آزمایش واکسن آسترازنکا

آزمایش واکسن کرونا آسترازنکا در آمریکا از کارایی 79 درصدی این دارو خبر می‌دهد

نتایج آزمایش واکسن آسترازنکا در ایالات متحده به تازگی منتشر شده و به نظر می‌رسد که این واکسن کووید 19 می‌تواند درصد بسیار بالایی از افراد را در مقابل ویروس کرونا مصون کند.

اخیرا دانشمندان در یک پژوهش با آزمایش واکسن آسترازنکا (AstraZeneca) در آمریکا، از کارایی 79 درصدی این دارو در مقابل بیماری کووید 19 خبر داده‌اند. نکته مهم در مورد بررسی کارایی واکسن مورد نظر این بوده که هم‌اکنون مجوز رسمی برای استفاده عمومی از آسترازنکا در ایالات متحده صادر نشده و همچنان باید منتظر ماند تا تصمیم گیرندگان بر طبق استانداردهای این کشور، کارایی آن را تایید کنند.

آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد انگلستان ساخته شده و مشابه دو نمونه آمریکایی موجود، یعنی واکسن‌های فایزر و مدرنا، باید در دو دوز و با فاصله حداقلی 4 هفته به افراد تزریق شود. از طرف دیگر گفته شده که در صورت طولانی‌تر کردن فاصله زمانی موجود تا مدت 12 هفته، می‌توان انتظار داشت که کارایی این واکسن بهتر شده و درصد بیشتری از افراد از این طریق در مقابل بیماری کووید 19 مصون شوند.

در مقاله جدیدی هم که با موضوع آزمایش واکسن آسترازنکا در آمریکا منتشر شد، دانشمندان نتیجه گرفته‌اند که در 100 درصد مواردی که بیمار دچار علائم شدید و کشنده کووید 19 بوده و به همین دلیل در بیمارستان بستری شده، می‌توان از این دارو برای نجات جان فرد استفاده کرد. به صورت کلی نتیجه‌گیری‌ها نشان می‌دهند که آسترازنکا در 79 درصد موارد از مبتلای افراد به بیماری کووید 19 جلوگیری می‌کند.

آزمایش واکسن آسترازنکا در آمریکا

شاید تاکنون در مورد فازهای مختلف آزمایش واکسن‌ها شنیده باشید و بدانید که برای تایید کارایی چنین داروهایی باید در سه مرحله، تایید کرد که واکسن هیچ نوع خطری برای افراد نداشته و همچنین کارایی مناسبی برای جلوگیری از ابتدا به بیماری دارد. مرحله نهایی این آزمایش‌ها فاز سوم بوده که در آن تعداد زیادی از داوطلبان واکسن را دریافت می‌کنند؛ در مورد آسترازنکا اعلام شده که فاز سوم آزمایش این دارو در آمریکا شامل 32449 نفر داوطلب بوده که در میان آن‌ها تنها 141 نفر با وجود تزریق واکسن، علائمی از بیماری کووید 19 در خود نشان دادند.

در مورد جزئیات آزمایش واکسن آسترازنکا در آمریکا گفته شده که نسبت داوطلبان دریافت کننده داروی اصلی به کسانی که دارونما دریافت کردند، 2 به 1 بوده است. به نظر می‌رسد که به دلیل سریع‌تر کردن فرآیند تایید کارایی واکسن در این کشور، فرصت برای طولانی‌تر کردن فاصله زمانی بین دو دوز آسترازنکا وجود نداشته، اما تولید کنندگان این دارو می‌گویند که اگر فاصله استاندارد 4 هفته‌ای در نظر گرفته شده طولانی‌تر شود، کارایی دارو از 79 درصد بیشتر خواهد بود. به علاوه با افزایش بازه زمانی بین دریافت دو دوز می‌توان تعداد بیشتری از شهروندان را با دوز اول واکسینه کرد.

آزمایش واکسن آسترازنکا

نکته جالبی که در رابطه با واکسن آسترازنکا وجود دارد، شرایط لازم برای نگهداری بوده و برخلاف واکسن‌های فایزر و مدرنا که باید در دمای بسیار پایینی نگهداری شوند، اعلام شده که می‌توان این واکسن را در وضعیت سرمای عادی، در بازه دمایی 2 تا 8 درجه سلسیوس تا مدت شش ماه نگهداری کرد. به علاوه سازندگان آسترازنکا می‌گویند که برای استفاده از این دارو نیاز به فراهم کردن مقدمات خاصی وجود ندارد و این مسئله هم در شرایط حال حاضر می‌تواند بسیار مهم باشد.

صدور اجازه استفاده از آسترازنکا

گفته شده که آزمایش واکسن آسترازنکا آمریکا نشان داده که عملکرد دارو در تمامی گروه‌های سنی و قومی یکسان بوده و برای افراد بالای 65 سال کارایی واکسن حدودا 80 درصد است. در مورد آثار جانبی، اعلام شده که نشانه‌ای از بیشتر شدن احتمال لختگی خون با مصرف این دارو دیده نشده و در میان 21583 داوطلبی که حداقل یک دوز از این واکسن را دریافت کردند، چنین مشکل وجود نداشت.

موضوع لختگی خود در اوایل ماه جاری در اروپا خبرساز شده بود و به نظر می‌رسد که موارد بروز این مشکل برای کسانی که از آسترازنکا استفاده کرده‌اند، بیشتر شده است. متخصصان می‌گویند که نتایج تحقیق جدید در ایالات متحده به یافته‌های قبلی در مورد کارایی واکسن آسترازنکا در تمامی گروه‌های سنی و قومیتی اضافه شده و به صورت کلی می‌توان مطمئن بود که این دارو تاثیرات جانبی منفی به همراه نداشته و مصرف کنندگان را نسبت بیماری کووید 19 مصون می‌کند.

در ادامه سازندگان داروی آسترازنکا ابراز امیدواری کرده‌اند که در هفته‌های آینده اجازه اضطراری استفاده از این واکسن در ایالات متحده توسط سازمان غذا و دارو این کشور صادر شده و میلیون‌ها نفر از این طریق در مقابل ویروس کرونا واکسینه شوند. داروی مورد نظر هم‌اکنون در بیش از 70 کشور جهان در حال استفاده است.

پس از آزمایش واکسن آسترازنکا در آمریکا مقاله‌ای هم شامل جزئیات این آزمایش منتشر خواهد شد و انتظار می‌رود که در هفته‌های آینده اجازه استفاده از این دارو در ایالات متحده صادر شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*