بازاریابی ایمیلی

چگونه موفقیت کمپین‌های بازاریابی ایمیلی را ارزیابی کنیم؟

اگر قرار است به زودی یک کمپین ایمیلی را برای فروشگاه اینترنتی یا فروش خدمات خود اجرا کنید باید بدانید، برنامه‌های ارزیابی و تجزیه و تحلیل یک کمپین باید در همان ابتدای کار مشخص شوند.

پلن ارزیابی 3 مرحله‌ای : کمپین را زمانبندی کنید

شما باید عملکرد کمپین ایمیلی را به طور مداوم ردیابی کنید. اما قبل از تنظیم KPI، بهتر است یک برنامه مشخص برای ارزیابی داشته باشید، هفتگی، ماهانه یا بعد از اجرای هر کمپین. با مقایسه الگوهای از پیش تعیین شده یا عملکرد کمپین‌های گذشته می‌توانید میزان بهبود عملکردتان را اندازه‌گیری کنید. میزان موفقیت هر کمپین با اهداف کمپین رابطه مستقیم دارد. به عنوان یک مثال اگر هدف شما از ارسال ایمیل برای کاربران، افزایش فروش باشد، شاخص اصلی سنجش عملکرد هر کمپین با تعداد سفارشات ثبت شده تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش ایمیل مارکتینگ حرفه ای

اهداف را مشخص کنید

ارزیابی کمپین باید با اهداف شما مرتبط باشد به همین دلیل تعیین اهداف در اولین مراحل اجرای کمپین بسیار مهم است. بر اساس مدل تبلیغاتی AIDA هر تبلیغ مشتری شما را وارد چهار مرحله می‌کند. این مراحل به ترتیب عبارتند از:

  • آگاهی (Awareness)
  • علاقه (Interest)
  • تمایل (Desire)
  • اقدام (Action)

معمولا تعداد افرادی که در مرحله آگاهی قرار می‌گیرند زیاد هستند ولی در نهایت تعداد کمی از این افراد باقی می‌مانند که به مشتری‌های واقعی محصول یا خدمات تبدیل می‌شوند.

پارامترهای تاثیرگذار

تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند به شما بگوید کدام محتوا برای کاربر مناسب است و کدام محتوا کاربران را درگیر می‌کند. با تجزیه و تحلیل رفتار مخاطب خود، می‌توانید درباره او اطلاعات بیشتری کسب کنید، مانند محتواهایی که او را علاقه مند به خرید می‌کند یا محتوایی که در ایجاد هرگونه اقدام یا تعامل موثر نیست.

شاخص‌های عملکردی مناسب چه ویژگی‌هایی دارند؟

KPI های کمپین‌های ایمیلی معیارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند عملکرد کمپین‌های خود را بهتر درک کنید. وقتی از یک پلتفرم بازاریابی برای ارسال ایمیل استفاده می‌کنید، سرعت دریافت، نرخ باز شدن ایمیل، نرخ کلیک و سایر موارد مرتبط با ایمیل‌های شما را ردیابی می‌کند. این داده‌ها در گزارش‌هایی خلاصه می‌شود که عملکرد شما را نشان می‌دهد. برای استفاده حداکثری از گزارش‌ها و ایجاد یک پلن ارزیابی مهم است که بدانید هر شاخص عملکردی به چه معنا است.

نرخ باز شدن ایمیل

نرخ باز شدن ایمیل یکی از معیارهای مهمی است که در ایمیل مارکتینگ مورد توجه قرار می‌گیرد. این شاخص نشان می‌دهد که چه تعداد از ایمیل‌های ارسال شده به مشترکین، باز شده است. برای محاسبه این شاخص باید تعداد ایمیل‌های باز شده را به تعداد کل ایمیل‌های ارسال شده تقسیم کرد. اگر نرخ باز شدن ایمیل پایین باشد نشان دهنده این است که یک جای کار اشتباهی رخ داده است و شما باید این مشکل را شناسایی و رفع کنید.

نرخ کلیک

نرخ کلیک ایمیل هم با یک فرمول مشخص محاسبه می‌شود. تعداد مشترکینی که بر روی حداقل یک لینک داخل ایمیل کلیک کرده‌اند به تعداد کل ایمیل‌هایی که کاربران دریافت کرده‌اند، نرخ کلیک ایمیل گفته می‌شود. این نرخ هم مانند نرخ باز شدن ایمیل به صورت درصدی نمایش داده می‌شود. نرخ کلیک بالا نشان دهنده این است که محتوای ایمیل کاملا مطابق با سلیقه کاربر بوده است و میزان تعامل مخاطب درصد قابل قبولی بوده است.

نرخ پرش

برگشت خوردن ایمیل هنگامی اتفاق می‌افتد که ایمیل ارسال شده توسط سرور رد شود. این داده‌ها برای طبقه‌بندی کاربران و ردیابی میزان ایمیل‌هایی که به کاربر می‌رسد مفید است. نرخ پرش بالا به این معنی است که ایمیل به دست کاربر شما نمی‌رسد و هیچوقت دیده نمی‌شود.

لغو اشتراک

نرخ لغو اشتراک به شما می‌گوید که چه تعداد از کاربران بعد از دریافت ایمیل، تصمیم گرفته‌اند عضویت در خبرنامه شما را لغو کنند. ارزیابی این داده‌ها به شما می‌گوید که آیا محتوای ارزشمندی را برای کاربران خود ارسال می‌کنید یا نه.

پیشنهاد ما به شما سرویس سندر است اما چرا؟

علت این که استفاده از سندر (sender) را به شما توصیه می‌کنیم این است که کارکرد آن بسیار ساده بوده و هم افراد حرفه‌ای و هم بازاریاب‌های تازه کار می‌توانند از تمام خدمات آن استفاده کنند. سندر هم اکنون بیش از 100 هزار مشتری فعال در سراسر جهان دارد و روزانه بیش از 30 میلیون ایمیل به کمک این پلتفرم ارسال می‌شود. همچنین کارکرد ساده و وجود افزونه‌های مختلف برای سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، پرستا شاپ، ووکامرس و مجنتو این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بدون داشتن دانش برنامه‌نویسی به سادگی از خدمات آن استفاده کنید. پس برای ساخت خبرنامه ایمیلی کافیست چند کلیک و درگ اند دراپ انجام دهید.

سرویس ایمیل مارکتینگ sender به شما کمک می‌کند تا علاوه بر ارتقای برند، میزان فروش و ارتباط با مشتریان را افزایش دهید. افزایش هزینه‌های بازاریابی باعث شده است بسیاری از بازاریابان به فکر روش‌های مقرون به صرفه‌تر بروند. بدون شک ایمیل مارکتینگ یکی از این روش‌هاست. با یکپارچه‌سازی این ابزار با اتوماسیون به راحتی می‌توانید فعالیت‌های خود را به صورت خودکار درآورید. نکته قابل تامل بعدی در مورد بازاریابی ایمیلی، بحث بازگشت سرمایه است که تقریبا نسبت به سایر کانال‌های بازاریابی موفق‌تر بوده است. در حالی که بسیاری از ترندهای بازاریابی می‌ایند و می‌روند بازاریابی ایمیلی سال‌هاست که توانسته است به عنوان ابزاری کارآمد در دستان بازاریابان و شرکت‌ها و استارتاپ‌ها باشد و از این نظر نیز پیشتاز است.

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*