پژو

پژو : قصد بازگشت به بازار ایران را نداریم، بازار ۸۰ برابری آمریکا را ترجیح می‌دهیم!

یک خبرنگار حوزه اقتصادی مدعی شد شرکت فرانسوی پژو قصد بازگشت به بازار ایران را ندارد و بازار ۸۰ برابری آمریکا را ترجیح می‌دهد.

در روزهای اخیر بحث توافق ایران و آمریکا و احیا شدن برجام به یکی از مهم‌ترین موضوع‌های جامعه ما تبدیل شده است. در این میان یکی از مباحثی که مطرح می‌شود، احتمال بازگشت خودروسازان خارجی مانند رنو و پژو به بازار ایران و قرارداد آنها با ایران خودرو و سایپا است. بازگشت احتمالی شرکت‌هایی مثل رنو و پژو که چند بار به دلیل تحریم‌ها ایران را ترک کردند و به قرارداد خود با شرکت‌های داخلی پایبند نبودند، مخالفان زیادی داشت، اما از طرفی بعضی‌ها هم می‌گویند که بدون ارتباط با خودروسازان مطرح جهانی نمی‌توان پیشرفت کرد.

پژو به ایران می‌آید؟

حالا یکی از خبرنگاران اقتصادی یک روزنامه دولتی ایران مدعی شده که شرکت پژوی فرانسه حتی در صورت لغو تحریم‌ها هم قصد بازگشت به بازار ایران را ندارد. مرجان اسلامی فرد در این باره در توییتر نوشت:

دیروز با یکی از مدیران پژو در فرانسه در مورد برگشت این خودروساز به ایران صحبت می‌کردم؛ با صراحت گفت که ما مارگزیده آمریکا هستیم و از آنجا که ۴۵۰ میلیون یورو در ایران از دست دادیم، نمی‌خواهیم دوباره ریسک کنیم و ترجیح می‌دهیم در بازار ۸۰ برابری آمریکا بمانیم.

این خبرنگار اقتصادی در حالی این توییت را منتشر کرده که شرکت فرانسوی پژو چندین سال است که اصلا در بازار آمریکا حضور ندارد و مشخص نیست منظور از بازار ۸۰ برابری آمریکا چه بوده است؟ حتی در اوایل ماه فوریه، گروه خودروسازی استلانتیس (شرکت مادر پژو) رسما اعلام کرد که دیگر برنامه‌ای برای بازگشت پژو به بازار ایالات متحده وجود ندارد و این گروه خودروسازی تمرکز خود در بازار آمریکا را به جای Peugeot بر برند آلفارومئو خواهد گذاشت. حالا وقتی خودروهای پژو اصلا در بازار آمریکا حضور ندارند و ظاهرا قرار هم نیست در آینده نزدیک حضور داشته باشند و از سوی دیگر مشتریان آمریکایی هم علاقه‌ای به خرید محصولات این برند فرانسوی نشان نمی‌دهند، مسئولان این شرکت نگران چه ضرر و زیانی هستند؟ با کمی جست‌وجو می‌توان یافت که پژو محصولات خود را علاوه بر بازار فرانسه در کشورهایی مانند ایران، هند و ترکیه به فروش می‌رساند و خیلی در بازارهای بزرگ و مهم طرفدار ندارد.

باید دید در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا خودروسازان خارجی از جمله پژو و رنو به بازار ایران بازمی‌گردند و مجددا قرارداد آنها با خودروسازان داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا احیا می‌شود یا خیر؟