دی اکسید کربن اتمسفر

رکوردشکنی دی اکسید کربن اتمسفر با وجود همه‌گیری کرونا

تازه‌ترین اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که گاز اتمسفر دی اکسید کربن در مقایسه با سال‌های گذشته به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است.

جدید‌ترین اندازه‌گیری دی اکسید کربن اتمسفر مشخص می‌سازد مجددا رکورد این موضوع توسط انسان‌ها شکسته شده است. در ماه مارس میلادی گذشته به طور متوسط میزان CO2 موجود در اتمسفر به 50 درصد بیش از دوران قبل از صنعتی شدن رسیده است.

گرچه انتشار این گاز به اتمسفر در سال 2020 به مقدار چشم‌گیری کاهش یافت؛، اما مقدار دی اکسید کربن اتمسفر به صورت تناوبی در ماه‌های مختلف متفاوت بوده است و در ماه می بیشترین میزان را در سال پیش داشته است. در این ماه 417.1 بخش دی اکسید‌ کربن در یک میلیون بخش هوای اتمسفر وجود داشته و برای نخستین مرتبه از عدد 417 عبور کرده است که 50 درصد بیشتر از میزان دی اکسید‌ کربن در سال‌های 1750 تا 1800 میلادی بوده است.

رکوردشکنی دی اکسید‌ کربن موجود در اتمسفر

اکنون در ماه سوم سال میلادی جدید میزان دی اکسید کربن اتمسفر مجددا رکوردشکنی کرده است و به عدد 417.14 رسیده است. محققین این حوزه پیش‌بینی کرده‌اند که تا ماه می امسال میزان دی اکسید‌ کربن موجود در اتمسفر باز هم افزایش پیدا خواهد کرد و به عدد 419.5 خواهد رسید. این اعداد مشخص می‌سازد که در مقایسه با سال‌های قبل افزایش چشم‌گیری در میزان این گاز در اتمسفر خواهیم داشت و بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال 2021 میزان این گاز به طور متوسط 2.29 واحد بیشتر از سال 2020 خواهد بود.

دکتر اندرو کینگ، از دانشگاه ملبورن عنوان می‌کند که حتی در زمان فراگیری ویروس کرونا هم انتشار دی اکسید کربن به اتمسفر ادامه داشته و میزان گازهای گلخانه‌ای موجود در اتمسفر به صورت روزانه افزایش یافته است. دی اکسید کربن اتمسفر در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن 50 درصد افزایش یافته است و این مسئله منجر به آن شده که دمای متوسط هوا نیز 1.2 درجه سانتی‌گراد نسبت به آن دوران بیشتر شود. اگر می‌خواهیم به مفاد توافقنامه پاریس عمل کنیم و افزایش دما نسب به دوران پیش از صنعتی شدن را زیر 2 درجه نگه داریم، لازم است که تصمیم‌های مهمی در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای اتخاذ کنیم و میزان گازهای گلخانه‌ای را سریعا کاهش دهیم.

غلظت دی اکسید کربن اتمسفر به طور روزانه اندازه‌گیری می‌شود و تفاوت‌هایی که در این اندازه‌گیری‌ها رؤیت می‌شود، بسیار بیشتر از اندازه‌گیری ماهانه و سالانه است. برای نمونه در روز سوم آوریل سال جاری اندازه‌گیری‌ها مشخص ساخت که میزان دی اکسید‌ کربن موجود در اتمسفر حتی بالاتر از 420 بخش در میلیون دوز است.

دکتر پپ کانادل، رئیس پروژه جهانی کربن بیان می‌کند این که ما دائما رکورد دی اکسید کربن موجود در جو را جا‌به‌جا می‌کنیم جای هیچ‌گونه تعجبی ندارد،‌ زیرا سالانه 40 میلیارد تن از این گاز را به اتمسفر منتشر می‌کنیم. در سال 2020 به دلیل فراگیری ویروس کرونا این مقدار نزدیک به 2.5 میلیارد تن کاهش یافت، اما دوباره روند صعودی را ادامه داده‌ایم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*