واکسیناسیون همگانی کرونا

واکسیناسیون همگانی کرونا در کشور از مهرماه 1400 شروع خواهد شد

دکتر قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد واکسیناسیون همگانی کرونا در ایران از مهرماه سال 1400 آغاز خواهد شد.

دکتر مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله در خصوص آخرین وضعیت واکسن‌های ایرانی کرونا عنوان کرد در حال حاضر واکسن کرونا بنیاد برکت فاز دو و سه مطالعات بالینی را می‌گذراند. وی افزود واکسن انستیتو رازی با نام کووپارس و واکسن وزارت دفاع با نام فخرا در مرحله نخست آزمایش بالینی قرار دارند و به احتمال زیاد تا آخر فروردین یا نیمه نخست اردیبهشت نیز یک یا دو واکسن دیگر مجوز شروع کارآزمایی را دریافت خواهند کرد.

آغاز واکسیناسیون همگانی کرونا در کشور از مهرماه

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله در ادامه بیان کرد پیش‌بینی ما این است که واکسن های ایرانی از شهریور یا مهر به میزان نیاز به بازار عرضه شوند. وی در خصوص واکسن کوو ایران برکت نیز بیان کرد:

اگر مجوزها در اواسط فاز سوم مطالعات که به آن فاز تحلیل بینابینی گفته می‌شود، دریافت شود، می‌توانند واکسیناسیون را از اوایل تیرماه آغاز کنند. در واقع ممکن است تولید انبوه واکسن بنیاد برکت از خرداد آغاز شود و ذخیره‌سازی هم انجام شود و پس از دریافت مجوز اقدام به توزیع آن کنند.

قانعی در خصوص سرنوشت واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور و کشور کوبا نیز عنوان کرد ۱۰۰ هزار دوز واکسن‌ وارد کشور شده و فکر می‌کنم از دهه سوم فروردین ماه فاز سوم آزمایش بالینی آنها شروع شود. وی افزود این ۱۰۰ هزار دوز قرار است به داوطلبان تزریق شود. رئیس کمیته علمی ستاد مقابله در پایان خاطرنشان کرد پیش‌بینی ما برای شروع واکسیناسیون همگانی کرونا از حدود مهرماه سال 1400 است.