خدمه غیر نظامی پرواز رکوردشکن کپسول دراگون اسپیس ایکس مشخص شد

خدمه غیر نظامی پرواز رکوردشکن کپسول دراگون اسپیس ایکس مشخص شد

خدمه غیر نظامی دراگون (Dragon)، کپسول فضایی کمپانی اسپیس ایکس که به زودی افرادی عادی را به فضای خارج از جو زمین خواهد برد، مشخص شده است.

کمپانی هوافضای خصوصی اسپیس ایکس (SpaceX) قصد دارد تا در اواخر سال جاری میلادی خدمه غیر نظامی دراگون (Dragon)، کپسول فضایی سرنشین دار خود را به خارج از اتمسفر زمین ببرد. این افراد همگی شهروندان عادی هستند و اقدام اخیر این کمپانی پیشرو رکوردشکنی جدیدی در حوزه هوافضا خواهد بود.

ماموریت مورد نظر با نام اینسپیریشن 4 (Inspiration4) شناخته می‌شود و همان‌طور که اشاره شد، تعدادی غیر نظامی که هیچ کدام فضانورد و یا کارمند آژانس‌های فضایی گوناگون نیستند، در این ماموریت رکوردشکنی تازه‌ای را به نام خود ثبت می‌کنند.

تا پیش از این سابقه نداشته که تمامی خدمه یک کپسول فضایی، غیر نظامی و شهروندان عادی باشند و این اولین بار است که هیچ فضانورد باتجربه و آموزش دیده‌ای همراه با افراد مورد نظر سوار بر کپسول دراگون اسپیس ایکس نیست. در واقع این چهار سرنشین توریست‌های فضایی هستند که راه را برای صنعتی شگفت‌انگیز و فوق‌العاده سودآور هموار خواهند کرد. البته قبلا هم افراد معمولی به فضا فرستاده شده‌اند، اما پس از موفقیت اخیر اسپیس ایکس در استفاده از کپسول دراگون خود برای فرستادن فضانوردان ناسا به فضا، این کمپانی قصد دارد تا رکوردشکنی دیگری را به نام خود ثبت کند.

ماموریت خدمه غیر نظامی دراگون

گفته شده که خدمه غیر نظامی دراگون با وجود نداشتن هیچ سابقه‌ای از سفرهای فضایی، بدون گذراندن آموزش‌های مهم و پایه‌ای این ماموریت را انجام نمی‌دهند. اسپیس ایکس کلاس‌های آموزشی مخصوصی با موضوع فضانوردی تجاری برای این افراد برگزار خواهد کرد؛ اصلی‌ترین اطلاعات لازم در مورد موشک فالکون 9 مورد استفاده برای فرستادن کپسول دراگون این چهار سرنشین به فضا، در کلاس مورد نظر آموزش داده خواهد شد و هرکدام از اعضای این تیم گردشگری فضایی باید اصول پایه‌ای کار با خود کپسول را هم یاد بگیرند.

خدمه غیر نظامی پرواز رکوردشکن کپسول دراگون اسپیس ایکس مشخص شد

البته هم‌اکنون کپسول دراگون مورد نظر به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در ارتفاع 408 کیلومتری سطح زمین متصل است؛ با این حال اگر تمامی برنامه‌ریزی‌های ناسا و اسپیس ایکس درست پیش روند، دراگون به زمین باز خواهد گشت و تا قبل از فرارسیدن زمان انجام ماموریت اینسپیریشن 4، برای فرستادن این چهار توریست فضایی به خارج از جو زمین آماده خواهد شد.

طبق اطلاعات موجود، خدمه غیر نظامی دراگون تا قبل از تاریخ 15 سپتامبر 2021 ماموریت مورد نظر را انجام نخواهند داد و اگر چالشی بر سر راه عملی کردن این پرتاب رکوردشکن به وجود نیاید، در همان تاریخ چهار شهروند عادی رکوردشکنی جدیدی را در بحث هوافضا به ثبت می‌رسانند.

آموزش سرنشینان اینسپیریشن 4

از طرف اسپیس ایکس اعلام شده که دوره آموزشی این خدمه اطلاعات گسترده‌ای را در طول چند ماه به شکل فشرده در اختیار توریست‌ها قرار می‌دهد؛ آموزش‌هایی که شامل اصول مکانیک پرتابه‌های مدار زمین، فعالیت در محیط جاذبه صفر و هر نوع اطلاعات دیگر که به سود این افراد خواهند بود، می‌شوند.

از طرف دیگر چهار سرنشین ماموریت اینسپیریشن 4 آموزش می‌بینند که در شرایط اضطراری چگونه عملکرد مناسبی داشته باشند. شرایطی که ایجاب می‌کند تا هرکدام از افراد در صورت لزوم از لباس فضایی خود و یا کپسول مورد نظر خارج شوند. تمامی این شرایط در محیط‌های مخصوصی برای خدمه این کپسول شبیه‌سازی می‌شوند و پیش از بلند کردن آن‌ها از سطح زمین، سناریوهای مختلفی برای آماده‌سازی کامل این افراد تمرین خواهند شد.

خدمه غیر نظامی پرواز رکوردشکن کپسول دراگون اسپیس ایکس مشخص شد

جارد ایزاکمن (Jared Isaacman)، هیلی آرسناکس (Hayley Arceneaux)، کریستوفر سیمبروسکی (Christopher Sembroski) و دکتر سیان پراکتور (Sian Proctor)، خدمه غیر نظامی دراگون هستند. هزینه کلی ماموریت اینسپیریشن 4 که خبر عملی کردن آن در اوایل سال جاری میلادی اعلام شد، توسط جارد ایزاکمن، مدیرعامل شرکت شیفت ۴ پیمنت (Shift4 Payments) پرداخت شده است. ایزاکمن به عنوان فرمانده پرواز پیش رو انجام وظیفه خواهد کرد و به واسطه پرداخت هزینه پروژه، اصلی‌ترین عضو تیم پرواز خواهد بود.

هیلی آسناکس، از همان ابتدا به دلیل داشتن سوابق پزشکیاری در بیمارستان کودکان سنت جود (St. Jude)، به عنوان مسئول امور پزشکی ماموریت انتخاب شد. ماموریت اینسپیریشن 4 ارتباط ویژه‌ای با این بیمارستان کودکان و بحث جمع‌آوری کمک برای نیازمندان دارد و جایگاه دوم ماموریت باید به یکی از کارکنان این بیمارستان اختصاص داده می‌شد.

گردش به دور زمین و آزمایش‌های علمی

نفر سوم خدمه کپسول دراگون، کریستوفر سیمبروسکی از ایالت واشینگتن آمریکا به عنوان متخصص ماموریت انتخاب شده و وظیفه نظارت بر محموله کپسول، آزمایش‌های علمی انجام شده در فضاپیما و همچنین برقراری ارتباط با تیم پشتیبانی روی زمین را بر عهده خواهد داشت. سیمبروسکی جایگاهش در میان خدمه غیر نظامی دراگون را در جریان جمع‌آوری کمک برای بیمارستان سنت جود به دست آورد و به علاوه، این عضو تیم پرواز هم‌اکنون به عنوان کارمند بخش هوافضای کمپانی لاکهید مارتین فعالیت می‌کند و در گذشته هم جزو نیروی هوایی ارتش آمریکا بوده است.

در نهایت، جایگاه آخر خدمه به دکتر سیان پراکتور از ایالت آریزونا رسید؛ پراکتور در جریان یک رقابت تجاری آنلاین به عنوان عضوی از تیم پرواز انتخاب شد و نقش او هدایت کپسول و جانشینی فرمانده تیم خواهد بود.

در مورد جزئیات ماموریت پیش رو باید گفت که این خدمه به ایستگاه فضایی بین‌المللی نمی‌روند، اما پروژه مورد نظر این افراد را به مدت سه روز در خارج از جو زمین به دور سیاره ما می‌گرداند. سفر پیش رو گردش 540 کیلومتری کاملی به دور زمین را شامل می‌شود و هر 90 دقیقه این افراد یک مرتبه به دور سیاره گردش می‌کنند. اسپیس ایکس اعلام کرده که مدیریت پرواز سه روزه را به صورت کامل بر عهده دارد و در پایان سفر، کپسول دراگون در آب‌های خلیج فلوریدا فرود می‌آید.

در زمان گردش به دور زمین خدمه غیر نظامی دراگون آزمایش‌های علمی را در محیط جاذبه صفر مورد نظر انجام خواهند داد. البته هنوز مشخص نیست که این آزمایش‌ها دقیقا چه خواهند بود، اما به زودی جزئیات بیشتری در این رابطه منتشر می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*