تغییر رویکرد هواوی

تغییر رویکرد هواوی به سمت ارائه محصولات نرم افزاری

تغییر رویکرد هواوی از یک تولید کننده مطرح سخت افزار به سمت نرم افزار می‌تواند سبب تبدیل شدن این شرکت چینی به یک غول نرم افزاری همچون گوگل شود.

تغییر رویکرد هواوی محصول اتفاقاتی است که در دو سال گذشته برای این شرکت رخ داد. اگر آمریکا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در کسب‌وکار موبایل هواوی اختلال ایجاد نکرده بود، به احتمال زیاد این شرکت چینی می‌توانست به بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی‌های هوشمند در جهان تبدیل شود. در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ بود که آمریکا هواوی را در لیست ممنوعه خود قرار داد و این شرکت را از دسترسی به زنجیره تأمین خود در آمریکا که سال گذشته ۱۸ میلیارد دلار برای آن هزینه کرده بود، منع کرد. همچنین این شرکت دیگر قادر به دسترسی به برنامه‌های گوگل از جمله نسخه‌های رسمی اندروید نبود.

تغییر رویکرد هواوی / تحریم هواوی

درست یک سال بعد از تحریم هواوی، آمریکا با تغییر در قوانین صادرات خود کلیه شرکت‌های بین‌المللی را که از فناوری‌های متعلق به آمریکا استفاده می‌کنند از فروش بدون مجوز تراشه به هواوی منع کرد. این مشخصاً آخرین ضربه لازم برای به زانو در آوردن هواوی بود، زیرا آن‌ها دیگر نمی‌توانستند تراشه‌های ۵ نانومتری کایرین را که توسط خودشان طراحی شده بود از TSMC دریافت کنند. در نهایت هواوی برند زیرمجموعه خود یعنی آنر را فروخت تا تحت تحریم‌های آمریکا قرار نگیرد. هرچند خود هواوی با سقوطی قابل توجه امسال را در جایگاه هفتمین تولید کننده بزرگ گوشی در جهان به پایان رساند.

هواوی با تغییر رویکرد گوگل را به عنوان الگوی خود قرار خواهد داد

تغییر رویکرد هواوی / استفاده از هارمونی او اس در گوشی های جدید هواوی

بنا بر گزارش CNBC، هواوی دیروز از برخی از محصولات مرتبط با رایانش ابری رونمایی کرد که آن را مستقیماً در رقابت با شرکت علی‌بابا در چین قرار می‌دهد. در بیانیه خبری که روز یکشنبه منتشر شد، هواوی اعلام کرد که می‌خواهد با تغییر رویکردش روی بخش ابری تمرکز کند تا در نهایت سهم کسب‌وکار نرم افزار و خدمات را در درآمد کلی خود افزایش دهد. به عنوان مثال، هفته گذشته آرک فاکس از خودرو جدید خود رونمایی کرد. این ماشین به سیستم عامل هارمونی او اس مجهز شده است، سیستم عاملی که هواوی می‌خواهد جایگزین نسخه‌های رسمی گوگل در گوشی‌های خود کند.

نیل شا، مدیر بخش پژوهش در موسسه کانترپوینت (Counterpoint Research) در این رابطه گفت: «هواوی در حال تلاش برای تبدیل شدن به یک شرکت با محوریت نرم افزار/ کلاد و خدمات است». وی همچنین افزود که با توجه به محدودیت‌های اعمال شده بر هواوی از سوی آمریکا، این شرکت قادر به تأمین تجهیزات نیمه‌هادی و سایر فناوری‌های مرتبط از آمریکا نیست. نیل شا بر این باور است که تغییر رویکرد هواوی از سخت افزار به نرم افزار سبب تغییر ماهیت این شرکت خواهد شد و با این کار شبیه گوگل می شود.

تغییر رویکرد هواوی / هارمونی او اس

هواوی اعلام کرده است که از سیستم عامل هارمونی او اس می‌توان در محصولات مختلفی از گوشی‌های هوشمند گرفته تا تلویزیون و حتی خودرو استفاده کرد. مدیر موسسه تحقیقاتی IDC ویل وانگ در این خصوص افزود: «تجارت گوشی‌های هوشمند با چالش‌هایی روبرو است، آن‌ها یک پلتفرم همراه دیگری دارند که می‌تواند از سیستم عامل هارمونی او اس استفاده کند. ماشین‌ها می‌توانند به یک پلتفرم همراه بزرگ برای به‌کارگیری و استفاده از سیستم عامل HarmonyOS تبدیل شوند».

وانگ بر این باور است که با توجه به جمع شدن زنجیره تأمین هواوی در آمریکا و محدودیت ایجاد شده بر تراشه‌های این شرکت، دیگر هدف آسانی برای آسیب رساندن به هواوی باقی نمانده است. اختلال در بخش‌های نرم افزاری برای آمریکا سخت‌تر است و بهتر می‌توان از آن حفاظت کرد. بنابراین می‌توان تغییر رویکرد هواوی به نرم افزار را یک انتخاب عاقلانه از طرف این شرکت چینی قلمداد کرد.

نظر شما درباره تغییر رویکرد هواوی چیست؟ آيا این شرکت می‌تواند در آینده با بزرگانی همچون گوگل و مایکروسافت رقابت کند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*