دوربین مخفی

ضبط و انتشار دوربین مخفی بدون دریافت مجوز ممنوع است

سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا اظهار کرد ضبط و انتشار کلیپ‌های دوربین مخفی در ایران بدون اخذ مجوز جرم است.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا از شناسایی و برخورد با تولیدکنندگان و انتشار دهندگان کلیپ‌های دوربین مخفی در فضای مجازی و به ویژه شبکه اجتماعی اینستاگرام که بدون دریافت مجوزهای قانونی اقدام به این کار می‌کنند،‌ در کارگروه ویژه پلیس فتا خبر داد.

ماجرای دوربین مخفی های حاشیه ساز

بر اساس تازه‌ترین اظهارات معاون اجتماعی پلیس فتا، سرهنگ رامین پاشایی، طبق بررسی‌های انجام شده در فضای مجازی و گزارش‌های متعدد دریافتی از سمت کاربران به پلیس فتا معلوم شد که تعدادی از اشخاص با هدف‌های مختلف مانند افزایش تعداد دنبال کننده اقدام به ضبط و انتشار کلیپ‌های دوربین مخفی در فضای مجازی و به ویژه شبکه اجتماعی اینستاگرام با مضامین مختلف از جمله بازسازی صحنه‌های متفاوت قتل، زد و خورد در انظار عمومی و محیط‌های پر تردد شهری و سرقت سوری خودرو و موبایل‌ افراد می‌کنند.

ضبط و انتشار کلیپ‌های این‌چنینی که اکثرا بدون دریافت مجوزهای قانونی از دستگاه‌های ذی‌صلاح و مربوطه صورت می‌گیرد، در نگاه و انتشار اولیه منجر به ایجاد ترس و جریحه‌دار شدن احساسات و تشویش اذهان عمومی می‌شود و پلیس فتا سریعا پس از مشاهده کلیپ‌های این‌چنینی به شناسایی و برخورد با مجرمان و متخلفان برابر قانون خواهد پرداخت.

تولید محتواهای صوتی و تصویری دارای مجوز بلامانع است

باتوجه به این که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های فضای مجازی ایجاد سرگرمی برای کاربران است، تولید محتواهای صوتی و تصویری دارای مجوز، با رعایت ارزش‌ها و هنجارهای پذیرفته شده در جامعه هیچ‌گونه منافاتی با قانون ندارد؛ اما متأسفانه بعضی از کاربران با سوءاستفاده از شرایط کنونی و با اهداف مختلف به ساخت کلیپ‌هایی می‌پردازند که بعضا در آن‌ها موارد توهین به قومیت‌ها و افراد نیز مشاهده می‌شود که همین مسئله در اکثر موارد منجر به اعتراض شدید گروه‌های مختلف و فرقه‌های دینی کشور می‌شود.

در همین خصوص و بر اساس اقدامات عملیاتی و فنی، تعدادی از تولیدکنندگان دوبین مخفی غیر مجاز شناسایی شده‌اند و بعد از پاکسازی صفحات آن‌ها موضوع به منظور تعیین و تکلیف قانونی به مراجع غذایی ارجاع داده شده است و عده‌ای از کاربران نیز در این خصوص به شکل تلفنی یا حضوری مورد تذکر و ارشاد قرار گرفته‌اند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا به تمام کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها توصیه کرد ضمن استفاده درست از فضای مجازی از انتشار هرگونه کلیپ صوتی و تصویری در تضاد با ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی به طوری که منجر به توهین و جریحه‌دار شدن احساسات عمومی جامعه شود، اکیدا خودداری کنند.

پاشایی در پایان اظهارات خود از مردم درخواست کرد که در صورت رویت موارد مجرمانه، مساله را به منظور پیگیری از طریق سایت رسمی پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir قسمت گزارشات مردمی اطلاع دهند.