جزیره مصنوعی

سفر به 23 جزیره مصنوعی دیدنی و زیبا در سراسر جهان

ما قصد داریم در این مقاله 23 جزیره مصنوعی زیبا و دیدنی از سرتاسر جهان را به شما معرفی کنیم که دیدن آنها می‌تواند شما را هیجان‌زده کند.

جزایر طبیعی بسیاری در سرتاسر جهان وجود دارند که به علت زیبایی‌شان مشهور شده‌اند. در کنار آن‌ها، جزایر مصنوعی هم وجود دارند که توسط انسان در اقیانوس‌ها و دریاها ساخته شده و به دلیل طراحی ویژه و مهندسی‌شان در میان مردم شهرت پیدا کرده‌اند. در این مقاله با حیرت‌انگیزترین جزیره های مصنوعی که توسط انسان ساخته شده‌اند آشنا می‌شویم.

جزایر مصنوعی، سرزمین‌هایی هستند که به وسیله انسان بنا شده‌اند. به لطف پیشرفت‌های فناوری، انسان مهارت‌ها و تکنیک‌های لازم برای بنا نهادن جزیره مصنوعی را به دست آورده است. این جزایر به دنبال گسترش جزایری که از قبل وجود داشته یا با ادغام چند جزیره طبیعی کوچک و ایجاد یک جزیره وسیع، ساخته می‌شوند. بعضی از این جزایر در جهت گسترش شهرها و یا ساخت فرودگاه‌ها و بنادر به وجود آمده‌اند، در حالی که برخی دیگر از آن‌ها با مقاصد گردشگری، حفاظت در برابر سیل یا ایجاد مناطق حفاظت شده حیات‌وحش ساخته می‌شوند. در ادامه مطلب با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

معرفی ۲۳ جزیره مصنوعی حیرت‌انگیز

1- جزیره مصنوعی نخل جمیرا در دبی امارات

جزیره مصنوعی

نخل جمیرا یک جزیره زیبا است که در سواحل دوبی در امارات متحده عربی واقع شده است. این جزیره یکی از سه جزیره نخلی دوبی است (نخل جمیرا، نخل جبل علی (Palm Jebal Ali) و نخل دیره (Palm Deira). ساخت آن از سال 2001 شروع شد و همچنان در حال توسعه است. این مجمع‌الجزایر به وسیله شرکت نخیل (Nakheel) بنا نهاده شده است. این جزیره مصنوعی که از سه قسمت تنه، تاج و هلالی که اطراف آن را دربر گرفته، تشکیل شده است، مرکز تجمع هتل‌های ساحلی پنج ستاره و ویلاها می‌باشد.

2- مجمع الجزایر جهان (The World Islands) در امارات

جزیره مصنوعی

مجمع الجزایر جهان در سواحل دبی و در آب‌های نیلگون خلیج فارس ساخته شده است. این مجموعه از جزایر کوچکی به شکل قاره‌های مختلف تشکیل شده است. این جزیره مصنوعی در 4 کیلومتری از خط ساحلی واقع شده و تنها یک راه برای ورود به آن وجود دارد و آن هم استفاده از هلیکوپتر یا قایق است. ساخت این مجمع‌الجزایر در سال 2003 شروع شده و ایده اصلی آن نشات گرفته از تفکرات شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حکمران دبی است.

3- فرودگاه کوبه (Kobe Airport) در ژاپن

جزیره مصنوعی

این فرودگاه در یک جزیره مصنوعی در ساحل کوپه واقع در ژاپن بنا نهاده شده است. ساخت آن از سال 1999 آغاز شد و در سال 2006 اتمام یافت.

4- جزیره مصنوعی مروارید قطر (Pearl Qatar)

جزیره مصنوعی

مروارید قطر، یکی دیگر از جزایری است که در نزدیکی دوحه پایتخت قطر قرار گرفته است. مسئولیت ساخت این جزیره بر عهده شرکت United Development بود. این جزیره که 4 میلیون متر مربع وسعت دارد، تنها مکان در قطر است که امکان اعطای مالکیت آن به اتباع خارجی وجود دارد. در حال حاضر 5000 نفر در این جزیره ساکن هستند.

5- جزیره مصنوعی Hibiscus در فلوریدای آمریکا

جزیره مصنوعی

این جزیره در میامی بیچ و در شهر Biscayne Bay فلوریدای آمریکا ساخته شده است. این جزیره در شمال جزیره نخل (Palm Island) و در غرب جزیره ستاره (Star Island)، دو جزیره مصنوعی دیگر قرار گرفته است. این منطقه مسکونی که از طریق میان گذر MacArthur امکان دسترسی به آن وجود دارد در نخستین روزهای دهه 1900 میلادی ساخته شده است.

6- جزیره ستاره در فلوریدای آمریکا

جزیره مصنوعی

این جزیره دست‌ساز هم در شهر Biscayne Bay در میامی پیچ (Miami Beach) فلوریدای آمریکا بنا شده و در شرق جزایر نخل و Hibiscus و جنوب جزایر Venetian واقع شده است. این جزیره به وسیله Army Corps of Engineers یا به اختصار USACE در ابتدای دهه 1900 میلادی ساخته شده و از طریق میان‌گذر MacArthur قبل دسترسی است.

7- برج العرب در امارات متحده عربی

جزیره مصنوعی

برج العرب دبی که به عنوان بلندترین هتل جهان نیز شناخته می‌شود، در جزایر مصنوعی در 280 متری ساحل جمیرا واقع شده است. این جزیره به وسیله یک پل به ساحل متصل شده است. ساخت این جزیره مصنوعی از سال 1994 آغاز شد و به مدت دو سال طول کشید. ساختمان هم در طی سه سال ساخته و در سال 1999 تکمیل شد.

8- جزیره Donauinsel در وین اتریش

جزیره مصنوعی

این جزیره مصنوعی در شهر وین اتریش ساخته شده و مجموعه فوق‌العاده‌ای از کافه‌ها و رستوران‌ها را در بر می‌گیرد. همین‌طور امکانات ورزشی متعددی هم در این جزیره وجود دارد. اصلی‌ترین هدف از ساخت این جزیره حفاظت در برابر سیل بوده و در بین سال‌های 1970 و 1990 ساخته شده است.

9- جزایر Venetian Islands در آمریکا

جزیره مصنوعی

جزایر ونتین فلوریدا یکی از برجسته‌ترین جزایر مصنوعی هستند که از چند جزیره مصنوعی با نام‌های ،San Marco Biscayne، Rivo Alto، Isle، Belle و  Di Lido ساخته شده‌اند. جزیره The Flagler Monument هم در سال 1920 ساخته شده است. این جزایر از طریق پل‌هایی به هم متصل شده‌اند.

10- جزیره Willingdon در کرالا هند

جزیره مصنوعی

این جزیره مصنوعی بزرگ‌ترین جزیره دست‌ساز در شهر کوچی (Kochi) در ایلات کرالا (Kerala) است. این جزیره به دنبال گسترش جزیره‌ای طبیعی در دریاچه کوچی ایجاد شده و در سال‌های 1930 ساخته شده است. مؤسسه مرکزی فناوری شیلات، نیروی دریایی هند و بندر کوچی در این جزیره واقع شده‌اند. مراکز تجاری و هتل‌های دیگری هم در Wllingdom وجود دارند. جزیره مذکور از طریق جاده و راه‌آهن Venduruthy به زمین اصلی متصل شده است.

11- جزیره Kamfers Dam در آفریقای جنوبی

جزیره مصنوعی

این مکان که در یک جزیره مصنوعی در شمال کیمبرلی (Kimberley) آفریقای جنوبی واقع و به شکل یک S بزرگ طراحی شده، محل تجمع و تولید مثل فلامینگوهای کوچک است و در سال 2006 به وسیله Ekapa Mining بنا نهاده شده است.

12- جزیره Balboa در آمریکا

جزیره مصنوعی

جزیره Balboa که در نیوپورت‌بیچ (Newport Beach) کالیفرنیا قرار گرفته، مجموعه‌ای از سه جزیره مصنوعی با نام‌های Collins ، Little Balboa و Balboa است که از طریق پل و قایق‌های مسافربری در دسترس قرار دارند. این مجموعه در ابتدای دهه 1900 ساخته شده و یکی از مناطق مسکونی و تفریحی پرطرفدار در این منطقه است.

13- فرودگاه بین‌المللی Ksnsa در ژاپن

جزیره مصنوعی

این فرودگاه که یکی از اصلی‌ترین فرودگاه‌های ژاپن است، در یک جزیره مصنوعی در مرکز خلیج اوساکا (Osaka) قرار گرفته است. این فرودگاه در سپتامبر 1994 ساخته شده است. طراحی این مجموعه توسط معمار ایتالیایی Renzo Piano انجام شد. این فرودگاه دارای دو پایانه است؛ یکی برای پروازهای داخلی و بین‌المللی و دیگری برای پروازهای خطوط هوایی ارزان. همچنین اتوبوس‌هایی به عنوان راه ارتباطی با این فرودگاه در نظر گرفته شده است.

14- فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ در جزیره Chk Lap Kokk

جزیره مصنوعی

اصلی‌ترین فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ در جزیره مصنوعی Chek Lap Kok قرار گرفته است. این فرودگاه که از سال 1998 مورد بهره‌برداری قرار گرفته، شامل دو پایانه و راه‌های ارتباطی آن اتوبوس و قایق است. فرودگاه هنگ کنگ به عنوان یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه های جهان نیز شناخته می‌شود.

15- جزیره Port در کوبه ژاپن

جزیره مصنوعی

این جزیره که در سال‌های 1966 تا 1981 ساخته شده در کوبه ژاپن قرار گرفته است. این جزیره تعداد زیادی هتل، فرودگاه هلی‌کوپتر، موزه UCC Coffee، یک مرکز بزرگ گردهمایی، چندین پارک و سومین فروشگاه آیکیای ژاپن (IKEA) را در خود جای داده است.

16- جزیره pampus در آمستردام هلند

جزیره مصنوعی

این جزیره مصنوعی در دریاچه IJmeer آمستردام واقع شده است. ساخت این جزیره در سال 1877 آغاز شد و در واپسین روزهای دهه 1890 یک قلعه دریایی در آن بنا شد. این قلعه شامل سه طبقه بیضی شکل است و گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند. تمام این خط دفاعی در سال 1996 وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شد.

17- جزیره درة‌البحرین در بحرین

جزیره مصنوعی

این جزیره که بعد از جزایر امواج، وسیع‌ترین جزیره مصنوعی بحرین محسوب می‌شود، همچنان در حال ساخت است و از شش آب‌سنگ حلقوی، دو جزیره به شکل هلال و پنج جزیره به شکل ماهی تشکیل شده است و بعد از تکمیل، مساحتی نزدیک به 20 میلیون متر مربع را در بر می‌گیرد. این جزیره دارای زمین گلف، هتل‌های پنج ستاره، پل‌های متعدد و یک تفرجگاه ساحلی است. این تفرجگاه یک سرمایه‌گذاری مشترک بین دو شرکت Tameer و Durrat Khaleej محسوب می‌شود.

18- جزایر امواج خلیج فارس در بحرین

جزیره مصنوعی

امواج، مجموعه‌ای از جزایر مصنوعی است که در خلیج فارس و در شمال شرقی بحرین واقع شده‌اند و مجموعه‌ای از خانه‌های مسکونی، هتل‌ها، مراکز تجاری و یک تفرجگاه ساحلی را در بر می‌گیرند. مساحت این مجموعه نزدیک به 1 میلیون و ۷۹۰ هزار متر مربع است.

19- جزیره Thilafushi در ماله مالدیو

جزیره مصنوعی

این جزیره مصنوعی در غرب شهر ماله (Male) مالدیو واقع شده است. این جزیره نخست یک تالاب بود که با عنوان Thilafalhu شناخته می‌شد و از صخره‌های مرجانی کم‌عمق تشکیل شده بود. بعد از کش و قوس‌های فراوان و به منظور برطرف کردن مشکل جمع‌آوری زباله در نخستین روزهای دهه 1990 ساخته شد. در حال حاضر این جزیره محل جمع‌آوری بیش از 300 تن زباله است.

20- جزیره پبرهلم در دانمارک

جزیره مصنوعی

این جزیره در تنگه اورسوند قرار گرفته است و قسمتی از پلی به همین نام را تشکیل می‌دهد که دو کشور دانمارک و سوئد را به یکدیگر متصل می‌کند. این جزیره در کنار جزیره Saltholm قرار گرفته و گذرگاهی بین تونل و پل بنا شده است. جزیره پبرهلم به مکانی امن و مناسب برای تعداد زیادی از پرندگان و سایر حیوانات تبدیل شده است.

21- جزیره Spiral در مکزیک

جزیره مصنوعی

این جزیره توسط هنرمند بریتانیایی Richard Reishee Sowa در سال 1998 در مکزیک با بهره‌گیری از تور و بطری‌های خالی پلاستیکی و چوب و بامبو ساخته شد. جزیره مذکور در سال 2005 و به دنبال طوفان Emily، از بین رفت؛ اما Sowa به بازسازی آن پرداخت و هم‌اکنون جزیره جایگزین با نام Joyxee از سال 2008 در معرض تماشای گردشگران قرار دارد.

22- جزایر خزر در باکو آذربایجان

جزیره مصنوعی

این جزایر که به کاسپین (Caspian) هم معروف هستند، مجموع 41 جزیره مصنوعی هستند که در جنوب باکو آذربایجان شناخته شده‌اند و مساحتی نزدیک به 3000 هکتار از دریای خزر را در بر می‌گیرند. مسئولیت اجرای این پروژه بر عهده شرکت Avesta بوده و قرار است مناطق مسکونی، هتل، مهد کودک، مدارس، مراکز خرید، بیمارستان، مسیر مسابقه فرمول یک و برج آذربایجان در آن ساخته شود. تخمین زده می‌شود که ساخت این مجموعه در میان سال‌های 2020 تا 2025 به پایان برسد.

23- جزیره قوها در فرانسه

جزیره مصنوعی

این جزیره کوچک در سال 1872 روی رود سن در پاریس و به منظور حفاظت از بندر Grenelle بنا نهاده شده است که سه پل و یک گردشگاه آن را قطع می‌کنند. نکته قابل توجه در ارتباط با این جزیره، وجود یک نمونه کوچک از مجسمه آزادی است که در جهت مجسمه اصلی آزادی در نیویورک قرار گرفته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*