برنامه پرواز هلیکوپتر مریخی نبوغ مشخص شد

برنامه پرواز هلیکوپتر مریخی نبوغ مشخص شد

ناسا به تازگی برنامه پروازی هلیکوپتر مریخی نبوغ (Ingenuity) را مشخص کرده و اعلام شده که این پهپاد منحصر به فرد و رکوردشکن در سیاره سرخ چه کار خواهد کرد.

هلیکوپتر مریخی نبوغ (Ingenuity) که در 18 فوریه گذشته همراه با مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) به سیاره سرخ رسید، موضوع تازه‌ترین خبر منتشر شده از آژانس فضایی آمریکا است. به گفته دانشمندان ناسا، برنامه پرواز پهپاد مورد نظر مشخص شده و حالا که این وسیله پروازی به مقصد خود رسیده، مراحل بعدی ماموریت آن انجام خواهند شد.

ناسا اعلام کرده که در تاریخ 8 آوریل آینده پس از شارژ باتری‌های این پهپاد، نبوغ برای اولین بار در تاریخ بشریت به عنوان هلیکوپتری در سطح یک سیاره دیگر، به پرواز درمی‌آید. این وسیله پروازی کوچک تنها 2 کیلوگرم وزن داشته و هم‌اکنون به قسمت پایینی مریخ‌نورد استقامت متصل است. نبوغ که با قرارگیری در همین قسمت مسیر حرکت از زمین به مریخ را طی کرد، در روزهای آینده، با جدا شدن از ربات مادر، برای پرواز در آسمان سیاره سرخ آماده خواهد شد.

در روزهای گذشته سپر محافظتی که هلیکوپتر مریخی نبوغ را پشت خود نگه داشته بود، از مریخ‌نورد جدا شد و هم‌اکنون استقامت در حال حرکت به سمت محلی بوده که پهپاد مورد نظر برای اولین بار پرواز می‌کند. ناسا از همان ابتدای شروع پروژه پهپاد مریخی نبوغ اعلام کرده بود که فرستادن چنین وسیله‌ای به سیاره سرخ تنها جنبه آزمایشی داشته و این احتمال وجود دارد که این پهپاد نتواند به صورت کنترل شده در آسمان پرواز کند.

اولین پرواز هلیکوپتر مریخی نبوغ

دانشمندان ناسا اعلام کرده‌اند که هدایت یک وسیله پروازی در سیاره‌ای دیگر بسیار سخت‌تر از انجام چنین کاری روی زمین بوده و به دلیل دخالت فاکتورهایی مانند دمای هوا، رقیق بودن اتمسفر سیاره سرخ، دسترسی کمتر به نور خورشید و مؤلفه‌های دیگر، احتمال شکست پروژه نبوغ کم نیست.

آژانس فضایی آمریکا نبوغ را به گونه‌ای طراحی کرده که در عین سبکی و داشتن سایزی کوچک، بتواند از حساس‌ترین قطعات خود در مقابل هوای سرد سیاره سرخ محافظت کند. البته نکته جالب این بوده که پیش از ارسال این پهپاد به مریخ مهندسان ناسا نبوغ را چندین مرتبه در محیطی شبیه‌سازی شده به پرواز درآوردند و با فراهم کردن شرایطی شبیه به وضعیت اتمسفر مریخ، توانایی‌های این هلیکوپتر را به چالش کشیدند.

با این حال دانشمندان ناسا هم‌اکنون نگران این موضوع هستند که هلیکوپتر مریخی نبوغ نتواند در شرایط واقعی سطح سیاره سرخ عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. فرح الیبی (Farah Alibay)، سرپرست کار با این پهپاد می‌گوید که نه تنها پرواز نبوغ بلکه تمامی جزئیات و قطعات وسیله مورد نظر در نوع خود منحصر به فرد بوده و در بحث هوافضا رکوردشکنی کرده‌اند.

نقشه پرواز

برنامه پرواز هلیکوپتر مریخی نبوغ مشخص شد

همان‌طور که در عکس بالا می‌بینیم نقطه سفید، رنگ محل فرود کاوشگر استقامت روی سیاره سرخ بوده و قسمت مربعی شکل هم محلی است که نبوغ از آنجا به هوا بلند می‌شود. منطقه‌ای که با خط بیضی شکل مشخص شده محدوده پروازی این پهپاد بوده و طبق اطلاعات منتشر شده از طرف دانشمندان ناسا، نبوغ از این محدوده فراتر نمی‌رود.

الیبی می‌گوید که به محض شروع پرواز نبوغ دیگر نمی‌توان چیزی را به عقب بازگرداندن و در این پروژه تمامی مراحل به یکدیگر وابسته هستند. این دانشمند اظهار کرده که در صورت بروز کوچک‌ترین خطایی در به پرواز درآوردن این پهپاد باید همه چیز متوقف شده و تا بهتر شدن شرایط اطراف و یا از بین رفتن خطرات موجود، کار بلند کردن نبوغ از سطح سیاره سرخ متوقف شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*