امواج 5G / استیکر یکسوساز

امواج 5G در آینده برای انتقال برق به گجت های الکترونیکی استفاده خواهند شد

امواج 5G در میان کاربران با سرعت بالای انتقال داده شناخته می‌شوند، اما در آینده می‌توان از آن‌ها برای انتقال برق به صورت بی‌سیم به گجت های الکترونیکی نیز استفاده کرد.

می‌دانیم که گستره امواج بسامد بس‌بالا 5G علیرغم برخی معایب بالاترین سرعت دانلود داده را ارائه می‌دهد. این سیگنال‌ها قادر به طی مسافت زیادی نیستند و همچنین نمی‌توانند به آسانی در ساختمان‌ها نفوذ کنند. اما نکته مهم این است که آن‌ها می‌توانند انرژی مورد نیاز برای جایگزینی باتری‌ها و سایر منابع انرژی را ایجاد کنند.

بر اساس گزارش Popular Mechanics، پژوهشگران جورجیا تک توانسته‌اند یک شبکه برق مفهومی ایجاد کنند که با استفاده از امواج میلی‌متری (mmWave) 5G کار می‌کند. این کار توسط یک دستگاه شبیه استیکر برای جذب انرژی الکترومغناطیسی ایجاد شده توسط ایستگاه‌های پایه 5G انجام می‌شود. در حال حاضر از این انرژی برای انتقال داده استفاده می‌شود.

امواج 5G

دکتر مانوس تنتزریس، استاد لوازم الکترونیکی منعطف در دانشگاه جورجیا تک (Georgia Tech) است که رهبری تیم پژوهش دانشکده برای ساخت یک لنز خاص  برای جذب انرژی تولید شده توسط امواج میلی‌متری 5G را بر عهده داشته است. اما یک ویژگی مهم امواج 5G که آن را برای تأمین انرژی یک شبکه برق ایده آل می‌کند، توانایی آن در متمرکز کردن انرژی است.

جیمی هستر از فارغ‌التحصیلان جورجیا تک به عنوان مشاور ارشد آزمایشگاه در کنار تیم توسعه این پروژه حضور دارد. هستر گفت که ایستگاه‌های پایه 5G در بسامدهای بالا فعالیت می‌کنند و به همین خاطر می‌توانند انرژی را متمرکز کنند. به بیانی دیگر، چیزی که ما از آن صحبت می‌کنیم بیشتر انرژی دادن آگاهانه به دستگاه‌ها با متمرکز کردن امواج به سمت دستگاه به منظور روشن کردن و کار کردن آن است.

می‌توان امواج 5G را کنترل کرد و برای ایجاد برق بی‌سیم مورد استفاده قرار داد

این پروژه حول محور لنز روتمن بنا شده است، یک لنز منعطف که به جمع‌آوری انرژی از جهات مختلف کمک می‌کند. از همین فناوری در سیستم‌های نظارتی نظامی برای شناسایی اهداف در جهت‌های مختلف بدون نیاز به چرخیدن آنتن استفاده می‌شود.

الین اید، دانشجوی دکترا و پژوهشگر ارشد این پروژه در این رابطه گفت: «لنز دوربین شما نیز به همین طریق تمامی امواج نوری را از هر جهت دریافت می‌کند و سپس برای خلق یک عکس آن‌ها را در یک نقطه ترکیب می‌کند. این لنز نیز به همین شیوه کار می‌کند. لنز ما شبیه یک رتیل است؛ زیرا رتیل ۶ چشم دارد و سامانه ما نیز می‌تواند در ۶ جهت مختلف نگاه کند».

امواج 5G

با استفاده از لنز روتمن میدان دید دستگاه جذب کننده انرژی از ۲۰ درجه به ۱۲۰ درجه باریکه مدادی افزایش خواهد یافت و این کار جذب انرژی امواج میلی‌متری در باند ۲۸ گیگاهرتز را آسان‌تر می‌کند. دکتر اید همچنین گفت که اگر دستگاه استیکر را روی یک پهپاد قرار دهید، می‌توانید به جذب انرژی ساطع شده از تمامی ایستگاه‌های پایه‌ای امواج 5G در سطح شهر اقدام کنید.

هنوز این سامانه در مراحل اولیه خود قرار دارد و در حال حاضر این استیکر های یکسوساز می‌توانند فقط قادر به جذب ۶ میکرو وات انرژی هستند که برای تأمین انرژی مورد نیاز دستگاه‌های کوچک اینترنت اشیاء تا فاصله ۱۸۰ متری کافی است. در شرایط آزمایشگاهی، این دستگاه توانست ۲۱ برابر این میزان را جذب کند.

تنتزریس اعلام کرد که گروه وی به دنبال یافتن سرمایه‌گذار برای این پروژه است و مخصوصاً تمایل دارد با اپراتورهای بی‌سیم همکاری کند. بدین طریق اپراتورهای بی‌سیم می‌توانند همزمان با ساختن شبکه 5G خود، استیکرها را نیز برای جذب امواج 5G در سطح شهر قرار دهند. مانوس همچنین افزود: «در اوایل دهه ۲۰۰۰ شرکت‌ها از صوت به سمت داده حرکت کردند. حالا با استفاده از این فناوری، آن‌ها می‌توانند انرژی را نیز به ارتباط و داده اضافه کنند».

امواج 5G

در آینده ممکن است استیکر یکسوساز در یک ابزار پوشیدنی قرار گیرد یا به لباس فرد دوخته شود. از لحاظ نگرانی‌های اقتصادی مرتبط با تولید این استیکرها نیز، تنتزریس گفت ساخت هر استیکر فقط چند سنت هزینه خواهد داشت که یعنی پول مانع تبدیل شدن این فناوری به یک روش قانونی برای انتقال انرژی نخواهد شد.

این استاد دانشگاه جورجیا تک افزود: «مقیاس‌پذیری بسیار مهم است، شما درباره میلیاردها دستگاه صحبت می‌کنید. ممکن است شما یک نمونه اولیه فوق‌العاده در آزمایشگاه داشته باشید که به خوبی کار کند اما وقتی کسی می‌پرسد که آيا همه می‌توانند از آن استفاده کنند، شما باید بتوانید جواب مثبت بدهید».

شاید در آینده امواج 5G در کنار ایجاد ارتباطات موبایلی، انرژی مورد نیاز گوشی شما را در طول روز نیز تأمین کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اینو که تسلا ۱۰۰سال پیش میخواست بسازه احازه بهش ندادن که انتقال برق بی سیم بسازه