بهترین بازی های ران اند گان

بهترین بازی های ران اند گان که باید تجربه کنید

ژانر Run & Gun از گذشته‌های دور پرطرفدار بوده و هنوز هم مخاطبان زیادی دارد. در ادامه می‌توانید با بهترین بازی های ران اند گان آشنا شوید.

در این مطلب به معرفی بهترین بازی های ران اند گان پرداخته‌ایم، از آثار کلاسیک و خاطره انگیز تا عناوین نسبتا جدید که آن‌ها هم به سبک و سیاق قدیمی ساخته شده‌اند.

با توجه به محبوبیت بعضی از سبک‌ها و بودجه‌های عظیمی که برای آن‌ها خرج می‌شود، بعضی از ژانرها متاسفانه چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند و همانند گذشته، پرطرفدار نیستند. سبک ران اند گان یکی از همین ژانرها است که بازی دوستان قدیمی به خوبی آن را می‌شناسند، آثاری که تعداد معدودی مرحله دارند و از ریتم سریعی بهره می‌برند. شما باید سریعا پیشروی کرده، مهارت جا خالی دادن را به خوبی بلد باشید و البته به دشمنان شلیک کنید. این عناوین معمولا تجربه کوتاهی هستند و مشخصا در مقایسه با بازی‌هایی که بودجه‌های میلیون دلاری دارند و قیمت آن‌ها 60 الی 70 دلار است، حرفی برای گفتن ندارند.

بهترین بازی های ران اند گان

با این حال، استودیوهای مستقل هنوز هم علاقه زیادی به این ژانر دارند و هرازگاهی یک اثر درجه یک همانند بلیزینگ کروم (Blazing Chrome) یا کاپ هد (Cuphead) در این سبک منتشر می‌شود. اگر می‌خواهید تجدید خاطره کنید یا تاکنون این ژانر را تجربه نکرده‌اید، در ادامه می‌توانید با تعدادی از بهترین بازی های ران اند گان آشنا شوید.

– بازی Super Time Force Ultra

بهترین بازی های ران اند گان

«سوپر تایم فورس» در مقایسه با دیگر عناوین این فهرست، اثر نسبتا جدیدتری به حساب می‌آید و تمرکز ویژه‌ای بر روی سرعت و ایجاد هرج و مرج دارد. این اثر که مشخصا یادآور بازی‌های کلاسیک ران اند گان است، شما را در نقش یک قهرمان پرانرژی قرار می‌دهد که برای موفقیت، می‌تواند زمان را دستخوش تغییر کرده و آن را به عقب بازگرداند.

همین قدرت اضافه باعث شده تا بازی نسبتا آسان شود (این ژانر معمولا سختی بالایی دارد) اما در عین حال، بسیار راضی کننده است و هیجان زیادی به مخاطب منتقل می‌کند. بازی Super Time Force Ultra دارای محتواهای جانبی زیادی هم هست، از اتاق‌های چالش تا آیتم‌های مخفی که باید پیدا کنید و همین مسئله کمک کرده تا ارزش تکرار آن بالا برود.

– بازی Super Star Wars

بهترین بازی های ران اند گان

یک اثر کلاسیک از مجموعه جنگ ستارگان که بیشتر برای سخت بودن مشهور است تا مکانیک‌های گیم پلی. این بازی شما را در نقش شخصیت‌های مختلفی قرار می‌دهد و مراحل پتلفرمینگ عجیب و غریبی دارد که برای عبور از آن‌ها، باید هوشیار بوده و اشتباهی نداشته باشید.

بازی‌های ران اند گان مدرن، لزوما بر روی مبارزات و دستیابی به اسلحه‌های مختلف تمرکز ندارند و اکثر عناوین جدید، ماجراجویی را جایگزین اکشن خالص کرده‌اند، دقیقا همان کاری که «سوپر استار وارز» در دهه 90 میلادی انجام داد. با این حال، آماده مرگ‌های متعدد باشید و هیچ دشمنی را دست کم نگیرید.

– بازی Super Ghouls’n Ghosts

بهترین بازی های ران اند گان

این بازی ران اند گان از این جهت متفاوت است که شما را در یک فضای قرون وسطایی قرار می‌دهد. برخلاف آثار دیگر که معمولا اسلحه گرم در دست دارید، اینجا باید از اسلحه‌های فانتزی و عموما سرد برای پیشروی در مراحل استفاده کنید. ضمن اینکه در کنار مهارت در نشانه گیری، باید در زمینه پلتفرمینگ نیز خوب باشید.

چالش اصلی بازی زمانی است که دشمن به شما ضربه می‌زند، چرا که بیش از اندازه به عقب پرتاب می‌شوید و این بدین معناست که اگر مواظب نباشید، داخل یک گودال یا سیاه چاله می‌افتید یا حتی از مسیر مورد نظر خود دور می‌شوید. کسانی که به دنبال چالش هستند و با سختی‌های ناجوانمردانه آثار کلاسیک آشنایی دارند، از این بازی لذت خواهند برد.

– بازی Zombies Ate My Neighbors

بهترین بازی های ران اند گان

با اینکه بسیاری از گیمرها، آثار ران اند گان را زیرمجموعه سایداسکرولرها می‌دانند اما بازی‌های زیادی وجود دارند که از زاویه دوربین تاپ داون (Top-down) استفاده می‌کنند، از جمله همین بازی زامبی محور دهه 90 میلادی که یکی از بزرگان سبک شوتر تاپ داون هم محسوب می‌شود.

همانند دیگر عناوین ران اند گان، باید در رابطه با مهمات محتاط باشید و اسلحه‌ها و تجهیزات جدیدی که پیدا می‌کنید را سریعا به کار بگیرید. این بازی همچنین تمرکز زیادی بر روی گشت و گذار دارد که با توجه به زاویه دوربین آن، منطقی به نظر می‌رسد. بازی Zombies Ate My Neighbors به خاطر نوآوری‌هایی که داشت، کار شاخصی است و هنوز هم به اندازه گذشته جذاب جلوه می‌کند.

– بازی Enter The Gungeon

بهترین بازی های ران اند گان

بازی «اینتر د گانجن» در واقع نقطه اوج سبک ران اند گان و تاپ داون شوتر است و همه فرمول‌های کارآمد این ژانرها را تلفیق کرده. بازی از نظر سختی هم تا حد زیادی برای تازه واردها آزار دهنده است و باید مهارت بالایی داشته باشید تا بتوانید مراحل آن را قاطعانه پشت سر بگذارید.

نکته عجیب در رابطه با بازی مذکور این است که اگر چه یک تجربه تاپ داون ارائه می‌دهد اما حس و حال و فضای آن بیشتر به سایداسکرولرهای کلاسیک نزدیک است، یعنی باید قبل از پیشروی به مرحله بعد، تمامی دشمنان مرحله فعلی را نابود کنید. آثاری که با این عناصر ساخته می‌شوند، در نهایت در ژانر مترویدوانیا (Metroidvania) قرار می‌گیرند اما بازی Enter The Gungeon موفق شده تا یک بازی ران اند گان خالص باقی بماند و هویت خود را حفظ کند.

– بازی Cyber Lip

بهترین بازی های ران اند گان

بازی «سایبر لیپ» در سال 1990 برای دستگاه‌های آرکید منتشر شد و توانست طرفداران زیادی به دست بیاورد. این بازی خوشبختانه در تاریخ محو نشد و می‌توانید آن را بر روی نینتندو سوییچ، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان بازی کنید.

داستان بازی در سال 2016 اتفاق می‌افتد، جایی که به دلیل افزایش جمعیت، دولت یک کلونی فضایی تشکیل داده و بخشی از انسان‌ها را به آنجا منتقل کرده است. همانند دیگر عناوین این ژانر، باید با عبور از موانع، مراحل را به اتمام برسانید و دشمنان را یکی پس از دیگری از بین ببرید تا غول آخر از راه برسد.

– بازی Super Turrican

بهترین بازی های ران اند گان

«سوپر تاریکن» در سال 1993 برای کنسول سوپر نینتندو انتشار یافت و با محبوبیتی که بدست آورد، نسخه دنباله آن نیز عرضه شد. این بازی، مکانیک‌های مرسوم ران اند گان را به شکلی استاندارد به کار می‌گیرد و البته می‌توانید همانند یک توپ قل بخورید (شبیه مجموعه متروید).

ماجراهای بازی در چهار دنیای متفاوت اتفاق می‌افتد و در نهایت با یک موجود بیگانه بزرگ و ترسناک رو به رو خواهید شد. این بازی تاثیر زیادی در سبک ران اند گان گذاشت و اگر می‌خواهید یک اثر کلاسیک واقعی را تجربه کنید، باید به سراغ آن بروید.

– بازی Rapid Reload

بهترین بازی های ران اند گان

این بازی که در ژاپن با نام گانرز هِوِن (Gunners Heaven) شناخته می‌شود، در سال 1995 برای کنسول پلی استیشن منتشر شد. این بازی در ابتدای عرضه، برای شباهت بیش از حد به گان استار هیروز (Gunstar Heroes) مورد انتقاد قرار گرفت اما به تدریج مشخص شد که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و اثر قابل توجهی است.

در این بازی، می‌توانید نقش اکسل (Axel) یا روکا (Ruka) را بر عهده بگیرید. هر کدام از این شخصیت‌ها، چهار اسلحه اختصاصی دارند و همین مسئله کمک کرده تا اثر از نظر گیم پلی، تنوع خوبی داشته باشد.

– بازی Alien Hominid

بهترین بازی های ران اند گان

این بازی توسط استودیوی بهیموث (Behemoth) ساخته شده که بعدها عناوین درخشانی همچون کسل کرشرز (Castle Crashers) و بتل بلاک (Battleblock Theatre) را تولید کرد. سبک بصری و گرافیکی بازی، شباهت زیادی به آثار شرکت نیوگراندرز (Newgrounds) دارد، چرا که در ابتدا، یک بازی فلش بر روی سایت نیوگراندرز بود و در ادامه به صورت مستقل منتشر شد.

بازی Alien Hominid برای پلی استیشن 2، گیم کیوب، ایکس باکس و گیم بوی انتشار یافت و چند سال بعد، نسخه بازسازی آن برای ایکس باکس 360 و آی او اس عرضه شد. استودیوی بهیموث اخیرا ساخت نسخه دنباله آن را با نام هجوم (Invasion) تایید کرده است. این بازی قرار است برای ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ منتشر شود.

– بازی Sunset Riders

بهترین بازی های ران اند گان

کونامی را باید از خالقان سبک ران اند گان به حساب آورد، آن‌ها بازی کنترا (Contra) را در سال 1987 ساختند و دنیای بازی را تحت تاثیر قرار دادند. اما این شرکت آثار برجسته دیگری هم دارد، از جمله «سانست رایدرز» که گیمرهای قدیمی به خوبی با آن آشنا هستند. این بازی در واقع نسخه غرب وحشی کنترا است که در ابتدا تنها برای دستگاه‌های آرکید ساخته شده بود و در ادامه برای سوپر نینتندو و سگا جنسیس نیز منتشر شد.

بازی دارای چهار کابوی مختلف است که هر کدامشان دو اسلحه متفاوت دارند. بازی را به صورت دو نفره هم می‌توان انجام داد و در مجموع 6 مرحله دارد که عبور از آن‌ها ساده نخواهد بود. بازی Sunset Riders شاید یک شاهکار به تمام معنا نباشد اما یکی از بهترین بازی های ران اند گان تاریخ است و هر بازی دوستانی باید حداقل یک بار آن را تجربه کند.

– بازی Metal Slug 3

بهترین بازی های ران اند گان

مجموعه متال اسلاگ هم در زمره آثار شناخته شده ران اند گان قرار می‌گیرد. حتی کسانی که طرفداران این سبک نیستند، شاید متال اسلاگ را امتحان کرده باشند. شما باید زندانی‌های جنگی را آزاد کنید، اسلحه‌های مختلفی را یافته و با غول آخرهای سرسخت رو به رو شوید. دو قسمت اول هم جذاب هستند اما قسمت سوم، کیفیت بالاتری دارد و پتانسیل‌های این سری بازی را شکوفا می‌کند.

بازی متال گیر 3 دارای یک مرحله زامبی محور هم هست که طرفداران آن را فراموش نمی‌کنند. در این مرحله، اگر یک زامبی شما را آلوده کند، به تدریج تبدیل به یک زامبی می‌شود و می‌توانید بر روی دشمنان، خون بالا آورده و آن‌ها را نابود کنید. این مرحله، تنوع خوبی به این اثر نظامی داده و خاطره انگیز است.

– بازی Alien Soldier

بهترین بازی های ران اند گان

بازی «سرباز بیگانه»، توسط استودوی تِرِژِر (Treasure) ساخته شده که آثاری همچون ایکاروگا (Ikaruga) و گان استار هیروز را تولید کرده است. این بازی غول آخرهای سخت و چالش برانگیزی دارد که آن را از یاد نمی‌برید.

دشمنان و غول آخرها، تیرهای زیادی به سمت شما شلیک می‌کنند که می‌توانید با دفاع کردن، آن‌ها را تبدیل به سلامتی کنید. این بازی در سال 1995 برای سگا جنسیس منتشر شد و در حال حاضر بر روی رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد.

– بازی Cuphead

بهترین بازی های ران اند گان

این بازی پلتفرمر دو بعدی، با الهام از کارتون‌های قدیمی میکی ماوس ساخته شده و فضای کودکانه‌ای دارد اما اجازه ندهید که این محیط کارتونی و دوست داشتنی شما را فریب دهد، کاپ هد به شکل غافل گیر کننده‌ای، سخت و چالشی است. در بازی باید برای هر حرکت خود، زمان بندی درست داشته باشید و یک اشتباه کوچک هم کافی است تا تلاش‌های شما نافرجام بماند (چیزی شبیه به دارک سولز).

همانند سانست رایدرز، می‌توانید با خود نیروی کمکی هم ببرید و بازی را به صورت دو نفره انجام دهید اما باید بدانید که اضافه شدن یار، از سختی اثر کم نمی‌کند. در واقع بر عکس، حضور بازیکن دوم باعث می‌شود تا شکست دادن بعضی از غول آخرها سخت‌تر هم شود، زیرا قدرتمندتر می‌شوند و برای شکست دادنشان، باید دو برابر تلاش کنید. بازی Cuphead که از عناوین نسبتا جدید این فهرست است، برای پلی استیشن 4، نینتندو سوییچ، ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی منتشر شده.

– بازی Contra 3: The Alien Wars

بهترین بازی های ران اند گان

مجموعه کنترا برای سختی بیش از حد شناخته می‌شود و حتی گیمرهای حرفه‌ای هم به راحتی نمی‌توانند از مراحل آن عبور کنند. قسمت سوم هم به همین منوال ساخته شده و با بازیکنان مهربان نیست. می‌توانید این بازی را به صورت دو نفره هم انجام دهید اما حضور دوستانتان از سختی آن کم نمی‌کند، خصوصا هنگامی که با غول آخرهای عظیم الجثه بازی رو به رو می‌شوید.

اگر می‌خواهید بازی Contra 3: The Alien Wars را تجربه کنید، باید به سراغ نسخه کالکشن کنترا بروید که برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد.

– بازی Gunstar Heroes

بهترین بازی های ران اند گان

«گان استار هیروز» اولین اثر استودیوی تِرِژِر است که در سال 1993 منتشر شد و توانست سر و صدای زیادی برپا کند. این بازی توسط کسانی ساخته شد که تا پیش از این با کونامی کار می‌کردند و توسعه نسخه‌های مختلف کنترا را برعهده داشتند. آن‌ها که از کنترا خسته شده‌ بودند و می‌خواستند یک اثر متفاوت خلق کنند، از کونامی جدا شده و به توسعه گان استار هیروز پرداختند.

بازی Gunstar Heroes اگر چه از همان فرمول‌های گیم پلی کنترا استفاده می‌کند اما عناصر سبک بیت ام آپ (Beat em’ up) را نیز به آن اضافه کرده و فضاهای روشن تری دارد. این بازی، پایه‌گذار ساختاری بود که تِرِژِر در آثار بعدی هم به کار گرفت و توانست آثار محبوبی عرضه کند. نسخه رایانه‌های شخصی این بازی را می‌توانید از پلتفرم استیم خریداری کنید.

کدام یک از عناوین فهرست بهترین بازی های ران اند گان را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*