بهترین بازی های شبیه ساز تجارت

بهترین بازی های شبیه ساز تجارت که باید تجربه کنید

اگر می‌خواهید در دنیای بازی‌های ویدیویی، یک کسب و کار داشته باشید، در ادامه می‌توانید با بهترین بازی های شبیه ساز تجارت – Business simulators آشنا شوید.

در این مطلب به معرفی بهترین بازی های شبیه ساز تجارت پرداخته‌ایم، آثاری که شاید بر روی کاغذ چندان جذاب به نظر نرسند اما بیش از اندازه اعتیادآور هستند.

در حالی که در دنیای واقعی، کار کردن معمولا چندان جذاب نیست و هدف اصلی از آن کسب درآمد است اما در دنیای بازی‌ها، آثاری وجود دارند که در واقع شبیه ساز کسب و کار هستند و انجامشان نه تنها ملال آور نمی‌شود بلکه جذابیت‌های زیادی هم دارند.

بهترین بازی های شبیه ساز تجارت و کسب و کار

عناوین مدیریتی و شبیه سازهای کسب و کار، شاید در ظاهر چندان هیجان انگیز به نظر نرسند اما از کیفیت قابل توجهی بهره می‌برند و می‌توانند مخاطبان را ساعت‌ها سرگرم کنند. در دو دهه سال اخیر، بازی‌های درخشانی در این ژانر عرضه شده که در ادامه معرفی به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

– بازی Tropico 4

بهترین بازی های شبیه ساز تجارت

تروپیکو 4 در سال 2011 برای ایکس باکس 360 و رایانه‌های شخصی منتشر شد و برای مک هم در دسترس قرار دارد. این بازی مدیریت شهری، تفاوت‌های زیادی با عناوین مشابه دارد و بر روی سیاست هم متمرکز است. این بازی، مورد توجه منتقدان و طرفداران قرار گرفت و توانست طرفداران زیادی به دست آورد.

نسخه چهارم دارای 10 نقشه پیش فرض است و البته می‌توانید نقشه‌های دلخواه خودتان را هم طراحی کنید. بازیکنان نقش یک رئیس جمهور را بر عهده دارند و باید شهر را از نظر ایدئولوژی سیاسی، تفکرات، نیازهای غذایی، سلامتی و حتی روحی مدیریت کنند. اگر یک شهروند عادی از شما ناراضی باشد، ممکن است به یک خلافکار تبدیل شود یا حتی به گروه‌های شورشی بپیوندد. اگر از این بازی لذت بردید، می‌توانید به سراغ نسخه‌های پنجم و ششم هم بروید که بروی اکثر پلتفرم‌ها در دسترس قرار دارند.

– بازی Zoo Tycoon 2

بهترین بازی های شبیه ساز تجارت

بازی‌های سبک «تایکون» با اینکه طرفداران خاص خودشان را دارند اما چندان مورد توجه نیستند. این سبک، شامل عناوینی می‌شود که قصد «شبیه سازی یک تجارت» دارند. این نوع آثار در سال‌های اخیر بیشتر در بین عناوین موبایلی دیده می‌شوند اما اکثر آن‌ها از کیفیت مناسبی بهره نمی‌برند. مشهورترین بازی سبک تایکون، رولر کستر (RollerCoaster Tycoon) است که در ادامه به آن می‌پردازیم اما «زو تایکون» هم اثر شاخصی محسوب می‌شود. قسمت اول این بازی در سال 2001 توسط مایکروسافت انتشار یافت و آن قدر موفق بود که قسمت دوم هم در سال 2004 وارد بازار شد.

بازی Zoo Tycoon 2 با اینکه از نظر تجاری موفق بود اما نتوانست نظر منتقدان را جلب کند و بخش تک نفره آن برای ساده بودن مورد انتقاد قرار گرفت. نمی‌توان آسان بودن بخش «کمپین» را انکار کرد اما جذابیت اصلی اثر در بخش فریدوم مُد (Freedom mode) است که آزادی عمل بالایی به مخاطب می‌دهد و می‌توانید هر چه که در ذهن دارید را بسازید و خلق کنید.

– بازی Game Dev Tycoon

بهترین بازی های شبیه ساز تجارت

یکی از بهترین‌های سبک تایکون، بازی «گیم دِو» است، اثری که پیرامون توسعه بازی‌هایی ویدیویی جریان دارد. شما در واقع باید استودیوی بازی‌سازی خود را مدیریت کنید و تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا آن را به موفقیت برسانید.

بازی Game Dev Tycoon وارد جزئیات توسعه یک بازی نمی‌شود (که البته نیازی هم به انجام چنین کاری نیست) اما به عنوان یک شبیه ساز تجارت، اثر قابل توجهی است. این بازی شاید در ابتدا کمی چالش برانگیز باشد اما هنگامی که آن را به خوبی یاد بگیرید، پتانسیل‌هایش را نشان می‌دهد. این بازی هم همانند زو تایکون گرافیک بالایی ندارد و آن را به راحتی می‌توانید بر روی سخت افزارهای ضعیف اجرا کنید. اگر هم بر روی گوشی‌های هوشمند بازی می‌کنید، می‌توانید به سراغ نسخه‌های اندروید یا آی او اس بروید.

– بازی RollerCoaster Tycoon 2

بهترین بازی های شبیه ساز تجارت

همان طور که بالاتر هم اشاره شد، رولر کستر یکی از مشهورترین شبیه سازهای کسب و کار است و حتی کسانی که علاقه چندانی به این نوع آثار ندارند، با این بازی آشنا هستند و حتی خاطرات خوشی از آن دارند.

مشابه زو تایکون 2، در بخش داستانی، می‌توانید ماموریت‌های مختلفی را به صورت انفرادی تکمیل کنید یا از بخش ویرایشگر سناریو (Scenario Editor)، تجربه اختصاصی خودتان را خلق نمایید. نکته جالب در رابطه با رولر کستر تایکون 2 این است که تنها یک بازیساز آن را توسعه داده است!

این بازی در سال 2002 منتشر شد و اگر نظر شما را جلب کرد، می‌توانید به سراغ نسخه‌های جدیدتر بروید. ناگفته نماند که در سلا 2020، یک نسخه موبایل از آن هم با نام RollerCoaster Tycoon Story برای اندروید و آی او اس انتشار یافت. این بازی به صورت فری تو پلی عرضه شده است.

– بازی Cities: Skylines

بهترین بازی های شبیه ساز تجارت

یکی دیگر از مجموعه‌های محبوب و موفق سبک شبیه ساز کسب و کار که در یک دهه اخیر توانسته مخاطبان زیادی به دست بیاورد و از نظر تجاری هم موفق باشد. این بازی با تحسین منتقدان رو به رو شد و میانگین امتیاز 85 را در سایت متاکریتیک برای خود به ثبت رسانده است.

بازی Cities: Skylines در مقایسه با دو اثر تایکون فوق الذکر، فضای جدی‌تر دارد اما به همان اندازه سرگرم کننده است و انجام آن را توصیه می‌کنیم. برای اینکه در این بازی به موفقیت برسید، باید شهری بسازید که فاکتورهای واقع گرایانه هم در آن دخیل هستند، برای مثال باید به آلودگی هوا، میزان استخدام ادارات و مسائل مالی شهر هم توجه داشته باشید. این بازی جذاب برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، رایانه‌های شخصی و نینتندو سوییچ در دسترس قرار دارد و تاکنون بیش از 6 میلیون نسخه از آن به فروش رفته است.

– بازی Harvest Moon: Back To Nature

بهترین بازی های شبیه ساز تجارت

این اثر که شباهت‌های زیادی به انیمال کراسینگ (Animal Crossing) دارد، یک شبیه ساز زندگی است که در آن باید یک مزرعه قدیمی را بازسازی کنید. بازی دارای ویژگی‌های شخصی سازی زیادی است و می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید، از جمله ازدواج. نام این مجموعه محبوب اخیرا تغییر پیدا کرده و حالا با نام Story Of Seasons شناخته می‌شود، با این حال هنوز همان جذابیت و کیفیت سابق را دارد.

نسخه «بازگشت به طبیعت» سومین قسمت از این سری است که برای کنسول‌های نینتندو منتشر شد و داستان آن از جایی آغاز می‌شود که یک مزرعه را از یک فامیل دور به ارث برده‌اید و حالا باید آن را بازسازی کرده و شکوه را به این زمین‌های کشاورزی بازگردانید.

– بازی Two Point Hospital

بهترین بازی های شبیه ساز تجارت

بازی «تو پوینت هاسپیتال» یک برداشت بامزه و شلوغ از مدیریت بیمارستان ارائه می‌دهد و وظایف مختلفی از جمله توجه به سلامتی بیماران و توسعه ساختمان را بر عهده دارید. این بازی در سال 2018 انتشار یافت و دنباله معنوی بازی تم هاسپیتال (Theme Hospital) به حساب می‌آید که در سال 1997 عرضه شد و توانست پرطرفدار ظاهر شود.

در این بازی، باید یک مرکز پزشکی بزرگ بسازید که شامل چندین بیمارستان زیرمجموعه می‌شود و توانایی پذیرش صدها بیمار را دارد. از آنجایی که بیمارستان‌ها معمولا فضایی غم انگیز و البته جدی دارند، سازندگان بر روی المان‌های طنز تمرکز بیشتری داشته‌اند تا فضا را کمی ملایم‌تر کنند. این بازی هم‌اکنون برای رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ در دسترس قرار دارد. نسخه کامپیوتری آن را می‌توانید از پلتفرم استیم خریداری کنید.

– بازی Motorsport Manager

بهترین بازی های شبیه ساز تجارت

«موتور اسپورت منجر» در سال 2011 برای آی او اس منتشر شد و در ادامه به اندروید، رایانه‌های شخصی، مک و نینتندو سوییچ هم آمد. این بازی مدیریت مسابقات اتومبیل رانی، یکی از عمیق‌ترین تجربه‌های شبیه ساز بازار را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد و توانسته میانگین امتیاز 88 را در سایت متاکریتیک به دست بیاورد.

طرفداران عناوین ورزشی که به مجموعه مدیریت فوتبال (Football Manager) علاقه مند هستند، بدون شک از موتور اسپورت هم استقبال کردند. مدیریت فوتبال اگر چه یکی از بهترین‌های سبک مدیریت است اما به دلیل نداشتن المان‌های کسب و کار، آن را در این فهرست قرار نداده‌ایم.

– بازی Sim City 4

بهترین بازی های شبیه ساز تجارت

داستان این مجموعه شهرسازی مشهور به دهه 80 میلادی بازمی‌گردد. قسمت چهارم پس از موفقیت‌های سیم‌ سیتی دو هزار و سیم سیتی سه هزار، در سال 2003 وارد بازار شد و توانست موفق ظاهر شود. ساخت این نسخه هم بر عهده استودیوی ماکسیس (Maxis) بود و توانست طرفداران را راضی کند.

در این سری بازی، می‌توانید یک تکه زمین را گرفته و سپس در آن به ساخت و ساز بپردازید و یک شهر بزرگ درست کنید. شهرهای شما باید دارای مناطق تجاری، مسکونی و کارخانه‌‌ای باشد، همچنین شرایط برای رفت و آمد مردم نیز فراهم شود. علاوه بر این‌ها، چرخه شب و روز هم در این نسخه معرفی شد که جذابیت بازی را دوچندان کرده بود. سیم سیتی 4 پس از سیم سیتی 64، دومین قسمت از این مجموعه است که از موتور سه بعدی برای پردازش استفاده می‌کند و این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. این بازی پرفروش را بر روی رایانه‌های شخصی می‌توانید تجربه کنید.

– بازی Stardew Valley

بهترین بازی های شبیه ساز تجارت

همانند هاروست مون، در «استاردو ولی» نیز بازیکنان مدیریت یک مزرعه را بر عهده دارند و باید به آن رونق ببخشند. این بازی البته هدف خاصی را برای شما مشخص نمی‌کند و همه چیز به خودتان بستگی دارد که می‌خواهید چه کاری انجام دهید و چگونه پیش بروید. استاردو ولی با اینکه با گرافیک پیکسلی ساخته شده اما به شکل اعجاب آوری، دارای عمق و پیچیدگی‌های زیادی است و برای اینکه به یک مزرعه‌دار موفق تبدیل شوید، باید در مسیر سخت و پرچالشی قدم بگذارید. در این اثر علاوه بر کشاورزی، می‌توانید معدن کاری یا ماهیگیری هم کنید، حیوان پرورش دهید، معجون بسازید، با مردم شهر معاشرت کنید، عاشق شوید و غیره.

بازی Stardew Valley یکی از پرفروش‌ترین عناوین مستقل تاریخ محسوب می‌شود و آن را با قیمتی بسیار پایین می‌توانید از پلتفرم استیم خریداری نمایید.

کدام یک از عناوین فهرست بهترین بازی های شبیه ساز تجارت را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*