شرکت بورینگ ایلان ماسک

شرکت بورینگ ایلان ماسک اولین تونل خود را در لاس وگاس ساخت

تونل شرکت بورینگ (Boring Company) ایلان ماسک به تازگی در لاس وگاس آمریکا مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان اولین پروژه تجاری این شرکت جنجالی، سر و صدای زیادی به پا کرده است.

به تازگی خبری در مورد تونل شرکت بورینگ (Boring Company) متعلق به ثروتمندترین مرد جهان، ایلان ماسک منتشر شده که برخی را امیدوار و عده‌ای را ناامید کرده است. در ادامه با ما همراه باشید.

در کنار رویا پردازی در مورد تولید ماشین‌های الکتریکی برای عموم مردم و جایگزین کردن خودروهای بنزینی با اتومبیل‌های برقی، ایلان ماسک قصد دارد تا برای از بین بردن ترافیک شهرهای بزرگ چاره‌ای پیدا کند. این سرمایه‌دار که در ماه‌های اخیر بین مقام اولین و دومین ثروتمند جهان جابه‌جا می‌شود، به تازگی بخشی از اولین پروژه تجاری یکی از شرکت‌هایش را به نمایش گذاشته است.

این‌طور که به نظر می‌رسد، گیر کردن در ترافیک شهر لس آنجلس یک روز ماسک را به این فکر انداخت تا استارتاپی به نام شرکت بورینگ راه بیاندازد. هدف تاسیس این شرکت بسیار بلند پروازانه بود؛ از بین بردن ترافیک و شلوغی‌های خیابان‌ها در شهرهای شلوغ به کمک تونل‌های وسیع و عظیم زیرزمینی که کاربران از طریق خودروهای اتوماتیک در آن‌ها جابه‌جا می‌شوند.

پس از نمایش نمونه‌های اولیه از طرح تونل و اتومبیل‌های برقی و خودرانی که در این تونل‌ها حرکت می‌کنند، پروژه‌ای به شرکت ماسک واگذار شد تا در قالب آن، زیر یکی از شلوغ‌ترین مراکز رفت و آمد در لاس وگاس آمریکا، تونلی زیرزمینی بسازد.

اولین تونل شرکت بورینگ

همان‌طور که اشاره شد، عملی بودن ایده ایلان ماسک با طرح‌های مختلف و ابتدایی به نمایش گذاشته شده بود و همین طرح‌ها کافی بودند تا تصمیم گیرندگان لاس وگاسی را به فکر بستن قرار با کمپانی بورینگ بیاندازند. محل مدنظر این تصمیم گیرندگان با نام مرکز گردهمایی لاس وگاس (LVCC) شناخته می‌شود. این مرکز سالانه میزبان مراسم‌های فوق‌العاده شلوغی بوده که تقریبا برای هر ساعت بیش از 4 هزار بازدید کننده آن‌ها در قسمت‌های مختلف مرکز جابه‌جا می‌شوند.

شرکت بورینگ ایلان ماسک اولین تونل خود را در لاس وگاس ساخت

همین مسئله باعث شده بود تا تصمیم بستن قرارداد به منظور عملی کردن طرح تونل شرکت بورینگ ماسک در زیر محوطه بسیار وسیع مرکز LVCC، اتخاذ شود. در واقع مدیران این مرکز در نظر داشتند که با حفر یک تونل نسبتا ساده که دورترین نقاط مرکز گردهمایی را به هم وصل می‌کند، زمان یک ساعته مورد نیاز برای جابه‌جایی بین این دو نقطه را به چندین دقیقه کاهش دهند.

گفته شده که اولین تونل ساخت شرکت ماسک در ماه ژوئن آینده، برای نمایشگاه «جهان بتن» (World of Concrete) که بین 8 تا 10 ژوئن برگزار می‌شود، شروع به کار خواهد کرد. استیو هیل (Steve Hill)، مسئول مرکز گردهمایی لاس وگاس می‌گوید که او و همکارانش در مورد همکاری با شرکت بورینگ به منظور سرویس‌دهی به بازدیدکنندگان رویدادهای مرکز مورد نظر، بسیار هیجان‌زده هستند. هیل می‌گوید که پس از عملی شدن این طرح، تونل‌های بورینگ بخش شگفت‌انگیزی از مرکز خواهند بود و هر بازدید کننده‌ای برای سوار شدن در خودروهای تونل‌ها اشتیاق زیادی خواهد داشت.

جنجال‌های خبرنگاران

البته پیش از نمایش توانایی‌های اصلی تونل مورد نظر، خبرنگاران در روزهای گذشته این شانس را داشتند تا از این طرح را در مراحل اولیه ساخت و ساز بازدید کنند. این‌طور که به نظر می‌رسد، آنچه اهالی رسانه دیده‌اند، چندان به مذاق آن‌ها خوش نیامده و گفته شده که طرح ابتدایی تونل شرکت بورینگ در مرکز LVCC آن‌قدرها هم که تبلیغ می‌شد، جاه‌طلبانه و شگفت‌انگیز نیست.

شرکت بورینگ ایلان ماسک اولین تونل خود را در لاس وگاس ساخت

در واقع قول داده شده بود که اتومبیل‌های برقی داخل تونل‌ها به صورت خودران حرکت کنند، اما در طرح نشان داده شده به خبرنگاران، یک راننده هرکدام از این خودروهای تسلا را هدایت می‌کرد. از طرف دیگر، هر خودرو تسلا تنها ظرفیت جابه‌جایی سه مسافر را دارد و همین مسئله باعث می‌شود تا استفاده از تونل‌های زیر مرکز گردهمایی لاس وگاس چندان هم بازدهی بالایی نداشته باشد. به علاوه، شبکه‌های وسیع و عظیم از تونل‌های زیرزمینی در زیر LVCC ساخته نشده‌اند و آنچه خبرنگارها دیده‌اند، تونلی به طول یک کیلومتر بوده که تنها یک اتومبیل از آن عبور می‌کند.

طبق اطلاعات موجود، استفاده از سرویس تونل شرکت بورینگ در زیر مرکز گردهمایی لاس وگاس مجانی خواهد بود و تا زمانی که بتوان اتومبیل‌ها را به صورت خودران و اتوماتیک در تونل‌ها حرکت داد، باید راننده‌های آموزش دیده مسافران را سوار بر تسلاها جابه‌جا کنند. گفته شده که خودران شدن اتومبیل‌ها تا قبل از 31 دسامبر 2021 امکان پذیر نخواهد بود.

همکاری با شهر لاس وگاس

برای موفقیت آمیز بودن سفارش LVCC به شرکت بورینگ ایلان ماسک، باید بتوان در هر ساعت 4400 مسافر را در مسیر کنده شده توسط این کمپانی جابه‌جا کرد و این فرآیند هم باید زیر دو دقیقه انجام شود. گفته شده که شرکت بورینگ چنین امکانی را با اختصاص دادن 60 خودرو تسلا به تونل مرکز لاس وگاس عملی خواهد کرد. هرکدام از خودروها باید با سرعت حداکثری 64 کیلومتر بر ساعت حرکت کنند تا در مسیر کوتاه تونل‌ها، اتفاق ناگواری پیش نیاید.

استیو دیویس (Steve Davis)، رئیس شرکت بورینگ می‌گوید که اعتماد ویژه‌ای از طرف تصمیم گیرندگان مرکز گردهمایی لاس وگاس، به کارکنان کمپانی او شده و فرصت حفر تونل در زیر یکی از شلوغ‌ترین مراکز برگزاری رویدادهای گوناگون در جهان، بسیار شگفت‌انگیز است.

در حال حاضر، موفقیت ابتدایی تونل شرکت بورینگ قدمی اولیه برای اثبات عملی بودن ایده اولیه ماسک است. در صورت موفقیت این طرح، در ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد خواهیم بود که در شهرهای بزرگ و پر رفت و آمد جهان تونل‌هایی به همین شکل برای کاهش بار ترافیکی حفر شوند. در حال حاضر شرکت ایلان ماسک این اجازه را دارد که پس از موفقیت طرح اولیه خود، در داخل شهر لاس وگاس هم تونل‌هایی این چنینی را ایجاد کرده و این شهر را به اولین محل برای بهره بردن از ایده سیستم جابه‌جایی زیرزمینی تبدیل کند.

شرکت بورینگ ایلان ماسک اولین تونل خود را در لاس وگاس ساخت

هزینه‌های تونل شرکت بورینگ

سیستمی که کمپانی بورینگ برای مرکز LVCC به وجود می‌آورد حدودا 52 میلیون دلار هزینه خواهد برد. این سیستم اولین پروژه تجاری شرکت بورینگ است که استارت آن از نوامبر 2019 میلادی زده شد. هرکدام از تونل‌های حفر شده در لاس وگاس 12 متر زیرزمین قرار گرفته‌اند و قطر داخلی آن‌ها حدودا 4 متر است. برای به وجود آوردن هر تونل شرکت بورینگ هم حدودا چهار ماه زمان صرف شده است.

طبق اطلاعات موجود، شبکه زیرزمینی مدنظر بورینگ برای شهر لاس وگاس 24 کیلومتر طول خواهد داشت و از طریق آن، مهم‌ترین مناطق شهر از جمله فرودگاه و مرکز شهر به یکدیگر وصل خواهند شد. در ساعات شلوغ و اوج ترافیک خیابان‌ها، جابه‌جایی بین این نقاط بسیار زمان‌بر است، در حالی که با استفاده از تونل‌های زیرزمینی می‌توان از هدر رفت وقت جلوگیری کرد.

تخمین زده می‌شود که برای عملی کردن این طرح چیزی بین 75 تا 150 میلیون دلار هزینه شود. جزئیات قرارداد بین شرکت بورینگ و شهر لاس وگاس ایجاب می‌کند که کمپانی ماسک هزینه حفر تونل‌ها را بر عهده بگیرد در حالی که هتل‌ها و کازینوهای موجود در شهر کار ساخت ایستگاه‌های مورد استفاده در شبکه حمل و نقل را انجام دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*