نوشیدن شیر پاستوریزه طول عمر را کم می‌کند

در میان تحقیقات ضد و نقیضی که در رابطه با نوشیدن شیر و سلامتی انجام شده، دانشمندان آلمانی اخیرا پژوهش جالب‌توجهی را انجام داده‌اند که بررسی نتایج آن خالی از لطف نیست.

نوشیدن شیر موضوعی بوده که در سال‌های اخیر پژوهش‌های زیادی در رابطه با آن انجام شده و متاسفانه، اطلاعات ضد و نقیضی از تاثیر مصرف این ماده لبنی روی سلامتی وجود دارد. در همین رابطه، دانشمندان کشور آلمان موضوع را از زاویه دیگری بررسی کرده‌اند و به نتایجی در مورد کاهش طول عمر مصرف کنندگان شیر رسیده‌اند.

تا به امروز، حجم قابل توجهی از کارهای پژوهشی دانشمندان سراسر جهان این نتیجه‌گیری را اعلام کرده‌اند که مصرف شیر، به خصوص در رابطه با موضوع افزایش سن، سلامت ما را به شکلی منفی تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال تحقیقات دیگری هم وجود دارند که از فواید مصرف محصولات شیر تخمیر شده، مانند ماست، دوغ و یا لبنیات دیگر خبر می‌دهند. مقاله جدیدی که توسط آلمانی‌ها منتشر شده هم در مورد تاثیرات شیر پاستوریزه تخمیر نشده روی سلامت بوده و نشان داده که چرا لبنیات تخمیر شده مضرات شیر پاستوریزه را برای سلامت ندارند.

نوشیدن شیر و طول عمر

کشور سوئد نقش مهمی در تحقیقات انجام شده روی بحث مصرف شیر دارد؛ دلیل این مسئله، استفاده بالای محصولات لبنی در کشور مورد نظر است و به همین دلیل، وضعیت سلامت شهروندان سوئد اطلاعات بسیار مهمی را در رابطه با اثر شیر روی سلامت انسان در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. اطلاعاتی مانند تغییراتی که در طولانی مدت با مصرف زیاد محصولات لبنی در بدن به وجود می‌آیند و یا اینکه نوشیدن شیر به شکل بیش از حد وضعیت سلامت مردم سوئد را در مقایسه با سایر کشورهایی که شیر زیادی مصرف نمی‌کنند، به چه شکلی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در برخی مقالات، بررسی شرایط سلامتی مردم سوئد در طولانی مدت نشان داده که مصرف شیر پاستوریزه با افزایش آمار مرگ و میر به دلایل مختلف ارتباط دارد و از طرف دیگر، خوردن محصولات لبنی پر باکتری مانند ماست، فواید ویژه‌ای برای مصرف کننده خواهد داشت. گفته شده که این فواید بیش از همه به جمعیت باکتری‌های موجود در محصولات تهیه شده با شیر تخمیر شده مربوط هستند.

نوشیدن شیر پاستوریزه طول عمر را کم می‌کند

دانشمندان آلمانی در پژوهش جدید خود به دنبال دلایل احتمالی ارتباط نوشیدن شیر پاستوریزه و تاثیر منفی به وجود آمده در فرآیند پیری مصرف کنندگان گشتند. به علاوه، مکانیسم‌های مرتبط با تاثیرات مثبت محصولات تخمیر شده هم از چشم این محققان پنهان نمانده است. نتیجه نهایی کار پژوهشی مورد نظر به ما می‌گوید که شیر تخمیر نشده فرآیندی به نام سیگنال دهی mTORC1 را شدت بخشیده و در نتیجه، باعث کاهش طول عمر می‌شود.

باکتری‌های مفید

با این وجود، بررسی‌ها نشان داده که در لبنیاتی مثل ماست باکتری‌های اسید لاکتیکی حضور دارند که ترکیبات مضر موجود در شیر را تجزیه کرده و شاخه‌های زنجیره‌ای آمینواسیدهای موجود در نوشیدنی مورد نظر را متابولیزه می‌کنند. نتیجه چنین اتفاقاتی به وجود آمدن تاثیری مستقیم روی فرآیند سیگنال دهی mTORC1 بوده که با اعمال تغییرات در میکرو آر ان ای‌ها، اثر کاهش یافتن طول عمر به واسطه مصرف محصولات لبنی غیر تخمیری را کمتر می‌کند.

نکته جالب دیگر که باعث مورد توجه قرار گرفتن تاثیرات منفی نوشیدن شیر شده، به پیشرفت‌های تکنولوژیکی بشر مربوط می‌شود. در طول دهه‌ها و قرن‌های گذشته، ساخت تجهیزات گوناگون به انسان‌ها این امکان را داده تا شیر را برای مدتی طولانی‌تر در یخچال‌ها نگهداری کنند و در نتیجه، مصرف این نوشیدنی به شکلی قابل توجه بالا رفته است. به علاوه فرآیندهایی مانند پاستوریزه کردن این محصول لبنی باعث می‌شوند تا شیر برای مدتی طولانی‌تر سالم بماند. تمامی این مسائل دست به دست هم می‌دهند تا بشر امروزی در مقایسه با نسل‌های گذشته، مقدار بسیار زیادی شیر را به شکل مستقیم و بدون انجام فرآیندهای مختلف تخمیری مصرف کند.

در تحقیق دانشمندان آلمانی نتیجه‌گیری‌هایی وجود دارند که پژوهش‌های گذشته در رابطه با تاثیرات منفی نوشیدن شیر پاستوریزه و تخمیر نشده را تقویت می‌کنند. به علاوه، در این تحقیق به مشکلاتی اشاره شده که به واسطه مصرف بیش از حد نوشیدنی مورد نظر در زنان بروز می‌کنند و در برخی موارد، شانس دچار شدن به بیماری‌هایی مانند سرطان سینه را افزایش می‌دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*