شگفتی های علمی سال ۹۹

مروری بر شگفتی های علمی سال ۹۹ + عکس

ما قصد داریم تا در این مقاله توضیحاتی را در ارتباط با برخی از شگفتی های علمی که در سال گذشته اتفاق افتاد به شما ارائه کنیم.

در سالی که سپری شد رویدادهای مختلفی در عرصه علمی اتفاق افتاد که باعث تعجب محققان شد، برای نمونه‌ای از این شگفتی های علمی می‌توان به حلزونی که سرش را از بدنش جدا می‌کند و کشف غدد جدید در بدن انسان اشاره کرد.

در سال گذشته رویدادهای مختلف علمی زیادی اتفاق افتادند. اکثر این رویدادها فراتر از درک انسان هستند، مانند کشف یک دیوار مرجانی زیر آب یا حلزونی که سرش را از بدنش جدا می‌کند. از طرف دیگر محققان از طریق پژوهش‌های خود مرزهای دانش درباره طبیعت و پتانسیل‌های شگفت‌انگیز آن را توسعه دادند. شاید تا امروز هیچ کس نمی‌دانست، رکورد کوتاه‌ترین روز در سال ۲۰۲۰ به ثبت رسیده یا کلید روشن و خاموش شدن مغز در کجا قرار دارد.

در همین راستا بعضی از جالب‌ترین شگفتی های علمی سال گذشته را به شما معرفی می‌کنیم:

شگفتی های علمی سال ۹۹

۱- حلزونی که سرش را از بدنش جدا می‌کند

دو محقق ژاپنی در سال گذشته به شکل کاملا اتفاقی متوجه شدند که ۲ گونه حلزون دریایی سر خود را از بدنشان جدا می‌کنند و در مدت زمان ۳ هفته بدن خود را به شکل کامل بازتولید می‌کنند. علت این کار هنوز کشف نشده است؛ اما بر اساس گفته محققان این کار حلزون‌ها را قادر می‌سازد تا انگل‌های داخلی را نابود کنند که روی تولید مثل تأثیرگذار هستند.

شگفتی های علمی سال ۹۹

۲- مایعی که شبیه به جامد است

گروهی از محققان با به‌کار بردن دوربینی که در هر ثانیه هزار فریم ثبت می کند، حالتی را به ثبت رساندند که در طول آن یک مایع مانند جامد رفتار می‌کند. به همین منظور محققان مایعی حاوی نشاسته و آب را درون یک سلول باریک و تحت فشار هوا قرار دادند. در نتیجه این امر باعث ایجاد وضعیت Discontinuous Shear Thickening یا DTS شد.

۳- رویت سریع‌ترین امواج صوتی

یکی دیگر از شگفتی‌های علمی سال این است که محققان امواج صوتی را رصد کرده‌اند که با سرعت ۳۶ کیلومتر بر ثانیه در هیدروژن اتمی جامد حرکت می‌کند. این سرعت معادل دو برابر سرعت حرکت نور در سخت‌ترین ماده دنیا یعنی الماس است. این تحقیق با همکاری پژوهشگران دانشگاه مری‌لند، دانشگاه کمبریج و انستیتو High Pressure Physics در روسیه صورت گرفت و در ژورنال ساینس ادونسز به انتشار رسید.

۴- شناسایی یک نوزاد آمریکایی با حجم ویروس کرونای ۵۱ هزار برابری

محققان در سال گذشته، موفق به شناسایی نوزادی شدند که حجم ویروس کرونا موجود در بدن او ۵۱ هزار و ۴۱۸ برابر ذرات ویروسی سایر بیماران کرونایی بوده است. علت ابتلای نوزاد به ویروس کرونا مشخص نبود؛ اما روند درمان او با موفقیت طی شد.

۵- درخشش کوسه‌های عجیب در اعماق آب

محققان به واسطه تحقیق روی سه گونه مختلف یعنی کوسه کیتفین، کوسه فانوسی شکم سیاه و کوسه فانوسی جنوب که در آب‌های جنوب نیوزلند زندگی می‌کنند، یافته‌اند که این گونه‌ها در اعماق اقیانوس می‌درخشند. هر ۳ گونه در عمق ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ متری آب زندگی می‌کنند و نکته قابل توجه این است که درخشش‌ آن‌ها تا به حال رصد نشده است. این موضوع نیز یکی دیگر از شگفتی های علمی سال گذشته محسوب می‌شود.

شگفتی های علمی سال ۹۹

۶- ثبت کوتاه‌ترین روز در سوابق اندازه گیری مدت زمان روز زمین

اطلاعاتی که به تازگی به دست آمده است مشخص می‌سازد که سرعت حرکت زمین در یک سال گذشته افزایش یافته است. به نحوی که ۱۹ جولای به عنوان کوتاه‌ترین روز در سوابق اندازه‌گیری مدت زمان روز زمین به ثبت رسیده است. این در حالی است که چرخش سیاره خاکی به دور خود به طور معمول ۸۶ هزار و ۴۰۰ ثانیه به طول می‌انجامد؛ اما هم اکنون این مدت زمان ۱.۴۶۰۲ میلیونم ثانیه کاهش یافته است. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ میلادی هم چرخش زمین ۰.۵ میلیونم ثانیه سریع‌تر شود. این موضوع نیز یکی دیگر از شگفتی های علمی سال گذشته محسوب می‌شود.

۷- پیدایش یک موجود شبیه به مو  در استرالیا

در سال گذشته محققان موجودی را در آب‌های استرالیا رصد کردند که مانند مو است. البته آن‌ها معتقد هستند که این موجود نوعی ماشوره دار (Siphonophore) است. این موجود در اصل یک نوع حیوان است که از هزاران ارگانیسم کوچک‌تر به‌نام زیاسا (Zooid) به وجود آمده است. در نیوزلند این جانور با نام موجود رشته وار بلند عجیب شناخته می‌شود و بعضی اوقات به آن Apolemia نیز گفته می‌شود.

شگفتی های علمی سال ۹۹

۸- پیدایش کلید روشن و خاموش کردن درد در مغز

محققان در سال گذشته موفق به کشف منطقه‌ای در مغز موش‌ها شده‌اند که همانند کلید برق، احساس درد را خاموش می‌کند. آن‌ها مدعی هستند آمیگدال (amygdala) که یک خوشه بادامی شکل از اعصاب است و در هر سمت مغز وجود دارد،‌ می‌تواند قسمت‌های پردازش درد در مغز را روشن کند. این موضوع نیز یکی دیگر از شگفتی های علمی سال گذشته محسوب می‌شود.

۹- متولد شدن یک نوزاد با دو دهان

در اوایل سال قبل یک نوزاد دختر با دو دهان متولد شد. دهان دوم این نوزاد کامل بود و حتی زبان و دندان هم داشت. البته به‌منظور حذف دهان دوم، او تحت عمل جراحی قرار گرفت. زمانی که در هفته ۲۸ بارداری مادر در سونوگرافی این توده رصد شد، پزشکان احتمال دادند که آن تومور یا کیست باشد.

شگفتی های علمی سال ۹۹

۱۰- پیدایش علت بوی بد بدن

محققان دانشگاه یورک در سال گذشته موفق به شناسایی آنزیمی شدند که بوی بد عرق بدن را تولید می‌کند. طبق گفته آن‌ها یک باکتری خاص منجر به تکامل آنزیمی می‌شود که بعضی از مولکول‌های کلیدی در بوی بد بدن را تولید می‌کند. آن‌ها یافته‌اند که ستافیلوکاکوش هامینس (Staphylococcus hominis) یکی از میکروب‌های اصلی است به تولید بود بد کمک می‌کند.

۱۱- اشتباه در دسته بندی کوچک‌ترین فسیل جهان

محققان با اعتراف به این موضوع که کوچک‌ترین دایناسور جهان در اصل یک مارمولک است، تمام تحقیقات انجام شده در این زمینه را پس گرفتند. در این تحقیقات فسیل ۹۹ میلیون ساله به شکل درست دسته‌بندی نشده بود. محققان مدعی بودند فسیلی از یک جمجمه به شکل عجیبی در کهربا حفظ شده بود، متعلق به یک دایناسور کوچک به نام Oculudentavis khaungraae است. شواهد مختلف از یک فسیل مشابه که به عنوان مارمولک دسته بندی شده، مشخص می‌سازد که در تحقیق اولیه اشتباهی رخ داده است.

شگفتی های علمی سال ۹۹

۱۲- پیدایش سلول‌های چشایی که قادر به شناخت تمام طعم‌ها هستند

در دهان انسان گیرنده‌های چشایی چند کاره‌ای وجود دارند که قادر هستند تا ۴ طعم متفاوت را شناسایی نمایند. اکثر سلول‌های مرتبط با گیرنده چشایی تنها یک طعم خاص مثل تلخ، ترش، شیرین یا شور را شناسایی می‌کنند؛ اما به واسطه مطالعات انجام شده روی موش‌ها یک بستر ناشناخته از سلول‌های نوع سوم کشف شد که قادر است تا تمام طعم‌ها را به شکل گسترده شناسایی کند.

۱۳- پاهای عنکبوت قادر به شنیدن صداها است

محققان به تازگی متوجه شده‌اند که عنکبوت‌های دیو چهره از پاهای خود به منظور شنیدن صدای طعمه در حال پرواز استفاده می‌نمایند. این تحقیق مشخص ساخت که عنکبوت‌های دیو چهره (Ogre-Faced) برای ردیابی اصوات از حساسیت کف پاهای خود یا به عبارت دیگر از حسگرهایی در نوک پاهای خود استفاده می‌کنند. در مرحله بعد به سرعت پشت وارو می‌زنند تا طعمه درحال پرواز را به دام بیندازند و آن را در تارهای خود بپیچند.

شگفتی های علمی سال ۹۹

۱۴- پیدایش صخره مرجانی ۱۶۰۰ فوتی در اعماق آب‌های استرالیا

محققان در سال گذشته در سواحل استرالیا یک صخره مرجانی به ارتفاع ۱۶۴۰ فوت در اعماق آب کشف کرده‌اند. ارتفاع این صخره از ساختمان امپایر استیت در آمریکا بیش‌تر است، به گفته‌ی محققان این صخره مرجانی ۲۰ میلیون سال قدمت دارد.

شگفتی های علمی سال ۹۹

۱۵-پیدایش یک عضو تازه در بدن انسان

محققان انستیتو سرطان هلند در آمستردام هنگام آزمایش یک اسکن جدید برای سرطان پروستات، یک عضو جدید در گلوی انسان کشف کردند. این عضو در واقع غددی در اعماق بخش فوقانی گلو هستند و طبق گفته محققان فضای نازوفارناکس را مرطوب می‌کنند. این موضوع نیز یکی دیگر از شگفتی های علمی سال گذشته به شمار می‌رود.

شگفتی های علمی سال ۹۹

۱۶- اندازه‌گیری کوچک‌ترین واحد زمان توسط محققان

در سال قبل محققان موفق شدند تا کوچک‌ترین واحد زمان را بر اساس حرکت نور در مولکول هیدروژن اندازه‌گیری کنند که معادل با ۲۴۷ زپتو ثانیه است. یک زپتو ثانیه معدل ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰/۰ ثانیه است. رینهارد دورنر از دانشگاه گوته آلمان و همکارانش به منظور اندازه گیری این مدت زمان پرتو اشعه ایکس را از ابزار PERTRA III در یک شتاب دهنده ذرات تاباندند.

۱۷- پیدایش گل ۱۰۰ میلیون ساله در میانمار

محققان دانشگاه اورگان آمریکا در سال گذشته موفق به کشف نوع جدیدی از نهادانه متعلق به عصر کرتاسه در کهربا شدند. این فسیل در اصل یک گل بسیار کوچک با عرض ۲ میلی‌متر در کهربا است که ۱۰۰ میلیون سال قدمت دارد. نام این گیاه Valviloculus pleristaminis است و متعلق به خانواده برگ بو است که با گیاه blackheart sassafras در استرالیا مرتبط است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*