آیا آثار موجودات فضایی باستانی در دی ان ای ما قرار گرفته است؟

آیا آثار موجودات فضایی باستانی در دی ان ای ما قرار گرفته است؟

آثار موجودات فضایی باستانی که در گذشته از سیاره ما دیدن کرده‌اند را در چه جاهایی می‌توان پیدا کرد؟ در ادامه نظر یک اختر زیست شناس در مورد این موضوع فرضی را بررسی خواهیم کرد.

پل دیویس (Paul Davies)، اختر زیست شناسی از دانشگاه ایالتی آریزونای آمریکا، نظریات جالبی در مورد آثار موجودات فضایی باستانی که در گذشته‌های بسیار دور از سیاره ما دیدن کرده‌اند، ارائه کرده است. البته این مسئله هنوز اثبات نشده و نمی‌توان با اطمینان گفت که واقعا فرازمینی ها وجود دارند و یا جانداران هوشمند غیر زمینی در سال‌های گذشته به محل زندگی ما سر زده‌اند. با این حال در ادامه با ما همراه باشید تا چنین وضعیت فرضی را از نظر یک دانشمند برجسته حوزه اختر زیست شناسی بررسی کنیم.

دیویس می‌گوید که اگر ردی از فرازمینی‌های باستانی در سیاره ما باقی مانده باشد، می‌توان این رد را در سه جا پیدا کرد؛ زباله‌های هسته‌ای، پروژه‌های معدن کاری بزرگ و همچنین پیام‌هایی که درون بطری‌های زمان قرار گرفته‌اند. باید گفت که مورد آخر نوعی استعاره از مخفی شدن پیامی از موجودات فضایی در محلی بوده که بعدها انسان‌ها آن را پیدا خواهند کرد. حال این پیام می‌تواند به شکل‌های مختلفی کار گذاشته شده باشد و به گفته دیویس، سلول‌های زنده محل مناسبی برای جستجو هستند.

به گفته این اختر بیولوژیست، ارگانیسم‌های زنده می‌توانند بطری مناسبی برای مخفی کردن آثار موجودات فضایی باستانی و پیام هوش فرازمینی باشد؛ ویروس‌ها دائما جانداران را آلوده کرده و دی ان ای خود را به ژنوم این جانداران وارد می‌کنند. به اعتقاد دیویس، اگر ویروس‌ها بتوانند دی ان ای خود را به صورت کدگذاری منتقل کنند، نمی‌توان انتظار داشت که فرازمینی‌های هوشمند از چنین قابلیتی محروم باشند.

به دنبال آثار موجودات فضایی باستانی

این استاد دانشگاه آریزونا اظهار کرده که برای یافتن نشانه‌ای از حیات فرازمینی، تنها کاری که از دست ما برمی‌آید جستجوی آسمان‌ها برای پیدا کردن سیگنال آدم فضایی‌ها نیست و شاید رد این موجودات در دی ان ای ارگانیسم‌های زمینی باشد. دیویس می‌گوید که پیدا کردن ترتیب توالی دی ان ای جانداران همین حالا در حوزه‌های مختلف علمی در حال انجام بوده و می‌تواند در کنار این کار، به دنبال پیامی گشت که شاید در گذشته‌های دور، از طرف فرازمینی‌ها برای بشریت پنهان شده است.

دیویس ایده پیدا کردن آثار موجودات فضایی باستانی در دی ان ای ما را سال‌ها پیش مطرح کرده بود و در آن زمان چنین نظریه‌ای کمی دور از ذهن به نظر می‌رسید؛ با این حال کمی پس از نظریات این دانشمند، دو محقق از قزاقستان اعلام کردند که به احتمال قوی آنچه مدنظر دیویس بوده، یعنی سیگنال هوشمند درون کد ژنتیکی بشریت را پیدا کرده‌اند.

دانشمندان قزاقستانی ریاضی‌دان و اختر بیولوژیست بودند و به گفته آن‌ها، کد ژنتیکی در ارگانیسم‌های زنده وجود دارد که احتمالا به صورت عمدی کار گذاشته شده است. این محققان از کلمه «طراحی هوشمند» که مدنظر دیویس بوده استفاده نکردند، اما بر اساس یافته‌های آن‌ها، اطلاعات ژنتیکی کشف شده بیشتر از بیولوژیکی بودن، به شکل ریاضی و سمبلیک هستند.

تیم دو نفره مورد نظر این احتمال را مطرح کردند که کد ژنتیکی یافته شده از یک منظومه دیگر به سیاره ما آمده و شاید به صورت عمدی، توسط موجودات فرازمینی دیگری، در ژنوم ارگانیسم‌های زمینی کار گذاشته شده باشد. آیا این یافته همان پیام مخفی از آثار موجودات فضایی باستانی بوده که دیویس از آن صحبت کرده بود؟

کشف کدهای عجیب در دی ان ای بشر

محققان قزاقستانی در مقاله خود اظهار کرده‌اند که دلیل واقعی وجود سیستم اعشاری به کار رفته در کدگذاری مخصوص ژنتیکی کشف شده هر چه که باشد، به نظر می‌رسد که این کدگذاری در خارج از منظومه شمسی و چندین میلیارد سال پیش اختراع شده است. شبکه معروف هیستوری آمریکا هم در مورد تحقیق این دانشمندان برنامه‌های جالبی ساخته و به صورت کلی این ایده مطرح شده که شاید انسان‌ها چیزی بیشتر از ربات‌های بیولوژیکی نباشند که با استفاده از هوش مصنوعی ساخت فرازمینی‌ها، از ده‌ها هزار سال پیش روی زمین زندگی کرده‌اند.

آیا آثار موجودات فضایی باستانی در دی ان ای ما قرار گرفته است؟

تیم دانشمندان قزاقستان ادعا نمی‌کند که نحوه وارد شدن آثار موجودات فضایی باستانی به کد ژنتیکی بشر را می‌دانند؛ این محققان بیشتر از همه روی این ایده تمرکز کرده‌اند که شاید گرد و غبار بین ستاره در میلیاردها سال پیش پیام فرازمینی‌ها را به زمین آورده و این پیام را به شکل کدهای دی ان ای تا به عصر امروز منتقل کرده است. این در حالی بوده که نظریه پردازان تئوری معروف «فضانوردان باستانی» داستان‌های هیجان‌انگیزتری از دخالت مستقیم آدم فضایی‌ها در ساختار ژنتیکی انسان‌ها ارائه کرده‌اند.

یکی از نظریه‌های مرتبط با این موضوع، بحث تولیدمثل بین‌گونه‌ای انسان‌ها و فرازمینی‌ها را پیش کشیده است؛ به عنوان مثال شخصی به نام پیتر خوری (Peter Khoury) ادعا می‌کند که در گذشته دو موجود فضایی شبیه به انسان وارد اتاق او شده‌اند تا پس از برقراری رابطه جنسی، کد ژنتیکی خود را با دی ان ای انسانی خوری ادغام کرده و موجودات جدیدی به وجود بیاورند.

رابطه جنسی با آدم فضایی‌ها

این مرد میان سال استرالیایی ادعا کرده که یکی از دو زن فرازمینی موی بور و بلندی داشت و صورت او کشیده و چشمانش به شکلی غیر عادی درشت بودند. زن دیگر هم به اهالی کشورهای آسیای شرقی شباهت داشت.

آیا آثار موجودات فضایی باستانی در دی ان ای ما قرار گرفته است؟

خوری می‌گوید که چند رشته از موی زن فضایی مو بور که در اتاقش جا مانده بود را هنوز نگه داشته و بررسی ژنتیکی این نمونه‌ها نشان داده که دی ان ای مورد نظر مربوط به زنان سفید پوست مو بور معمولی نیست؛ گفته شده که این نمونه‌ها بیشتر به کد ژنتیکی نادر و کهنی از زنان چینی و ایرلندی مربوط می‌شوند و شباهتی با آنچه از زنان سفید پوست انتظار می‌رود، ندارند.

چنین داستانی تمرکز را از پیدا کردن آثار موجودات فضایی باستانی به جنبه دیگری از ماجرا می‌برد و این سوال را به وجود می‌آورد که آیا فرازمینی‌ها در حال حاضر هم مشغول دست‌کاری ژنتیکی بشر هستند یا خیر؟ در سال 2020 جایزه نوبل شیمی به دو دانشمند با نام‌های امانوئل چارپنتیر (Emmanuelle Charpentier) و جنیفر ای دودنا (Jennifer A. Doudna) داده شد؛ این محققان در سال 2012 پژوهش‌های مهمی در مورد ویرایش دی ان ای انجام داده بودند. در حالی که می‌بینیم بشریت به سطحی از پیشرفت رسیده که ژنتیک خود را دست‌کاری می‌کند، آیا نمی‌توان انتظار داشت که فرازمینی‌ها هم قادر به انجام چنین کاری باشند؟

وجود آثار موجودات فضایی باستانی در دی ان ای ما

به هنگام اهدای جایزه این دو دانشمند، مسئول آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعلام کرد که جایزه آن سال برای قدردانی از پیشرفت‌های علمی در ویرایش کد حیات بشر است! چارپینتر و دودنا در سال 2012 به شکلی اتفاقی نوعی تکنیک شگفت‌انگیز به نام کریسپر (Crispr) را برای ویرایش دی ان ای کشف کردند. این دانشمندان مشغول بررسی باکتری بودند که بیماری مخملک را به وجود می‌آورد و به هنگام بررسی دی ان ای باکتری، تکه‌هایی تکراری از کدهای ژنتیکی در این داده‌ها کشف شد.

گفته شده که تکه‌های ژنتیکی مورد نظر از ویروسی شکل گرفته‌اند که مشغول آلوده کردن باکتری بوده است. به لطف تحقیق این دانشمندان، کدهای تکراری ویروسی کشف شده به انسان‌ها نشان دادند که چگونه می‌توان دی ان ای بشر را تغییر داد. این مسئله ما را یاد صحبت‌های پل دیویس در مورد آثار موجودات فضایی باستانی و توانایی‌های فرازمینی‌ها می‌اندازد. دیویس گفته بود که اگر ویروس‌ها بتوانند دی ان ای را تغییر دهند، آدم فضایی‌ها هم قادر به انجام این کار هستند و تحقیقات چارپینتر و دودلی نشان داد که بشریت هم به چنین توانایی دست یافته است.