مدار ماهواره ای زمین

ایران در سازمان ملل: دسترسی کشورها به مدار ماهواره ای زمین باید عادلانه باشد

ایران در پنجاه و هشتمین نشست کمیته فضایی سازمان ملل با قرائت بیانیه‌ای اعلام کرد دسترسی کشورها به مدار ماهواره ای زمین ثابت باید عادلانه باشد.

اخیرا پنجاه و هشتمین نشست کمیته علمی فنی کوپوس (کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد) به میزبانی دفتر فضای ماورای جو سازمان ملل متحد در وین به شکل مجازی برگزار شد که در این نشست ایران با قرائت بیانیه‌ای بر ایجاد مسیری برای انتقال علم، دانش و فناوری بدون تبعیض میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تاکید کرد.

ایران در بخشی دیگر از بیانیه خود با اشاره به تحریم نهادهای فضایی جمهوری اسلامی ایران در سال 2019 توسط آمریکا اشاره کرد و تاکید داشت این اقدام آمریکا غیر قانونی بوده و بر خلاف موازین حقوق بین‌الملل به ویژه دسترسی آزاد تمام کشورها به فضا است.

ایران در ادامه این بیانیه تاکید کرد:

افزایش تعداد پسماندهای فضایی و افزایش تعداد منظومه‌های ماهواره‌ای می‌تواند به چالشی کلیدی در حوزه استفاده پایدار از فضا تبدیل شود. بدیهی است که کلیه کشورها در این حوزه مسئولیت مشترک اما متفاوت دارند بنابراین بحث‌های محیط زیستی منظومه‌های ماهواره‌ای باید با اولویت در دستور کار کوپوس قرار گیرد.

یکی دیگر از موارد مهم این بیانیه در نظر گرفتن منافع تمامی کشورها در سند پایداری بلند مدت فعالیت‌های فضایی بود. همچنین ایران در بیانیه خود از توانمندی‌ها و قابلیت‌های ماهواره پارس ۱ و آزمایش ماهواره‌برهای ذوالجناح و قاصد گزارشی را ارائه داد. ایران در این بیانیه خود به اقداماتی که برای توسعه کاربردهای فناوری فضایی در جامعه انجام شده اشاره کرد و از فعالیت‌های علمی و ترویجی در حوزه فضایی نیز گزارشی را ارائه داد. از سایر نکات این بیانیه نیز می‌توان به اعتراض به اقدامات یکجانبه برخی کشورها که در تعارض با چند جانبه گرایی است و اعلام برگزاری کارگاه آموزشی بین‌المللی مدیریت بحران در ایران با همکاری دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل متحد در آینده‌ای نزدیک اشاره کرد.

ایران خواستار دسترسی عادلانه کشورها به مدار ماهواره ای زمین 

ایران در ادامه بیانیه خود به نبود دسترسی عادلانه بین کشورهای جهان به مدار ماهواره ای زمین ثابت اشاره کرد و از این زیرکمیته خواست تا به جای ثبت ابراز نگرانی‌های متعددی که از سوی کشورهای مختلف جهان در جلسه‌های مختلف انجام می‌شود، اقداماتی جدی برای یافتن راه حل‌های عملی برای این موضوع را به انجام برساند.

جمهوری اسلامی ایران در این نشست پیشنهاد داد تا یک زیر شاخه ذیل دستور کار شماره ۱۶ ایجاد شود و به شکل ویژه نواقص موجود در رژیم حاکم بر استفاده از این مدار مورد بررسی قرار دهد تا از این طریق کشورهای در حال توسعه بتوانند عواملی که در ایجاد این مشکل نقش دارند را بررسی کرده و راه حل‌های پیشنهادی خود را برای رفع آن در جلسات آینده زیر کمیته مطرح کنند.

در ادامه این نشست خانم ماروسکا آسترا، دبیر اجرایی این اتحادیه بیانیه رسمی انجمن هفته جهانی فضا را در این کمیته قرائت کرد. وی در بیانیه خود از فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران، عربستان، پاکستان، ایرلند و برزیل برای برگزاری بیشترین رویداد در این هفته تقدیر و تشکر کرد. در نشست سال قبل این کمیته نیز از ایران تقدیر شده بود؛ در واقع در هفته جهانی فضا سال ۹۹، سازمان فضایی ایران با کمک و همراهی نهادهای مختلف در سراسر کشور، ۱۸۵ رویداد علمی و ترویجی را ثبت کرد و ایران به عنوان سومین کشور از لحاظ تعداد برگزاری رویداد در این هفته معرفی شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*