فولکس واگن ID.6 کراس‌ اوور الکتریکی در نمایشگاه شانگهای رونمایی شد

فولکس واگن ID.6 جدیدترین عضو تمام الکتریکی از خانواده این شرکت آلمانی است که اخیرا در نمایشگاه شانگهای به معرض نمایش در آمد.

فولکس واگن ID.6 یکی از خودروهای خاص تولید شده توسط این شرکت محسوب می‌شود. چراکه قرار است به صورت انحصاری در چین عرضه شود. در واقع آی دی 6 اولین ماشین Volswagen لقب دارد که تنها یک بازار هدف اختصاصی دارد.

رالف براندستیر، مدیر عامل شرکت فولکس واگن در خصوص ماشین جدیدشان اینگونه عنوان کرده است: «با عرضه فولکس واگن ID.6، در واقع اولین قدم‌ها برای برنامه بلند مدت خود را برداشته‌ایم. برنامه این است که تا پایان سال 2031 میلادی، 50% از ماشین‌های فولکس واگن عرضه شده در چین، در رده الکتریکی قرار داشته باشند. ما از فرصت پیش آمده استفاده خواهیم کرد و به تدریج دامنه خودروهای MEB (پلتفرم مخصوص ماشین‌های الکتریکی) خود را افزایش می‌دهیم. فولکس واگن تا پایان سال 2023، هشت مدل خودرو ID را روانه بازار چین خواهد کرد.»

فولکس واگن آی دی 6

آی دی 6، سومین ماشین تمام الکتریکی فولکس واگن خواهد بود که از پلتفرم اختصاصی خودروهای الکتریکی این شرکت که MEB نام دارد، استفاده خواهد کرد. مدل‌های قبلی که از این پلتفرم بهره بردند، ID.3 هاچ بک و ID.4 کراس اوور نام دارند. اما از آنجایی که چینی‌ها ترجیح بر ماشین‌هایی با فضای پشتی زیاد دارند، حالا فولکس واگن ID.6 اینجا است تا بزرگترین عضو خانواده آی دی لقب بگیرد. این خودرو 192 اینچ طول دارد که 11.8 اینچ از ID.4 طویل‌تر است.

آی دی 6 اندازه‌ای مشابه مدل Atlas دارد و البته پایه چرخی آن هم شبیه همین ماشین است. با این حال مدل Atlas ارتفاع بیشتری دارد و 6 اینچ هم طویل‌تر است. اگر به خاطر داشته باشید، شرکت آلمانی در نمایشگاه شانگهای 2019 تصاویر محدودی از آی دی 6 به معرض نمایش در آورده بود. در آن زمان از نام ID.Roomz برای توصیف این ماشین استفاده می‌شد. از جمله ویژگی کانسپت‌های اولیه می‌توان به 4 در کشویی، محور چرخی دراز و اوور هنگ‌های کوتاه اشاره کرد. تمام این موارد، به جز درهای کشویی در نسخه تولیدی ID.6 حفظ شد.

فولکس واگن آی دی 6

دو مدل متفاوت از این ماشین در چین عرضه خواهد شد. یکی از آن‌ها ID.6 Crozz و دیگری ID.6 X نام دارد. شرکت آلمانی برنامه دارد تا 4 پیکربندی مختلف را برای این مدل ارائه دهد؛ از جمله یک مدل 3 ردیفی با 7 صندلی. مدل‌های اصلی دارای باتری 58 کیلووات در ساعت خواهند بود. برای خریداران جاه طلب‌تر مدل دیگری با باتری 77 Kwh در نظر گرفته شده است. مسافت قابل طی برای فولکس واگن ID.6 حدود 270 الی 365 مایل تخمین زده می‌شود که این رقم در آزمایش مسافت سنج NEDC چین بدست آمده است.

مانند مدل آی دی 4، فولکس واگن ID.6 هم در دو نسخه تک موتوری یا دو موتوری عرضه خواهد شد. مدل دو موتوری AWD در 6.6 ثانیه به 0 تا 100 می‌رسد. طبق اعلام رسمی شرکت، حداکثر سرعت این ماشین 99 مایل در ساعت (159Kmh) خواهد بود. در داخل ماشین شاهد یک صفحه نمایش لمسی با ابعاد 12 اینچی هستیم که از سیستم دستور صوتی “Hello ID” بهره مند شده است. دیگر امکانات پیشرفته آن شامل سیستم هشدار برپایه واقعیت افزوده (AR) و دستیار مسافرت نسخه چینی می‌شود که به صورت متناوب، وضعیت آب و هوایی و برگه‌های جریمه صادر شده برای خودرو را چک می‌کند.

فولکس واگن آی دی 6

همانطور که بالاتر اشاره شد، فولکس واگن ID.6 در سال جاری میلادی روانه بازار چین خواهد شد. خط تولید نسخه‌های Crozz و X هم بزودی در دو شهر آنتین و فوشانگ چین به راه خواهد افتاد. فولکس واگن هنوز صحبتی درباره احتمال عرضه نسخه‌ای مخصوص آمریکا شمالی نکرده است. تا آن موقع می‌توانیم منتظر بمانیم تا مدل ID.Buzz که مخصوص آمریکا است، عرضه شود. البته این اتفاق تا سال 2023 رقم نخواهد خورد.