گروه خونی A در برابر ویروس کرونا

آسیب‌پذیری افراد با گروه خونی A در برابر ویروس کرونا بیشتر است

نتایج به دست آمده از جدیدترین تحقیق‌ها نشان می‌دهد افراد دارای گروه خونی A بیشتر در معرض ابتلا به کرونا ویروس جدید قرار دارند.

در سالی که از فراگیری ویروس کرونا گذشت، تحقیقات زیادی انجام شد و مشخص شد که بعضی از گروه‌های خونی در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیر‌تر هستند. با این وجود تا به امروز توضیح کاملی در خصوص این موضوع ارائه نشده بود؛ اما اکنون مطالعه جدیدی در رابطه با این موضوع انجام شده که مشخص می‌سازد کروناویروس جهش یافته ترجیح بیشتری برای متصل شدن به آنتی‌ژن‌های موجود در سلول‌های سیستم تنفسی اشخاصی دارد که دارای گروه خونی A هستند.

ارتباط گروه خونی A با کروناویروس

تاکنون علت اینکه چرا ویروس به این آنتی‌ژها تمایل بیشتری دارد مشخص نشده است، اما معلوم شده است که آنتی‌ژن‌ها نقش مهمی را در این مسئله ایفا می‌کنند و گروه خونی A نیز بیشتر از گروه های خونی دیگر در معرض ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا قرار دارد. نتایج این تحقیقات در مجله Blood Advances به انتشار رسیده است.

دکتر شان استوول از بیمارستان دانشگاه بوستون عنوان می‌کند که مشاهدات ما علاوه بر این که مکانیسم برهم‌کنش ویروس با آنتی‌ژن را مشخص می‌سازد، اثر گروه خونی روی ابتلا به کروناویروس را نیز نشان می‌دهد.

اتصال کرونا ویروس جدید به سلول‌های بدن انسان

کرونا ویروس جهش یافته به واسطه گیرنده RBD به سلول‌های بدن انسان حمله می‌کند. این گیرنده روی پروتئین تهاجمی ویروس قرار دارد و ویروس از آن به منظور چسبیدن به سلول میزبان و وارد شدن به آن استفاده می‌نماید. محققان در این تحقیق شیوه چسبیدن گیرنده RBD به آنتی‌ژن گروه‌های مختلف خونی را در سیستم تنفسی و خون افراد بررسی می‌نماید و همچنین آن‌ها به بررسی گروه‌های خونی O، A و B می‌پردازند.

گروه خونی A در برابر ویروس کرونا

در حقیقت دو آنتی‌ژن وجود دارد که گروه خونی شخص را معلوم می‌کنند و دو آنتی‌ژن مذکور A و B هستند. کسی که آنتی‌ژن A را داشته باشد دارای گروه خونی A خواهد بود، فردی که دارای آنتی‌ژن B باشد، گروه خونی B خواهد داشت، فردی که دارای هر دو آنتی‌ژن مذکور باشد گروه خونی AB دارد و شخصی که هیچ‌یک از آنتی‌ژن‌های مذکور را نداشته باشد، دارای گروه خونی O خواهد بود.

آنتی‌ژن‌ها معمولا در گلبول‌های قرمز پیدا می‌شوند؛ اما با این وجود در سلول‌های دیگر نیز مانند سلول‌های دستگاه تنفسی نیز وجود دارند. محققان به واسطه مطالعات خود متوجه شده‌اند که گیرنده RBD کرونا ویروس جهش یافته تمایل بیشتری دارد که به آنتی‌ژن A در سلول‌های دستگاه تنفسی متصل شود. البته مشاهدات مشخص کرده است که ویروس تمایل متفاوتی نسبت به آنتی‌ژن موجود در گلبول‌های قرمز اشخاصی که دارای گروه خونی A هستند ندارد.

دکتر شان استوول اظهار می‌کند که به واسطه این توضیحات می‌توان فهمید که چرا کروناویروس جهش یافته افرادی که گروه خونی A دارند را بیشتر مبتلا می‌کند. گروه خونی به طور کلی چالش‌برانگیز است، زیرا فقط به ارث می‌رسد و نمی‌شود آن را تغییر داد. با این وجود اگر ما بتوانیم به این درک برسیم که چگونه ویروس با گروه‌های خونی مختلف هم‌کنش دارد، می‌توانیم راهی برای جلوگیری از مبتلا شدن تعداد بیشتری از افراد بیابیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*