کرونا انگلیسی

کرونا انگلیسی فقط سرعت انتشار بالاتری دارد نه مرگ و میر بیشتر

دو مطالعه جدید که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد که کرونا انگلیسی در مقایسه با گونه معمولی، فقط سرعت انتشار بالاتری دارد نه مرگ و میر و شدت بیشتر.

گونه جهش یافته بیماری کرونا، اولین بار در بریتانیا مشاهده شد و با نام عامیانه کرونا انگلیسی سروصدای زیادی ‌به راه انداخت. اما حالا با استناد به دو مقاله جدید به نظر می‌رسد این نوع جهش‌یافته کشندگی بیشتری ندارد، شدت بیماری در آن بیشتر نیست و حالت “کووید طولانی‌ مدت” در آن بروز پیدا نمی‌کند.

این دو مقاله در مغایرت با تحقیقات اولیه سازمان سلامت بریتانیا قرار دارند که در گذشته اعلام کرده بود کرونا انگلیسی کشنده‌تر است.

با این حال مطالعات جدید نشان می‌دهد که گونه انگلیسی با نام علمی B.1.1.7 سرعت گسترش بالاتری دارد و به اصطلاح واگیرتر است. این موضوع پیش تر هم توسط سایر مراجع علمی تایید شده بود.

در بخشی از تحقیقات مذکور و به نقل از دکتر مارک گراهام، محقق دانشکده کینگ لندن و نویسنده ارشد یکی از این مقالات، اینگونه آمده است.

به طور قطع و با توجه به تحقیقات ما، اگرچه گونه انگلیسی قدرت انتقال بیشتری دارد اما علائم بیماری، شدت و طول آن با گونه معمولی کرونا تفاوتی ندارد. ما بر این باوریم که واکسن‌های فعلی و رعایت بهداشت عمومی دربرابر این گونه هم موثر هستند.

کرونا انگلیسی اولین بار در ماه سپتامبر 2020 میلادی در بریتانیا پدیدار شد و از آن زمان به سرعت درحال گسترش در سراسر دنیا است. به گفته نیویورک تایمز، بخش اعظم بیماران کرونایی آمریکا مبتلا به گونه انگلیسی هستند. تاکنون بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که این گونه واگیرتر است و در نهایت ماه ژانویه میلادی بود که سازمان بهداشت بریتانیا طی یک بیانیه رسمی اعلام کرد این گونه نرخ مرگ بالاتری هم دارد. خبری که جهان را در بهت و وحشت فرو برد. البته در آن زمان مسئولان بریتانیایی تاکید کردند که اطلاعات آن‌ها همچنان محدود است و اطمینانی وجود ندارد.

در مطالعات جدید گراهام که دوشنبه 12 آوریل به انتشار رسید عنوان شده است که او و اعضایش به آنالیز اطلاعات حدود 37 هزار بریتانیایی پرداخته‌اند که تست کرونا آن‌ها بین ماه‌های سپتامبر تا دسامبر، مثبت اعلام شده است. در این تحقیق، علائم بیماری به کمک برنامه موبایل خاصی تحت عنوان “Covid Symptom Study” جمع‌آوری شده است. سپس محققان این اطلاعات را با داده‌های ژنتیکی COVID-19 که توسط سازمان ژنتیک بریتانیا گردآوری شده ترکیب کرده‌اند. با این روش می‌توان متوجه شد که موارد ابتلای کرونا از واریانت B.1.1.7 است یا گونه‌های دیگر عامل بیماری هستند.

در انتها مشخص شد که ارتباط خاصی بین موارد ابتلا به کرونا انگلیسی در یک منطقه و عوارض حاد این بیماری وجود ندارد. این نکته حتی در مناطقی که موارد ابتلا به شدت بالا بود هم صدق می‌کرد (لندن و نواحی جنوب شرقی انگلستان). ضمن اینکه ارتباطی بین گونه انگلیسی و “کرونا بلند مدت” هم مشاهده نشد. کرونا بلند مدت به نوع خاصی از این بیماری اطلاق می‌شود که دوره بیش از 28 روز داشته باشد.

اما نکته نگران کننده این است که سرعت انتقال گونه انگلیسی از هر فرد، 1.35 برابر نسبت به گونه عادی بیشتر است.

در تحقیق دوم که جامعه آماری کمتری داشت، بیان شده است که 58% مبتلایان، آلوده به گونه انگلیسی می‌باشند و 42% هم شامل سایر واریانت‌ها می‌شوند. در این تحقیق هم ارتباطی بین گونه بیماری و شدت آن مشاهده نشد. به طوری که در گونه انگلیسی 20% افراد بیماری شدیدی را تجربه کردند و نهایتا 16% آن‌ها از دنیا رفتند. درحالی که انواع غیر انگلیسی هم آمار مشابهی را به نمایش می‌گذاشتند.

در هردو تحقیق اشاره شده است که با توجه به اطلاعات فعلی به نظر می‌رسد فاکتورهای اصلی در شدت بیماری کرونا شامل سن، جنسیت، سطح سلامتی و کارایی سیستم ایمنی می‌شود.

نکته جالب دیگری که در این تحقیق به چشم می‌خورد، تراکم بالای ویروسی در بینی و گلوی بیماران کرونا انگلیسی است. موردی که می‌تواند توجیه تکثیر بیشتر این گونه در مقایسه با سایرین باشد.

نظر شما چیست؟ آیا نتایج این تحقیقات برای شما قابل استناد می‌باشد؟ نظرات خود را با گجت ‌نیوز به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*