واکسن ایرانی کرونا

سه واکسن ایرانی کرونا در فروردین ۱۴۰۰ وارد فاز جدید می‌شوند

در حال حاضر سه واکسن ایرانی کرونا مراحل تست انسانی خود را به پایان رسانده‌اند و قرار است تا در فروردین ۱۴۰۰ وارد فاز جدید شوند.

ویروس کرونا بیش از یک سال است که به یک پاندمی تبدیل شده است و این امر باعث شده تا محققان ایرانی در تولید تجهیزات پزشکی در حوزه تشخیص و درمان به حوزه واکسن ورود پیدا کنند.

در اولین روزهای پاندمی کرونا در کشور مطالعات حیوانی واکسن کرونا به روش‌های مختلف مبتنی بر ۴ پلتفرم آغاز شد و تعداد زیادی از شرکت‌های دانش بنیان به این موضوع ورود پیدا کردند که این تحقیقات در نهایت منجر به رسیدن به تست بالینی بعضی از واکسن‌های مذکور شد.

نخستین تست انسانی واکسن کوو ایران در دی ماه سال گذشته صورت گرفت و همزمان با آن انستیتو پاستور ایران فازهای اول و دوم واکسن مشترک ایران و کوبا را در کشور کوبا به انجام رساند. همچنین مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز موفق شد در اسفند ماه مجوز واکسن کووپارس را از سازمان غذا و دارو در یافت کند و پس از آن هم تست انسانی واکسن فخرا در وزارت دفاع با تزریق به چهار داوطلب آغاز شد.

جدیدترین وضعیت واکسن ایرانی کرونا کوو ایران

دکتر حامد حسینی مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن کرونا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در ارتباط با آخرین وضعیت تست انسانی فاز دوم این واکسن اظهار کرد که خوشبختانه وضعیت داوطلبان تست انسانی تا به امروز خوب بوده و هیچ مشکلی برای آن‌ها به وجود نیامده است.

حسینی با بیان این که امیدواریم بتوانیم با تعداد بیشتری این تزریق را ادامه دهیم عنوان کرد که در حال حاضر مشغول به انجام کارهای غربالگری با تعداد بیشتری هستیم تا بتوانیم بدون هیچ وقفه‌ای در روزهای پیش رو داوطلبان را وارد مطالعه کنیم.

هم اکنون ما در تلاش هستیم تا روزانه ۲۰ واکسن را به داوطلبان تزریق کنیم و کار را ادامه دهیم و امید داریم که حتی هیچ روز تعطیلی نیز نداشته باشیم و این روند ادامه پیدا کند. در فاز دوم ۳۰۰ نفر مورد مطالعه قرار خواهند گرفت که قصد داریم به دیتاهای بیشتر آزمایشگاهی دست پیدا کنیم و در اختیار سازمان غذا و دارو قرار دهیم.

بر اساس اظهارات حسینی فاز دو و ۳ جمعیت بزرگ‌تری خواهد بود و پیش‌بینی شده است که همه افراد واجد شرایط برای فاز سوم تا هفته سوم فروردین وارد مطالعه شوند.

جدیدترین وضعیت واکسن ایرانی کرونا کووپارس

محمدحسین فلاح مهرآبادی معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در ارتباط با جدیدترین وضعیت تست انسانی واکسن ایرانی کرونا کووپارس عنوان کرد که این واکسن تا امروز به بیش از ۵۰ داوطلب تزریق شده است و مشکل خاصی هم از لحاظ عوارض جانبی به وجود نیامده است.

رنج سنی داوطلبان ۱۸ تا ۵۰ سال بوده است و مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی قصد دارد تا پایان فروردین ماه واکسن را به ۱۳۳ نفر تزریق نماید. تا هفته اول تزریق‌های اول به پایان می‌رسد و به علت اینکه نوبت دوم تست نیز در این مطالعه وجود دارد کل تست انسانی ۱۳۳ نفر تا پایان فروردین به اتمام خواهد رسید.

قرار است که ارائه گزارش و مستندات این فاز کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس به سازمان غذا و دارو در نیمه اردیبهشت ماه صورت گیرد و از آنجایی که کارآزمایی بالینی فاز اول و دوم به طور همزمان اخذ شده است، در صورتی که هیچ مشکلی در مستندات این فاز وجود نداشته باشد بلافاصله از طرف سازمان غذا و دارو تأیید خواهد شد.

آغاز تست مرحله پایانی واکسن مشترک ایران-کوبا در فروردین ماه

دکتر علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران در خصوص آخرین وضعیت واکسن مشترک ایران-کوبا عنوان کرد که کارآزمایی بالینی فاز نهایی واکسن پاستور در نیمه دوم فروردین آغاز خواهد شد و واکسن به ۲۵ هزار داوطلب در ۷ استان کشور تزریق خواهد شد.

قرار است که این فاز با تزریق ۲ مرحله‌ای به فاصله ۲۸ روز از تزریق نخست صورت پذیرد و تخمین زده شده است که برای هر تزریق یک ماه به طول بینجامد. لازم به ذکر است که تمامی داوطلبان این مرحله ایرانی هستند.

جدیدترین وضعیت واکسن ایرانی کرونا فخرا

دکتر احمد کریمی مدیر پروژه واکسن ایرانی کرونا فخرا هم در ارتباط با جدیدترین وضعیت این واکسن در روز رونمایی و آغاز تست بالینی بیان کرد که فرآیند تحقیق و توسعه واکسن کرونا از اسفندماه سال ۹۸ شروع شد و با جداسازی این ویروس از میان ۳۵ هزار نمونه بیماران ایرانی و کشت ۳۰ ایزوله متناسب نخستین بذر واکسن از میان آن‌ها برگزیده و تولید شد. به واسطه انجام تست‌های تعیین هویت ویروس، شناسنامه آن دریافت شد و کاندید واکسن کرونا در خرداد ماه سال ۹۹ وارد مرحله تولید آزمایشی شد.

واکسن ایرانی کرونا فخرا

فرآیند تولید در بردارنده مراحل کشت سلول، تلقیح، تکثیر، جداسازی و تخلیص، غیر فعال‌سازی و فرمولاسیون در مدت زمان اندکی راه‌اندازی شد و بعد از آن تست‌های حیوانی و انواع تست‌های کنترل کیفی صورت گرفت.

پس از سپری کردن مراحل آزمایشگاهی و تست‌های حیوانی روی بیش از ۶۵۰ سر حیوان از گونه‌های مختلف موش، میمون، خرگوش و خوکچه هندی، بی‌ضرر و تأثیر گذاری واکسن ثابت شد و پرونده این واکسن در اختیار سازمان غذا و دارو قرار گرفت. همزمان با آن، کار طراحی ساخت کارخانه تولید انبوه واکسن مذکور هم آغاز شد که با تأیید نقشه‌ها توسط سازمان غذا و دارو این پروژه با سرعت زیادی در حال پیشروی است و به احتمال فراوان تا تابستان وارد فاز تولید خواهد شد.

مدیر پروژه واکسن فخرا با بیان اینکه طی تعاملات با سازمان غذا و دارو و انجام اصلاحات لازم مقرر شد تا واکسنی با بالاترین استانداردهای بین‌المللی به تولید برسد اظهار کرد که به همین دلیل و به یاد شهید عزیزمان، شهید فخری زاده، نام واکسن فخرا گذاشته شد که این واکسن به یادگار این شهید به فرزند ایشان تزریق گردید.

واکسن فخرا نمونه‌ای از دستاوردهای محققان ایرانی بود که ۲۶ اسفند ماه کارآزمایی انسانی آن با تزریق به ۴ کاندید واکسن شروع شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*