شبکه 5GE

شبکه 5GE چیست و چه تفاوتی با شبکه 5G دارد؟

شبکه 5GE نوید اینترنت پرسرعت‌تر از 4G را بدون نیاز به تعویض گوشی یا هیچگونه هزینه اضافی به کاربران می دهد. اما در مقایسه با شبکه 5G چگونه است؟

شبکه 5GE محصول دهه ها پیشرفت در عرصه مخابرات است. هر دهه شاهد آسان‌تر شدن ارتباطات در دنیا هستیم. در سال ۱۹۹۱ شبکه 2G عرضه شد. سپس در سال ۲۰۰۱ نوبت به 3G رسید و شبکه 4G نیز در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. بیش از یک دهه از آن زمان می‌گذرد و ما با سرعت زیادی به سمت عصر 5G حرکت می‌کنیم. این به معنی سرعت اینترنت بالاتر و تأخیر زمانی (Latency) کمتر است که سبب بهبود تجربه کلی کاربر هنگام استفاده از اینترنت می‌شود.

در سرتاسر دنیا دولت‌ها و سازندگان گوشی‌های هوشمند در حال ترغیب مردم به استفاده گسترده از شبکه 5G به دلیل مزیت‌های زیاد این فناوری هستند. اما آیا می‌دانستید که برخی از اپراتورهای مخابراتی در حال ارائه شبکه 5GE هستند؟ شبکه 5GE چیست و آیا تفاوتی با 5G دارد؟

اینترنت همراه شبکه 5GE چیست؟

شبکه 5GE / شبکه 5G

کلمه 5GE مخفف عبارت «تکامل 5G» است و اول از همه توسط اپراتور AT&T ارائه شد. این شرکت مخابراتی آمریکایی از این عنوان برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ و به منظور جدا کردن خود در رقابت بر سر شبکه 5G استفاده کرد. AT&T ادعا کرد که با این ارتقا، کاربران قادر خواهند بود در مناطق تحت پوشش به سرعتی بالغ بر ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه برسند.

بنابراین شبکه 5GE به عنوان تکامل واقعی شبکه 4G و یک قدم بزرگ نسبت به آن فناوری قدیمی عرضه شد. خیلی از کاربران AT&T به این باور رسیده بودند که بدون نیاز به خرید یک گوشی جدید با قابلیت پشتیبانی از 5G و پرداخت هزینه اضافه می‌توانند از مزایای شبکه 5G بهره‌مند شوند.

سرعت شبکه 5GE اپراتور AT&T در مقایسه با شبکه نسل سوم، چهارم و پنجم چطور است؟

شبکه 5GE / شبکه 5G

خیلی زود افراد به موشکافی فناوری 5GE پرداختند تا صحت ادعای AT&T را مورد بررسی قرار دهند. مشخص شد که شبکه 5GE اپراتور AT&T تنها نسخه بهبودیافته شبکه نسل چهار است که بیشتر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی از آن با عناوینی همچون 4G LTE یا LTE Advanced یاد می‌کنند. این بدین معنی است که شبکه 5GE که قرار بود یک فناوری انقلابی باشد، در واقع همان 4G LTE است.

بنابراین جای تعجب نیست که در زمینه سرعت 5GE از شبکه 5G عقب‌تر است. در حال حاضر متوسط سرعت 5G حدود ۵۰ مگابیت بر ثانیه است و در بهترین حالت به ۱ تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. این مقدار بسیار بیشتر از سرعت متوسط  ۳۰ مگابیتی 5GE (یا در واقع 4G LTE) و حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه‌ای آن است.

باید به این نکته نیز اشاره کنیم که شبکه 4G دارای متوسط سرعت ۱۵ مگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است و شبکه 3G نیز در بهترین حالت خود به سرعت ۳ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

پس از جدال فراوان، سرانجام در سال ۲۰۱۹ یکی از مدیران اجرایی در مقام توضیح دلیل نام‌گذاری سرویس 4G LTE خود به عنوان 5GE برآمد و گفت که آن‌ها «می‌خواستند کاربران بدانند که در فضایی ارتقا یافته حضور دارند» و هنگامی که نرم‌افزارها و دستگاه‌های 5G در دسترس قرار گیرند،‌ آن‌ها نیز با ارتقا شبکه خود، 5G را در اختیار کاربران قرار خواهند داد.

از آن زمان به بعد و به منظور جلوگیری از سردرگمی بیشتر، AT&T کلیه تبلیغات مربوط به 5GE را متوقف کرد.

چطور متوجه شوید که در حال استفاده از شبکه 5GE هستید یا 5G؟

شبکه 5GE / پوشش شبکه 5G

قبل از اینکه بررسی کنید که آیا شبکه مورد استفاده شما 5GE است یا 5G، ابتدا باید گوشی با قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G تهیه کنید. اکثر گوشی‌های هوشمند جدید شبکه 5G را پشتیبانی می‌کنند.

سری آیفون ۱۲ اپل و اکثر برندهای گوشی اندرویدی همچون سامسونگ گلکسی نوت، گلکسی اس و سری گلکسی تب همگی از شبکه 5G پشتیبانی می‌کنند. برخی سازندگان نیز در هنگام معرفی گوشی‌های جدید خود، مدل‌های به خصوصی را نیز با پشتیبانی 5G معرفی می‌کنند، تا در مناطقی که از این شبکه پشتیبانی نمی‌کنند، کاربران با پرداخت هزینه کمتر فقط نسخه 4G را خریداری کنند.

سپس شما باید یک بسته 5G خریداری کنید. در هنگام استفاده می‌بایست به این نکته توجه کنید که آیا منطقه شما تحت پوشش شبکه 5G هست یا خیر. بر اساس گزارش nPerf در حال حاضر شبکه 5G اپراتور AT&T حدود ۱۸ درصد آمریکا را پوشش می‌دهد. این مقدار برای تی موبایل حدود ۴۰ درصد و برای ورایزون برابر با ۱۱ درصد است.

شهرهای لس آنجلس، میامی، نیویورک و فیلادلفیا دارای بیشترین پوشش شبکه 5G در آمریکا هستند. در بریتانیا نیز چهار شرکت مخابراتی بزرگ یعنی EE، O2، Three و ودافون در بیش از ۴۰ شهر اصلی این کشور از جمله لندن، بیرمنگام، لیورپول، منچستر و بریستول پوشش گسترده‌ای دارند.

وقتی همه‌ی مراحل بالا را طی کردید کافی است برای اینکه متوجه شوید در حال استفاده از شبکه 5GE هستید یا 5G به سمت چپ بالای گوشی خود نگاه کرده و به دنبال واژه 5GE یا 5G در کنار نام ارائه دهنده خدمات مخابراتی خود باشید.

قدرت فناوری 5G تا چه اندازه است؟

شبکه 5GE / شبکه 5G

قدرت 5G فقط در سرعت اینترنت بالای آن خلاصه نمی‌شود. با 5G می‌توان دستگاه‌های بیشتری را به یک شبکه متصل کرد و در نتیجه ظرفیت بالاتری برای اینترنت اشیاء فراهم می‌شود. ظرفیت بالاتر برای اینترنت اشیاء به معنی تبادل اطلاعات بیشتر بین کاربران است. این فناوری همچنین به توسعه شهرهای هوشمند منجر خواهد شد. اینترنت اشیاء یکی از مهم‌ترین فناوری‌های در حال توسعه است که زندگی ما را تغییر خواهد داد.

شاید کمپین شبکه 5GE اپراتور AT&T گمراه کننده بود، اما این به معنی عدم گسترش شبکه 5G نیست. روند کنونی حاکی از این است که تا پنج سال آینده نیمی از جمعیت جهان تحت پوشش شبکه 5G قرار خواهند گرفت. مشخصاً چیزی جلودار این نسل جدید از فناوری ارتباطی نیست و وقت آن رسیده تا با استقبال از شبکه 5G به آینده‌ی سریع‌تر و بهینه‌تر سلام کنیم.

نظر شما کاربران گجت نیوز درباره اینترنت 5G و کیفیت آن در ایران چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*