2022 BMW M3 and M4

بی ام و M3 و M4 مدل 2022 با سه حالت رانندگی جدید در راه است

بی ام و M3 و M4 مدل 2022 اخیرا توسط این شرکت آلمانی رونمایی شده‌اند. امکانات این دو خودرو به خصوص ویژگی AWD و سه حالت رانندگی جدید به شدت جذاب به نظر می‌آیند.

شرکت خودروسازی BMW خبر از اضافه شدن سیستم xDrive AWD روی دو مدل بی ام و M3 و M4 مدل 2022 (Competition) داده است. برای اولین بار است که یک نسخه از M3 سدان و M4 کوپه از سیستم چهار چرخ محرک یا اصطلاحا All-wheel Drive استفاده می‌کند و این به معنای رقم خوردن اتفاقات خوب برای این دو مدل رقابتی ام 3 و ام 4 است.

تجهیز خودرو به ویژگی AWD به معنای کشش و قدرت محرک بیشتر آن بر روی انواع سطوح جاده‌ای است. شرکت BMW ادعا کرده است که قدرت محرک اضافه که به لطف سیستم جدید M xDrive به ارمغان آمده، باعث می‌شود  بی ام و M3 و M4 حداکثر استفاده را از گشتاور 749 پوند-فوتی خود ببرند. موردی که باعث بهبود محسوس در شتاب و رانندگی پویای این دو خودرو می‌شود.

بی ام و ام 3

بر اساس آزمایش‌های انجام شده، مدل‌های رقابتی بی ام و M3 و M4 که مجهز به xDrive شده‌اند، شتاب بهتری نسبت به مدل‌های دیفرانسیل عقب (RWD) این ماشین‌ها دارند. خروجی موتور همچنان ثابت خواهد بود و با 503 اسب بخار و 479 پوند-فوت گشتاور روبه رو هستیم. اما به مدد سیستم ایکس درایو، ام 3 و ام 4 جدید، 0.4 ثانیه سریع‌تر نسبت به نسخه دیفرانسیل عقب به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسند. این بدان معناست که مدل‌های 2022 BMW در 3.4 ثانیه، صفر تا 100 را پر می‌کنند.

جدیدترین سیستم M xDrive شرکت بی ام و، یک تکنولوژی کاملا منعطف و بر پایه دیفرانسیل عقب است که شامل کلاچ چند قطعه الکتریکی می‌شود. در عین حال یک دیفرانسیل M در ماشین تعبیه شده است که توزیع گشتاور در اکسل عقبی را کنترل می‌کند. در رانندگی‌های روزانه، گشتاور موتور در چرخ‌های عقبی توزیع می‌شود تا مصرف سوخت اقتصادی حاصل شود. در عین حال تجربه کلاسیک رانندگی یک BMW دیفرانسیل عقب سلب نمی‌شود.

بی ام و ام 3

در عین حال سیستم M xDrive در مواقعی که قدرت کشش بیشتری نیاز است، گشتاور را به چرخ‌های جلو هدایت می‌کند. سیستم “استاندارد کنترل پویایی و ثبات” (DSC) بر روی دیفرانسیل فعال M و سیستم AWD نظارت می‌کند تا از بیش‌فرمانی (Oversteer) و کم‌فرمانی (Understeer) در پیچ‌های تند پیشگیری کند. ضمنا در بحث انتقال گشتاور، یک سیستم کنترل قدرت دیگر هم فعالیت می‌کند که در صورت نیاز و به صورت خودکار، فرآیند ترمز در چرخ‌های جلو و عقب را اعمال می‌کند.

طبق ادعای شرکت BMW با داشتن قابلیت تعویض برق آسای تنظیمات برای حالت رانندگی، سیستم M xDrive AWD می‌تواند حالت اجرایی “تمام دیفرانسیل ارتقا یافته برای شرایط رانندگی به شدت پویا” را ارائه دهد. منظور شرایطی مانند عبور با حداکثر قدرت از پیچ‌ها با کشیدن یک دریفت کنترل شده است.

بی ام و ام 3

اما این تمام ماجرا نیست. سیستم ام ایکس درایو دارای سه حالت رانندگی است. تنظیمات پیش فرض، حالت 4WD است که توزیع گشتاور در چرخ‌های عقبی را به نمایش می‌گذارد. حالت بعدی، 4WD اسپرت نام دارد که برای رانندگی در پیست کاربرد دارد و بخش اعظم گشتاور را به چرخ‌های عقب می‌رساند. در نهایت یک حالت 2WD (تک دیفرانسیل) مانند مدل M5 CS وجود دارد. با این تفاوت که در تنظیمات آن، سیستم DSC به طور کامل خاموش است. این بدان معنی است که حالت 2WD برای سوزاندن لاستیک‌ها و کات آف‌های آتشین بهترین گزینه ممکن است.

بی ام و ام 3 و ام 4

اما بی ام و M3 و M4 جدید شامل تغییرات دیگری هم می‌شوند. برای مثال می‌توان به رینگ‌های آلیاژی 19 اینچی در عقب و 20 اینچی در جلو اشاره کرد. یکی دیگر از تغییرات جذاب، حذف لاستیک‌های پنچر رو یا به اصطلاح Runflat و استفاده از لاستیک‌هایی با قدرت حرکتی بالا است. برای اکسل جلویی ماشین هم طراحی هندسی جدیدی در نظر گرفته شده است که به بهبود کارایی کمک شایانی می‌کند. ضمنا نسبت فرمان پذیری 14.6:1 شامل اصلاحاتی شده است. لازم به ذکر است که شرکت BMW برای مدل‌های AWD بی ام و M3 و M4، دو رنگ مات یخی جدید را ارائه می‌دهد (زرد سائو پائولو و سفید آلپاین). اگر این دو رنگ باب سلیقه شما نبود، می‌توانید از بین دو رنگ غیر متالیک و هشت رنگ متالیک انتخاب کنید. رنگ‌هایی مانند قرمز متالیک تورنتو، آبی متالیک پورتیمائو و موارد دیگر.

بی ام و ام 3 ام 4

اما نکته‌ای که نهایتا باید به آن اشاره کرد این است که سیستم M xDrive تنها با گیربکس انتخابی ZF هشت دنده‌ای اتوماتیک در دسترس قرار دارد. اگر شما از طرفداران گیربکس دستی شش دنده‌ای استاندارد هستید، نمی‌توانید از این سیستم بهره مند شوید.

در انتها به قیمت این خودروها می‌رسیم. مدل 2022 بی ام و M3 رقابتی، 77,895 دلار (به اضافه 995 دلار هزینه تحویل) قیمت دارد که تقریبا 4,000 دلار از نسخه قبلی ام 3 گرانتر است. مدل 2022 ام 4 هم 79,795 دلار قیمت دارد. اولین محموله‌های این دو ماشین در ماه آگوست به نمایندگی‌های آمریکا تحویل داده خواهند شد.

نظر شما درباره سیستم جدید xDrive در جدیدترین محصولات بی ام و چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*