microsoft Flight Simulator با تنظیمات مشابه می‌شود.

پردازنده های راکت لیک نسل یازدهمی اینتل

البته بیشترین پیشرفت در عملکرد پردازنده های راکت لیک نسل یازدهمی اینتل در تولید محتوای عکس و ویدیو و ویرایش ویدیو در فضای کاری Magix Vegas Pro نمایان می‌شود. اینتل می‌گوید این عملکرد در نسل مدل 11900K تا 88 درصد بهتر از نسل گذشته خواهد بود. با یک فضای کاری ویرایش ویدیوهای 4K نیز عملکرد این پردازنده تا 35 درصد نسبت به پردازنده رقیب Ryzen 9 5900X افزایش پیدا کرده است. اینتل حتی به مقایسه عملکرد پردازنده Core i5-11600K با Core i9-10600K نیز پرداخته است و می‌گوید عملکرد آن در ویرایش ویدیوهای 4K تا 61 درصد بهتر از مدل Core i9 نسل قبل بوده است.

پردازنده های راکت لیک نسل یازدهمی اینتل

با بررسی بنچمارک‌ها خیلی سخت می‌توان به میزان پیشرفت یک پردازنده پی برد و تا زمانی که نتوان آن را در دنیای واقعی بررسی کرد به پاسخ درستی رسید. با این حال، با قضاوت روی اعداد و ارقامی که اینتل از پردازنده های راکت لیک منتشر کرده به این نتیجه می‌رسیم که آن‌ها حداقل در ویرایش عکس و ویدیو، عملکرد به مراتب بهتری نسبت به نسل قبلی دارند.

نسخه رفرش شده چیپست سری 500 اینتل

اینتل همچنین جزئیاتی از نسخه رفرش شده چیپست سری 500 را نیز منتشر کرده که اوایل سال 2021 معرفی شده بودند. در حال حاضر برخی تولیدکنندگان از مادربردهای مبتنی بر چیپست سری 500 رونمایی کرده‌اند که می‌تواند با پردازنده‌های نسل دهمی Intel Core نیز سازگار باشد. اینتل می‌گوید این چیپست از USB 3.2 Gen 2×2 با سرعت انتقال 20 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند که سرعت اتصال دو برابری نسبت به USB 3.2 Gen 2×1 را ارائه می‌کند. این چیپست همچنین از x8 DMI 3.0 نیز پشتیبانی می‌کند که پهنای باند بین چیپست و پردازنده را دوبرابر می‌کند.

پردازنده های راکت لیک نسل یازدهمی اینتل

در چیپست‌های H570‌ و B560‌ امکان اورکلاک کردن حافظه فراهم است و برخی امکانات جدیدی برای اورکلاک کردن وجود دارد. Intel Extreme Tuning Utility استفاده‌پذیرتر شده و از نظر ظاهری بهبود پیدا کرده است که می‌تواند سطح جدیدی از کنترل فن را ارائه کند. اینتل می‌گوید پردازنده‌های نسل یازدهمی خود با یک کنترل حافظه جدید که از Gear 2 پشتبانی می‌کنند عرضه خواهند شد. در اینجا می‌توان به امکانات جدید دیگری همچون Real-time Memory Ferequency اشاره کرد که به کاربران اجازه می‌دهد به صورت زنده در داخل خود ویندوز به فرکانس اورکلاک و غیر اورکلاک شده جابجا شوند.

همه‌ی این‌ها نشان می‌دهد پردازنده‌های جدید اینتل از نظر عملکرد پیشرفت چشمگیری داشته‌اند؛ اما همانطور که گفته شد باید آن‌ها را در دنیای واقعی نیز مورد بررسی قرار دهیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*