مصرف کانابیس آثار جانبی مخفی و شدیدی برای بینایی شما دارد

مصرف کانابیس آثار جانبی مخفی و شدیدی برای بینایی شما دارد

مصرف کانابیس (cannabis) که عموما به شکل ماری‌جوانا در دسترس افراد قرار دارد، می‌تواند تاثیرات جانبی جدی در بینایی مصرف کننده ایجاد کند.

به تازگی محققان دانشگاه گرانادا اسپانیا نشان داده‌اند که مصرف کانابیس امکان به وجود آمدن تاثیرات جانبی مخفی و شدید روی بینایی افراد را بالا می‌برد.

گفته شده که اگر گیاه کانابیس را به شکل ماری‌جوانا و یا سایر مشتقات آن مصرف می‌کنید، احتمالا نوعی تاثیرات جانبی برای چشمان شما رخ داده که حتی خود شما هم از آن خبر ندارید؛ در واقع محققان گرانادا می‌گویند که طبق پژوهش‌های جدید آن‌ها چندین تغییر مهم در بینایی افرادی که از این ماده استفاده کرده‌اند رخ می‌دهد. با این حال اکثر مصرف کنندگان این تغییرات را تشخیص نمی‌دهند و حتی آن‌ها را دست کم می‌گیرند.

پژوهش اخیر توسط دپارتمان اپتیک دانشگاه گرانادا انجام شده بود و دانشمندان با مدنظر گرفتن آثار جانبی رخ داده با مصرف کانابیس و توانایی درک این آثار توسط مصرف کنندگان، تحقیقات جالب‌توجه خود را پیش بردند. این دانشمندان 31 داوطلب را در تحقیقات شرکت دادند و وضعیت آن‌ها در زمان‌هایی که تحت تاثیر این مخدر بودند و زمان‌های دیگری که بدن آن‌ها عاری از کانابیس و مشتقات آن بود، بررسی شد.

مصرف کانابیس آثار جانبی مخفی و شدیدی برای بینایی شما دارد

طبق داده‌های جمع‌آوری شده، استفاده از ماری‌جوانا تمامی پارامترهای بینایی مورد بررسی دانشمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این تاثیرات مثبت نیستند. به عنوان مثال دیده شد که مصرف کنندگان در تمرکز بینایی خود به شدت دچار مشکل می‌شوند و حساسیت آن‌ها نسبت به نور کاهش می‌یابد. از طرف دیگر گفته شده که توانایی تشخیص ابعاد سه‌گانه اجسام، دقت در بینایی و همچنین حساسیت افراد نسبت به تضادهای دیداری هم کاهش پیدا می‌کند.

مصرف کانابیس و بینایی

با این تفاسیر نکته جالب این بوده که طبق گفته 30 درصد از داوطلبان، هیچ تغییر محسوسی در بینایی آن‌ها رخ نداده و این افراد تاثیرات جانبی تجربه نکرده‌اند. به علاوه، 65 درصد از افراد گزارش کردند که تنها تغییرات کوچکی در توانایی‌ بینایی آن‌ها به وجود آمده است.

دانشمندان می‌گویند که تاثیرات جانبی منفی به وجود آمده پس از مصرف کانابیس می‌تواند مشکلات مختلفی را به هنگام انجام فعالیت‌های روزانه ایجاد کند. این در حالی بوده که وقتی خود فرد از بدتر شدن قوای بینایی‌اش پس از مصرف مخدر آگاه نباشد، خطرات بیشتری متوجه او خواهند بود. به همین دلیل گفته شده که به راه انداختن کمپین‌های آگاهی‌رسانی به منظور هشدار دادن در مورد این خطرات بسیار مهم است.

در تحقیق دانشگاه گرانادا اعلام شده که با وجود ممنوعیت استفاده از این ماده مخدر در بسیاری از کشورها، مصرف کانابیس رو به افزایش است. به همین دلیل بسیاری از دانشمندان روی مشخص کردن خطرات مخدر مورد نظر برای سلامت افراد تمرکز داشته‌اند و تحقیقات بسیار زیادی در مورد تاثیرات جانبی مصرف این ماده منتشر شده‌اند. از طرف دیگر محققان دیگری به دنبال بررسی تاثیرات مثبت کانابیس و مشتقات آن هستند و تاکنون اثر مصرف این مخدر برای بهبود وضعیت مبتلایان به بیماری‌هایی مانند پارکینسون، میگرن و مشکلات دیگر مورد پژوهش قرار گرفته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*