دوربین گوشی

فلش بک: دوربین گوشی با این محصولات انقلابی وارد عرصه جدیدی شد (قسمت اول)

در تاریخ پر فراز و فرود گوشی های موبایل برخی دستگاه های معرفی شده توانستند تحولی بزرگ در عرصه دوربین گوشی ایجاد کنند. در این قسمت به بخش عکس‌برداری می‌پردازیم.

طی چند سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم که تراشه گوشی‌های هوشمند از پردازنده تک هسته‌ای به ده هسته‌ای تبدیل شده‌اند. رزولوشن صفحه نمایش مرزهای HD را جابه‌جا کرد و در حال حاضر با کیفیت 4K نیز عرضه می‌شود. اما؛ تراشه و صفحه نمایش به کندی ارتقا می‌یابد. نرخ تازه سازی بالا برای مدتی همه را هیجان زده کرد، اما این هیجان نیز زیاد دوام نداشت. با این وجود، دوربین گوشی همواره در حال بهبود است و در اکثر مواقع دلیل عمده‌ای که کاربران گوشی‌های خود را قبل از اینکه خراب شوند، تعویض می‌کنند به خاطر ارتقا دوربین آن است.

اسنپدراگون ۸۵۵ ممکن است که الان کمی قدیمی به نظر برسد، اما هنوز هم قدرتمند است. با این حال؛ یک لنز پریسکوپ با زوم ۱۰ برابری به راحتی می‌تواند هر دوربین گوشی را به لحاظ کیفیت زوم از میدان به در کند. بنابراین، بیایید یک فلش بک به گذشته بزنیم و به محصولاتی که موجب انقلاب در دوربین گوشی شدند، ادای احترام کنیم.

باید از ابتدا شروع کنیم. اولین گوشی با دوربین داخلی، Kyocera VP-210 مربوط به سال ۱۳۷۷ است. این گوشی یک حسگر ۱۱۰هزار پیکسلی داشت و می‌توانست عکس بگیرد؛ قابلیت ذخیره ۲۰ عکس را داشت و می‌توانستید از طریق ایمیل، عکس‌ها را ارسال کنید.

دوربین گوشی

این گوشی از تماس تصویری نیز پشتیبانی می‌کرد و از طریق شبکه PHS ژاپن، تصویر را با سرعت ۲ فریم بر ثانیه منتقل می‌کرد. دوربین این گوشی در جلوی آن قرار داشت که آن را به اولین دوربین سلفی نیز تبدیل کرد.

اولین دوربین موبایل ۱۰ مگاپیکسلی یا بالاتر متعلق به سامسونگ پیکسون ۱۲ است که در مرداد ۱۳۸۸ روانه بازار شد. همان‌طور که از نامش پیداست، این گوشی یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی داشت. سونی اریکسون ساتیو نیز چند ماه بعد به بازار عرضه شد، اما در اینجا ما به دنبال اولین‌ها هستیم.

دوربین گوشی

یک دهه طول کشید تا یک صفر دیگر به رزولوشن دوربین گوشی‌ها اضافه شود. اولین دوربین موبایل ۱۰۰ مگاپیکسلی یا بالاتر مربوط به شیائومی می CC9 Pro است که همزمان با می نوت 10/10 Pro در غرب رونمایی شد. این گوشی با حسگر بزرگ 1/1.33 اینچی سامسونگ HMX و رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسلی و فناوری ترکیب پیکسل عرضه شد.

دوربین گوشی

بزرگ‌تر از این عدد نیز دیده شده است؛ نوکیا ۸۰۸ پیورویو که در سال ۱۳۹۰ معرفی شد با حسگر اپتیکال ۱.۲/۱ اینچی همراه بود. البته عمر حکمرانی آن کوتاه بود. بزرگ‌ترین حسگر موبایل مربوط به پاناسونیک لومیکس اسمارت کمرا CM1 در سال ۱۳۹۲ است. این گوشی یک حسگر ۲۰ مگاپیکسلی با اندازه یک اینچ و لنز لایکا با دریچه دیافراگم f/2.8 داشت.

دوربین گوشی

نوکیا ۸۰۸ پیورویو اولین گوشی با فناوری ترکیب پیکسل بود. اوراق سفید نوکیا از آن به عنوان فرا نمونه‌گیری یاد می‌کند، اما ایده اصلی یک چیز است؛ از چندین پیکسل کوچک می‌توان به عنوان یک پیکسل بزرگ استفاده کرد. این فناوری علاوه بر ارائه جزئیات خیره کننده در هر پیکسل، بزرگنمایی دیجیتال بدون افت کیفیت را نیز امکان پذیر کرد؛ چیزی که این روزها خیلی رایج است.

اولین گوشی با زوم اپتیکال که سال‌ها بعد عرضه شد، شارپ ۹۰۲ بود که لنزی با قدرت زوم اپتیکال ۲ برابری برای دوربین ۲ مگاپیکسلی‌اش داشت. تا آنجا که اطلاع داریم، این اولین لنز پریسکوپ برای دوربین گوشی بود. این گوشی تنها یک دوربین داشت؛ بنابراین لنز پریسکوپ باید فاصله کانونی را تنظیم می‌کرد.

دوربین گوشی

اولین گوشی‌ها با دوربین دوتایی، الجی آپتیموس ۳ دی و اچ تی سی اوو ۳ دی بودند که هر دو در تیرماه ۱۳۹۰ روانه بازار شدند. تلاش‌های این دو برای سود بردن از موج محبوبیت فیلم های سه بعدی که آواتار در سال ۱۳۸۸ ایجاد کرده بود، بی نتیجه ماند. هر دو گوشی دارای ماژول دوربین یکسان بودند که می‌توانست عکس‌ها و فیلم‌های استریوسکوپی بیندازد که بعد بتوان آن‌ها را در صفحه parallax barrier مشاهده کرد.

الجی G5 اولین گوشی با دوربین دوگانه کاربردی بود که در سال ۱۳۹۴ عرضه شد. این گوشی مجهز به اولین دوربین فوق عریض بود. دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی دارای میدان دید ۷۵ درجه‌ای بود و لنز عریض تا میدان دید ۱۳۵ درجه را پوشش می‌داد. این عدد درواقع چشمگیر است؛ چرا که اگر نگاهی به دوربین‌های فوق عریض اخیر بیندازید، متوجه می‌شوید که بسیاری از آن‌ها دارای لنزهای ۱۲۰ درجه‌ای هستند.

دوربین گوشی

اچ تی سی وان (M8) گوشی دیگری است که برای اولین بار با دوربین دوتایی در سال ۱۳۹۲ ارائه شد. دوربین این گوشی دو حسگر ۴ مگاپیکسلی داشت که یکی برای ثبت عکس رنگی بود و دیگری به عنوان حسگر عمق سنج عمل می‌کرد. دوربین گوشی از اطلاعات حسگر عمق سنج برای جلوه‌های مختلف استفاده می‌کرد که هیچ یک از جلوه‌ها خیلی چشمگیر نبودند.

دوربین گوشی

قسمت اول در اینجا به پایان می‌رسد. در این قسمت به دستگاه‌هایی پرداختیم که موجب تحول در دوربین گوشی در بخش عکاسی شدند؛ در قسمت بعدی محصولاتی را بررسی می‌کنیم که ضبط فیلم را در دوربین گوشی متحول کردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*