تصویر جدید ناسا از تپه های شنی مریخی را از دست ندهید

تصویر جدید ناسا از تپه های شنی مریخی را از دست ندهید

اخیرا آژانس فضایی آمریکا تصویری از تپه های شنی مریخی را منتشر کرده که بخشی از ویژگی‌های سطحی سیاره سرخ را از نمایی دیگر و به شکلی خیره کننده به علاقه‌مندان نشان می‌دهد.

تپه های شنی مریخی موضوع تازه‌ترین عکس منتشر شده از طرف ناسا از سطح سیاره سرخ است. در این تصویر خیره کننده، بخشی از ویژگی‌های سیاره همسایه ما در منظومه شمسی را می‌بینیم که با لایه‌ای از یخ پوشانده شده و دیدن آن به هیچ وجه خالی از لطف نیست.

ناسا هرچند وقت یک بار تصویری با عنوان عکس روز منتشر می‌کند؛ عکس اخیر هم با همین عنوان منتشر شده و با اینکه تاکنون تصاویر زیادی از تپه های شنی مریخ دیده‌ایم، این مورد در نوع خود منحصر به فرد است. دانشمندان می‌گویند که این عکس متعلق به دشت‌های شمالی مریخ بوده که ارتفاع زیادی دارند و در برخی مناطق، از قسمت لبه دهانه‌های سطح این جرم آسمانی بالا می‌روند.

عکس جدید از تپه های شنی مریخی

تصویر جدید ناسا از تپه های شنی مریخی را از دست ندهید

همان‌طور که می‌بینیم، در نگاه اول این عکس بیننده را یاد پارچه‌ای مخملی یا سطحی با این نوع ویژگی‌ها می‌اندازد و لایه یخی که روی قسمت‌های مختلف پستی و بلندی‌ها دیده می‌شود، نمای خاصی را به وجود آورده است. دانشمندان ناسا می‌گویند که پدیده‌ای با نام ذوب فصلی باعث می‌شود تا این تپه‌های شنی تاریک و پر از چین و پستی و بلندی، با لایه‌ای از یخ پوشیده شوند.

عکس مورد نظر از تپه های شنی مریخی قسمت‌هایی شبیه به دره را هم نشان می‌دهد؛ طبق اطلاعات موجود چنین فرورفتگی‌هایی معمولا در دامنه دهانه‌ها دیده می‌شوند و وقتی مواد اطراف دامنه‌ها به واسطه جاذبه موجود رو به پایین کشیده می‌شود، این نوع چینش‌ها پدیدار می‌شوند. با این حال تپه‌هایی که در عکس اخیر به نمایش گذاشته شده‌اند با دره‌هایی که در سایر مناطق سیاره سرخ دیده می‌شوند، متفاوت هستند و حکاکی‌های منحصر به فردی دارند.

ناسا در گذشته عکس‌های خیره کننده‌ای را تحت عنوان تصاویر روز منتشر کرده و هر چند وقت یک بار، می‌بینیم که قسمتی از فعالیت‌های شگفت‌انگیز این آژانس فضایی در قالب این تصاویر به علاقه‌مندان نشان داده می‌شوند. تصاویری مانند تازه‌ترین پیشرفت‌های دانش هوافضا، مشاهدات فضایی از پدیده‌های گوناگون، داده‌های تصویری جمع‌آوری شده توسط مریخ نوردهای مختلف و عکس‌هایی از سوژه‌های گوناگون که هرکدام به نوبه خود باعث شگفتی بیننده می‌شوند. شما هم می‌توانید از طریق این لینک به لیست تصاویری که با عنوان عکس‌های روز منتشر می‌شوند، دسترسی داشته باشید.