دنا پلاس توربوشارژ جدید

با دنا پلاس توربوشارژ جدید آشنا شوید؛ محصول جدید ایران خودرو با یک پیشرانه جدید

شکرت اپیکو به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد تا پیشرانه توربوشارژ دوگانه سوز TC7 پلاس را روی دنا پلاس توربوشارژ جدید نصب کند.

در سال 1398 بود که شرکت اپیکو از پیشرانه توربو CNG در سورن استفاده کرد و اعلام کرد که به رودی این پیشرانه روی محصولات شرکت ایران خودرو عرضه خواهد شد. اکنون تازه‌ترین اخبار حاکی از آن است که دنا پلاس نخستین میزبان این پیشرانه است و به زودی این خودرو روانه بازار می‌شود. برای دنا پلاس توربو شارژ جدید پیشرانه TC7 در نظر گرفته شده است که این پیشرانه نمونه ارتقا یافته EF7 توربو به شمار می‌رود. سامانه توربو در TC7 پلاس تغییر کرده و از سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های دوگانه و پمپ روغن متغیر در آن استفاده شده است. این تغییرات منجر به آن شده که TC7 پلاس قدرت استاندارد 170 تا 175 اسب بخار را به همراه 250 نیوتن متر گشتاور به تولید برساند. همچنین در حالت پایه گاز سوز، دنا پلاس توربو شارژ جدید قادر است تا 167 تا 173 اسب بخار را با گشتاوری در بازه 240 تا 245 نیوتن متر به تولید برساند. سامانه توربو این اتومبیل بر مبنای گاز طراحی شده و برای همین حداکثر بازدهی در آن دیده می‌شود.

دنا پلاس توربوشارژ جدید

سیاست شرکت اپیکو در معرفی سورن توربو CNG

سیاست اپیکو در معرفی سورن توربو CNG این است که مشتریان با خرید اتومبیل‌های دوگانه سوز معمولی یا بنزینی، محصولی را با قابلیت اصلی گاز سوز بودن خریداری کنند و اکنون قرار است که این ساختار روی خانواده دنا پلاس نیز نصب شود. به همین علت دنا پلاس جدید توربوشارژ از محفظه گاز 120 کیلوگرمی برخوردار است و این مخزن در کف صندوق عقب و بخش زاپاس خودرو نصب شده است. این کار منجر به آن شده که فضای مفید و قابل استفاده این خودرو در شرایط مناسبی قرار بگیرد. همچنین قرار است که با توجه به بازخورد و نیاز مشتریان، به جای لاستیک زاپاس بزرگ از لاستیک کوچک یا کیت پنچرگیری در این اتومبیل استفاده شود.

بر اساس اظهارات مهندسان اپیکو و ایران خودرو، خانواده دنا پلاس و سورن پلاس توربو CNG در آینده نه چندان دور به باک بنزینی 10 لیتری مجهز می‌شوند و نسخه نهایی آن با مخزن گاز بزرگ‌تر و فضای صندوق بهتر در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. در اصل قابلیت استفاده از بنزین اولویت دوم دنا پلاس جدید توربو شارژ است و فعالیت اصلی پیشرانه این خودروها با گاز طبیعی انجام می‌شود.

این اتومبیل‌ها قادر هستند که با مخزن گاز فعلی نزدیک 400 کیلومتر مسافت را طی کنند. همچنین با اصلاحات صورت گرفته روی پیشرانه 1.7 لیتری توربو این خودروها، مصرف بنزین آن‌ها نزدیک به 1 لیتر در مقایسه با نمونه‌های قبلی کاهش پیدا کرده و از طرفی در مصرف گاز بهینه‌تر از خودروهای مشابه عمل می‌کنند. سورن توربو CNG با پیشرانه TC7 پلاس تنها 120 گرم دی اکسید کربن را در هر 100 کیلومتر به تولید می‌رساند و توانسته استاندارد آلایندگی یورو 6 را به دست بیاورد.

سیاست‌های گروه خودروسازی ایران خودرو بر این است که دنا پلاس توربو شارژ جدید را امسال به بازار عرضه کنند و با مزیت صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت، بازار خود را به دست بیاورد. بر اساس اظهارات بعضی از مدیران اپیکو و ایران خودرو، قیمت این اتومبیل تفاوت بسیار کمی با نسخه بنزین دارد و تا حد زیادی استهلاک آن  از خودروهای دوگانه سوز قبلی پایین‌تر است. قابلیت رسیدن به شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت کم تر از 9.8 ثانیه و حداکثر سرعت بالاتر از 215 کیلومتر بر ساعت از ویژگی‌های دنا پلاس شارژ CNG در حالت گازسوز است.

دنا پلاس توربوشارژ جدید

امکانات نمونه نهایی دنا پلاس توربوشارژ جدید

1- ترمز‌های جلو و عقب دیسکی

2- ترمز BA-EBD-ABS

3- کروز کنترل

4- بلوتوث

5- نمایشگر لمسی

6- تهویه اتوماتیک

7- جعبه دنده 6 سرعته دستی

8- چراغ روشنایی روز

9- غربیلک فرمان چرمی

10- چهار کیسه هوا

11- سانروف

12- دوربین و سنسور پارک عقب

13- کامپیوتر سفر و پیمایش

14- فرمان کمک برقی

15- رینگ‌های آلومینیومی تراش خورده

16 صندلی‌های جلو برقی