ال جی

بهترین گوشی‌های ال‌ جی قبل و بعد از پشتیبانی اندروید

ال ‌جی رسما از بازار گوشی های موبایل خداحافظی کرد. به همین بهانه قصد داریم، نگاهی اجمالی به بهترین گوشی‌های ال‌ جی قبل و بعد از پشتیبانی اندروید داشته باشیم.

ال جی به صورت رسمی اعلام کرد که با دنیای گوشی‌های هوشمند خداحافظی می‌کند و تنها برنامه پیشرو، بروزرسانی سیستم عامل اندروید برای گوشی‌های اخیر در نظر گرفته شده است.

قطعا غیاب این شرکت دوست داشتنی در بین گوشی‌های هوشمند حس خواهد شد و به همین بهانه می‌خواهیم بهترین گوشی‌های برند ال جی را زیر ذره‌بین ببریم.

گوشی‌های زیادی برای بررسی وجود دارند؛ به همین دلیل قصد داریم تاریخ گوشی های ال جی را به دو عصر “پیش از اندروید” و “پسا اندروید” تقسیم کنیم. در ادامه پنج گوشی برتر از هر دوره را معرفی خواهیم کرد.

قبل از اندروید

کار را با گوشی ال جی KG 800 شروع می‌کنیم. در اوایل سال 2000 میلادی گوشی های موتورولا ریزر (Motorola RAZR) تبدیل به الگوی طراحی برای سایر رقبا شدند، اما در همین حین عرضه گوشی KG800 ال جی هم با رونمایی از طراحی نوآورانه و بدیع خود، نسل جدیدی از گوشی های این شرکت را معرفی کرد که خبر از آینده درخشان گوشی های ال جی می‌داد. گوشی‌های KE 800 پلاتیوم و KG 810 فولدر هم جزو نسل اول سری “بلک لیبل” ال جی محسوب می‌شوند.

این گوشی‌ها در سال 2006 میلادی روانه بازار شدند و تا اوایل سال 2007 به فروش 10 میلیون نسخه‌ای رسیدند. تا پایان سال 2007 این رقم به 15 میلیون دستگاه رسید. اگرچه به موفقیت ریزر نزدیک نشد اما همچنان موفقیت بزرگی برای ال جی به حساب می‌آمد.

از بین تمام گوشی‌های آن نسل ال جی، سری VX 8500 حکم پادشاه اقلیم را داشت و تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین گوشی های ال جی شد؛ با فروشی بالغ بر 21 میلیون دستگاه. رکورددار فروش، گوشی KP 100 است که 30 میلیون دستگاه به فروش رسانده است.

گوشی ال جی کی ای 800

مدل بعدی که مورد بررسی قرار می‌دهیم، KE 850 پرادا نام دارد. پرادا اولین گوشی لقب گرفت که از قابلیت صفحه لمسی پشتیبانی می‌کرد. همانطور که از نام این گوشی پیداست، ال جی به محصول جدیدش به شدت افتخار می‌کرد اما با معرفی گوشی آیفون و شروع حکمرانی اپل، نام پرادا به کلی فراموش شد.

ال جی 850 پرادا

روزهای خوش ال جی در سال 2009 در حال رقم خوردن بود. این شرکت پیش‌بینی می‌کرد تا پایان همان سال 120 میلیون دستگاه گوشی به فروش برساند. پیش‌بینی برای سال 2010، رقم 140 میلیون دستگاه بود و نهایتا تبدیل شدن به دومین شرکت تولید گوشی‌های هوشمند تا سال 2012. نسخه اوریجینال پرادا یک گوشی هوشمند به حساب نمی‌آمد اما این قضیه مشکی به حساب نمی‌آمد؛ چراکه ال ‌جی خط تولید قدرتمندی از گوشی‌های نیمه هوشمند دکمه‌ای داشت.

برای مثال می‌توان به گوشی خوش نام  KP500 کوکی محصول سال 2008 با صفحه 3.0 اینچی و قیمت 200 یورویی اشاره کرد. این گوشی در 9 ماه به فروش 9 میلیونی دست یافت که بعدها تا 13 میلیون نسخه هم افزایش یافت. این ارقام باعث شد تا ال جی نسخه های متفاوتی از این محصول را عرضه کند.

ال جی کی پی 500

گوشی ال جی KU 990 یکی دیگر از محصولات مهم این شرکت است؛ چراکه برای اولین بار قابلیت فیلم برداری اسلوموشن را معرفی کرد و فروش قابل قبولی را هم ثبت کرد (5 میلیون دستگاه). اپتیموس 2X به اولین گوشی با قابلیت فیلمبرداری 1080p تبدیل شد و ال جی G5 هم اولین گوشی با دو دوربین لقب گرفت.

اما ما قصد داریم تا گوشی دیگری را معرفی کنیم که به‌خاطر دوربین‌اش حسابی سروصدا به پا کرد. ال جی KC 910 محصول سال 2008 به نوعی وارث KU 990 به حساب می‌آمد. با دوربین ارتقایافته 8 مگاپیکسلی و فلش زئونی با حفظ لنز های Schneider – Kreuznach.

ال جی کی سی 910

آخرین گوشی از عصر “پیش از اندروید” که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، ال جی KM 900 آرنا نام دارد که محصول سال 2009 است. این گوشی اندازه 3.0 اینچی داشت که رزولوشنی معادل 480 در 800 پیکسل به بیننده ارائه می‌داد. لازم به ذکر است که صفحه این گوشی شامل گلس Gorilla و بدنه آهنی می‌شد.

ال جی کی ام 900

گوشی آرنا از لحاظ نرم‌افزاری هم حرف های زیادی برای گفتن داشت. استفاده از رابط کاربری S Class و صفحه لمسی حرارتی که با قیمتی معادل 350 یورو در اختیار مشتریان قرار می‌گرفت و در برابر قیمت 630 یورویی آیفون 4 محصول به‌صرفه‌تری به شمار می‌رفت. بدون شک آرنا یکی از بهترین گوشی‌های غیرهوشمند ال جی محسوب می‌شود.

پسا اندروید

دوران اوج ال جی زمانی بود که به تولید گوشی‌های نیمه هوشمند می‌پرداخت و از سیستم عامل‌ سیمبین استفاده می‌کرد. اما تا قبل از ظهور اندروید، این کمپانی تلاشی برای تولید گوشی‌های هوشمند از خود به نمایش نگذاشت. اگرچه این شرکت کره‌ای تجربه مختصری در تولید گوشی‌های تحت ویندوزفن دارد، اما از آنجا که این گوشی‌ها سروصدای آنچنانی به‌پا نکردند، به آن‌ها نخواهیم پرداخت.

اولین گوشی از سری هوشمند این شرکت در سال 2013 و با نام ال جی G2 روانه بازار شد. این گوشی با صفحه‌ 5.2 اینچی و طراحی ظاهری چشم‌نواز شروع قدرتمندی برای ال جی رقم زد. دوربین 13 مگاپیکسلی این گوشی از قابلیت ضدلرزش OIS پشتیبانی می‌کرد. درحالی که هنوز بسیاری از گوشی‌های تحت اندروید فاقد این ویژگی بودند.

از موارد دیگر می‌توان به استفاده از تراشه قدرتمند اسنپ دراگون 800 اشاره کرد که سرعت بی‌نظیری در اختیار کاربران قرار می‌داد. نهایتا G2 تنها 3 میلیون دستگاه به فروش رساند که در مقایسه با گوشی‌های قدیمی این شرکت بسیار ناچیز است. پیش‌بینی می‌شد G2 حداقل به فروش 10 میلیون دستگاه دست پیدا کند.

ال جی جی 2

گوشی بعدی این شرکت با نام G3 در سال 2014 عرضه شد و کمی شرایط بهتری را تجربه کرد و نهایتا به فروش 10 میلیونی بسنده کرد؛ کاری که G2 هرگز موفق به انجام نشد. گوشی G4 هم به هدف 10 میلیون نسخه‌ای دست پیدا کرد اما درمجموع، پشت‌سر G3 قرار گرفت.

با وجود فروش ضعیف، G3 گوشی بسیار خوبی به‌شمار می‌رفت. این گوشی جزو اولین دستگاه‌هایی بود که صفحه 1440p ارائه می‌داد و پشتیبانی دوربین 4K از دستاوردهای بزرگ G3 به شمار می‌رفت. اما بااین‌حال سری G هرگز نتوانست به موفقیت و اقبال سامسونگ با سری گلکسی S دست پیدا کند. سامسونگ گلکسی S5 تنها در 25 روز به فروش 10 میلیون دستگاه دست یافت.

ال جی جی 4

گوشی ال جی V10 شروعی جدید برای این شرکت بود. V10 گوشی حرفه‌ای برای افراد حرفه‌ای بود. یک گوشی قدرتمند با بدنه استیل ضدخش (316L) که قسمت پشت آن دارای پوشش برجسته جذابی بود. هدفون‌های کواد بیتس با تنظیم AKG و کیفیت بالای 32 بیتی DAC و صفحه نمایش 5.7 اینچی از دیگر ویژگی‌های این دستگاه محسوب می‌شدند.

اما گل سرسبد V10 پشتیبانی از دو دوربین سلفی بود که یکی از آن‌ها برای عکاسی Wide و دیگری برای Ultrawide کاربرد داشت؛ موردی که الهام‌بخش گوشی آینده این شرکت نام گرفت.

گوشی ال جی G5 محصول سال 2015 یکی از جاه‌طلبانه‌ترین محصولات این شرکت کره‌ای به‌شمار می‌رود. G5 اولین گوشی بود که قابلیت زاویه Ultrawide دوربین پشت را معرفی کرد. این گوشی از لحاظ پخش صوتی هم کیفیت بسیار خوبی را ارائه می‌داد که به لطف B&O DAC میسر شده بود.

در نهایت G5 با جاه‌طلبی و بلندپروازی بیش از حد، به سلطه سری G پایان داد و سری V به بهترین گوشی ال جی بدل شد. کار به جایی رسید که بعد‌ها اعلام شد که سری G به‌زودی از رده خارج خواهد شد. همانطور که می‌دانید این شایعه به واقعیت بدل شد و در سال 2020 میلادی شاهد عرضه G9 نبودیم. اما با وجود حذف سری G هیچگاه جانشین شایسته‌ای برای آن درنظر گرفته نشد.

ال جی جی 5

با وجود نزدیکی به خط پایان، شرکت ال جی همواره رویاهای بزرگی در سر داشت. با ترک صنعت گوشی‌های هوشمند احتمالا هرگز شاهد عرضه گوشی تاشدنی این شرکت نخواهیم بود اما خوشحالیم که حداقل ال جی Wing در دسترس قرار دارد. این گوشی با ایده خلاقانه استفاده از دو نمایشگر عرضه شد.

نمایشگر بزرگتر با اندازه 6.8 اینچی P-OLED مناسب تماشای ویدئو و بازی کردن است درحالی صفحه نمایش دوم با اندازه 3.9 اینچی G-OLED می‌تواند گزینه مناسبی برای پیام دادن و گشت‌و ‌گذار در صفحات مجازی باشد. ایده تماشای فیلم و جواب دادن پیام‌ها به‌صورت همزمان و یا کنترل بازی بدون نیاز به لمس کردن صفحه اصلی جزو جذاب‌ترین ویژگی‌های این گوشی به‌حساب می‌آید.

ال جی وینگ

ظهور گوشی‌های هوشمند درواقع کلید خوردن پایان برای گوشی‌های ال جی بود. دقیقا همان اتفاقی که برای شرکت دوست‌داشتنی نوکیا رقم خورد. ال جی تلاش قابل‌تحسینی در این چند سال به نمایش گذاشت و نوآوری‌های زیادی از خود بروز داد. با این حال عدم موفقیت در جذب مخاطب کافی و درآمد پایین کار خودش را انجام داد تا روزهای خوب این شرکت در اوایل سال 2000، هرگز تکرار نشوند.

نظر شما درباره ال جی و پایان راهش در بازار گوشی‌های هوشمند چیست؟ نظرات خود را با گجت‌نیوز به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. واقعا حیف شد که ال جی دیگه گوشی نمیسازه…همینطور که این دوستمون گفتن ال جی تو بخش بازاریابی و تبلیغات کم کاری کرد وگرنه کیفیت محصولاتش عالی بودن…یه مدل ال۴۰سال ۲۰۱۳بنظرم خریدم تو دوران خودش از گوشیای هم ردش خیلی بیشتر قابلیت داشت خیلی هم محکم بود …بنظرم برندش رو میفروخت بهتر از این بود که دیگه کلا شرکت تعطیل بشه…مثل نوکیا دوباره در حال پیشرفتهhmd

  2. به عنوان کسی که سه نل از گوشیهای الجی دستش بوده (G4-G5-G6) باید بگم محصولات این کمپانی از نظر سخت افزاری و تا حدودی نرم افزاری اصلا و ابدا چیزی از کمپانیهای پرفروش کم نداشتند. ناکامی این شرکت فقط و فقط به دلیل بی کفایتی مدیریت و بلندپروازیهای بی دلیل و ابته ضعفش در برندسازی و بازاریابی محصولاتشون بوده.
    جرو بهترین دوربینهای هر سال – بهترین کیفیت صفحه نمایش و البته باتری عمدتا معمولی مشخصه این محصولات در چند سال اخیر بودند