واکسن کووایران

اعلام زمان آغاز فاز سوم تست انسانی واکسن کووایران

مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد فاز سوم تست انسانی واکسن کووایران از اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.

دکتر حامد حسینی، مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران طی مصاحبه‌ای در ارتباط با آخرین وضعیت تست انسانی واکسن کووایران عنوان کرد که مطالعه فازهای دو و سه کارآزمایی بالینی واکسن کرونا کووایران از 25 اسفند ۹۹ به طور همزمان آغاز شده است و در ضمن آن مطالعات تکمیلی فاز یک بالای پنجاه سال نیز صورت گرفته است.

حسینی با اشاره به فاز دوم این تست انسانی بیان کرد که لازم است تا در این دوره 289 نفر وارد فاز مطالعه شوند که تا به امروز 151 نفر وارد این فاز شده‌اند. روزانه 10 تا 15 نفر مورد تزریق قرار می‌گیرند و امید بر این است که تا انتهای فروردین تمام داوطلبان حداقل تزریق نخست فاز دوم را دریافت نموده باشند و به تدریج تزریق دوم را دریافت کنند. طبق پیش‌بینی‌ها داوطلب‌گیری فاز دوم تا اواخر فروردین ماه به اتمام می‌رسد.

بر اساس اظهارات حسینی، ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تزریق جمعیت عظیم 20 هزار نفری (فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کووایران) آغاز می‌شود و قرار است که افراد در شهرهای تهران و کرج در هفته نخست وارد مطالعه شوند و بعد از آن شهرستان‌ها آغاز شود.

مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن کرونا بیان کرد خوشبختانه برای فاز اول این مطالعه که به 56 داوطلب احتیاج بود به لطف مردم 120 نفر آمادگی خود را اعلام کردند. وی همچنین اظهار کرد که این بانک اطلاعاتی نگه داشته شده است و از میان آن‌ها تقاضا می‌کنیم که در فاز سوم این مطالعه شرکت نمایند.

تعداد جمعیت حاضر در دیتا بانک مذکور

در این دیتا بانک 120 هزار داوطلبی که از شهرهای تهران، کرج و اطراف آن‌ها بودند تعداد کثیری از داوطلبان از شهرستان‌ها نیز اعلام آمادگی کرده بودند و امکان سکونت در تهران را داشتند؛ اما یکی از اصلی‌ترین شروط شرکت در فاز یک و دو سکونت در کرج، تهران و حومه بود.

واکسن کووایران

تست واکسن کووایران در شهرهای مختلف

البته برای تست واکسن کووایران ، شهرهای مختلفی نظیر مشهد، بوشهر، اصفهان، کرج و شیراز در فاز سوم به مطالعه وارد خواهند شد؛ اما در موعد مقرر، به شکل اختصاصی در همان شهر یک فراخوان الکترونیک کوتاه صادر خواهد شد و تست انسانی در همان شهر صورت خواهد گرفت. در مطالعات فاز سوم رصد داوطلبان به مدت یک سال وجود دارد و آن مسئله‌ای که حائز اهمیت است این است که دو تزریق صورت پذیرد و پس از تزریق دوم داوطلبان تحت نظر باشند.

با این داده‌ها این امکان به وجود می‌آید که از سازمان غذا و دارو تقاضای مجوز شود. بنابراین انتظار می‌رود که تا پایان خرداد ماه به مقداری که مد نظر است دست پیدا کرد، اما مطالعات همچنان تا یک سال ادامه خواهند یافت.

حسینی با بیان این که همه داوطلبان در فاز سوم تست انسانی واکسن کووایران نیز تحت نظر قرار دارند، در ارتباط با ابتلا به کرونای این افراد اظهار کرد که تا به امروز از تعدادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند فردی مبتلا به کرونا شناسایی نشده، اما در جمعیت‌ عظیم‌تر حتما باید این اتفاق رخ دهد.

نتیجه‌گیری مطالعات فاز سوم مبتنی بر تعداد مقایسه ابتلا در گروهی که واکسن دریافت کردند و گروهی که واکسن را دریافت نکرده‌اند، است. با توجه به تجربه علمی حتما در این جمعیت عظیم‌تر در هر دو گروه ابتلا به بیماری رخ خواهد داد؛ اما آن‌چیزی که به آن اثربخشی واکسن گفته می‌شود این است که در گروه افرادی که واکسن به آن‌ها تزریق می‌شود تعداد کمتری به کرونا مبتلا شوند.

در حقیقت با یک فرمولی عدد اثربخشی واکسن معلوم می‌شود که می‌توان بر اساس آن به تصمیم‌گیری پرداخت و طبیعتا در تمام واکسن‌های جهان این‌گونه پیش‌ می‌رود؛ ولی نکته مهم این است که واکسن باید توانایی داشته باشد که موارد شدید، بستری در بیمارستان و مرگ و میر در آن رخ ندهد و امید بر آن است که به همین شکل کار برای تمام واکسن‌ها پیش برود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اینا هنوز دارن تست میکنن 🚶🏻‍♀️🚶🏻‍♀️