دوربین گوشی

فلش بک: دوربین گوشی با این محصولات انقلابی وارد عرصه جدیدی شد (قسمت دوم)

در این مطلب محصولاتی را بررسی می‌کنیم که با ورود خود تحولی بزرگ در عرصه دوربین گوشی ایجاد کردند. این قسمت به بخش فیلم‌برداری دوربین گوشی‌ها اختصاص دارد.

در قسمت قبلی، به بررسی گوشی‌هایی پرداختیم که توانسته بودند تحولی بزرگ در عکس‌برداری با موبایل ایجاد کنند و حالا در این قسمت می‌خواهیم نگاهی به محصولاتی بیندازیم که موجب این تحول بزرگ در فیلم‌برداری دوربین گوشی‌ها شدند و با قابلیت‌های خود سبب شدند به سرعت از دوران ویدئوهای بی کیفیت گذر کنیم و به سمت ویدئوهایی با کیفیت بالا پیش رویم.

دوربین گوشی

 

نوکیا N93 در سال ۲۰۰۶ عرضه شد و اولین گوشی با قابلیت ضبط فیلم‌های با کیفیت بود. N93، ویدئوها را با کیفیت ۴۸۰ × ۶۴۰ پیکسل و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط می‌کرد. دوربین گوشی‌هایی که قبل‌تر از N93 عرضه شدند از کیفیت ۴۸۰ پشتیبانی می‌کردند، اما سرعت آن‌ها ۱۵ فریم بر ثانیه بود. وقتی درباره کیفیت ویدئو صحبت می‌کنیم، رزولوشن تنها معیار اندازه گیری کیفیت نیست.

دوربین گوشی

اولین ویدئوهای 720p توسط دوربین گوشی سامسونگ Omnia HD ضبط شد. البته سرعت فیلم‌برداری این گوشی ۲۴ فریم بر ثانیه بود، اما باز هم فوق‌العاده بود.

دوربین گوشی

در عرصه فیلم‌برداری همه چیز به‌سرعت پیش رفت و اولین ویدئوهای 1080p سال بعد توسط دوربین ال جی Optimus 2X ضبط شدند. این گوشی نیز مانند سامسونگ Omnia، ضبط ویدئوها را با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه انجام می‌داد. البته؛ بهتر است بگوییم نزدیک به ۲۴ فریم بر ثانیه. چرا که؛ هر دو گوشی معمولاً چند فریم نسبت به آنچه ادعا می‌کردند، افت داشتند. با همه اینها، این فیلم‌برداری نشان دهنده قدرت تراشه Tegra 2 بود.

دوربین گوشی

تا چند سال هیچ تغییر قابل ملاحظه‌ای در فیلم‌برداری دوربین گوشی‌ها دیده نشد. تا اینکه سامسونگ، گلکسی نوت 3 را با دوربین 4K (2160P) معرفی کرد. این کیفیت با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه همراه بود و تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸۰۰ نیز به پایداری نرخ فریم کمک کرده بود.

دوربین گوشی

توجه داشته باشید که Acer Liquid S2 قبل از نوت ۳ معرفی شد، اما بعد از آن در بازار عرضه شد و ما در اینجا تاریخ عرضه به بازار را مدنظر داریم.

4K تا مدت زمان زیادی عنوان رزولوشن برتر را برای خود حفظ کرد. تا اینکه در سال ۲۰۱۹، نوبیا رد مجیک ۳ زد تی ای از راه رسید و اولین ویدئوهای 8k را ضبط کرد. اما سرعت فیلم‌برداری این گوشی تنها ۱۵ فریم بر ثانیه بود. در حالی که، Omnia و Optimus با ۲۴ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری می‌کردند.

دوربین گوشی

سال بعد، اولین گوشی‌ها با پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ روانه بازار شدند که قادر به فیلم‌برداری با رزولوشن 8k و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه بودند. اولین گوشی‌ها با این ویژگی، شیائومی می ۱۰ و می ۱۰ پرو بودند.

دوربین گوشی

گلکسی اس 20 سامسونگ با دوربین سه گانه چند هفته بعد عرضه شد، اما به دلیل همین تأخیر چند هفته‌ای نسبت به می ۱۰، نمی‌توانیم آن را جزء اولین‌ها حساب کنیم. علاوه بر این، هر دو نسخه مجهز به اسنپدراگون و اگزینوس محدود به رزولوشن 8k و سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه بودند.

پرچمدار سال ۲۰۱۲ نوکیا، عنوان اولین گوشی مجهز به لرزشگیر اپتیکال را یدک می‌کشد. در زمان معرفی لومیا ۹۲۰، نوکیا خیلی روی توانایی این لرزشگیر در بهبود کیفیت ویدئوهای ضبط شده تأکید کرد. اما کمی بعد مشخص شد که ویدئو تبلیغاتی منتشر شده واقعی نبوده است. البته این گوشی واقعاً به لرزشگیر اپتیکال مجهز شده بود، اما تأثیرگذاری آن در نتیجه نهایی در حدی که نوکیا ادعا می‌کرد، نبود.

دوربین گوشی

در گوشی لومیا ۹۲۰ لرزشگیر اپتیکال روی دوربین اصلی تعبیه شده بود، اما عنوان اولین گوشی با دوربین سلفی مجهز به لرزشگیر OIS به اچ تی سی ۱۰ تعلق دارد. دوربین این گوشی به شما این امکان را می‌داد که هنگام راه رفتن، از خود فیلم‌برداری کنید. برخلاف بسیاری از قابلیت‌های این لیست، دوربین‌های سلفی مجهز به لرزشگیر اپتیکال هیچ وقت همه گیر نشدند. باریک نگه داشتن گوشی را می‌توان یکی از دلایل این اتفاق دانست.

دوربین گوشی

گوشی‌هایی که بتوانند با کیفیت 8K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنند، هنوز تولید نشده‌اند. شاید سال آینده شاهد عرضه آن‌ها باشیم. از اینجا به بعد ضبط صحنه آهسته دوربین گوشی‌ها را بررسی می‌کنیم.

بیشتر فیلم‌هایی که این روزها با دوربین گوشی ضبط می‌شود، در محدوده ۲۴ تا ۶۰ فریم بر ثانیه قرار دارند. نرخ فریم بالاتر به فیلم‌بردار اجازه می‌دهد تا سرعت را کاهش دهد و فیلم‌هایی با کیفیت چشمگیر ضبط کند. در فیلم‌های سینمایی اغلب شاهد چنین صحنه‌هایی هستیم، اما در سال ۲۰۰۷ یک فرد معمولی با در دست داشتن گوشی ال جی کی یو ۹۹۰ ویوتی می‌توانست این صحنه‌ها را خلق کند. این گوشی که اولین گوشی مجهز به ضبط صحنه آهسته بود، فیلم‌ها را با رزولوشن ۳۲۰ پیکسل و سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه ضبط می‌کرد و می‌توانست آن‌ها را با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه تا ۴ برابر آهسته کند.

دوربین گوشی

ویوتی به اندازه‌ای سریع بود که می‌توانست ترکیدن یک بادکنک پر از آب را ضبط کند و سرعت آن را به خوبی کم کند. در اینجا یک ویدئو از ترکیدن بادکنک پر از آب قرار داده شده است که در آن زمان ضبط شده بود.

دوربین گوشی با این محصولات انقلابی وارد عرصه جدیدی شد – ال جی کی یو ۹۹۰ ویوتی (aparat.com)

یک دهه بعد، سونی با عرضه اکسپریا Xzs ، اولین فیلم آهسته با سرعت ۹۶۰ فریم بر ثانیه را ضبط کرد. در آن زمان، بهترین دوربین گوشی سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه را پشتیبانی می‌کرد. اما؛ دوربین Motion Eye سونی همه چیز را عوض کرد.

دوربین گوشی

در واقع اولین حسگری بود که دارای حافظه داخلی بود و این امکان را به گوشی می‌داد تا ۰.۱۸ ثانیه فیلم 720p را به صورت داخلی ذخیره کند.

در اینجا یک ویدئو تبلیغاتی از فیلم‌برداری اکسپریا ایکس زد اس از حباب‌های صابون آورده شده است. بیشتر این فیلم‌برداری به صورت عادی انجام شده است، اما کاربر به راحتی و با زدن یک دکمه آن را به حالت ۹۶۰ فریم بر ثانیه تغییر می‌دهد.

دوربین گوشی با این محصولات انقلابی وارد عرصه جدیدی شد – اکسپریا Xzs (aparat.com)

در اینجا به مباحث ابتدایی درباره تحولات فیلم‌برداری دوربین گوشی‌ها پرداختیم. اما ویژگی‌های زیادی برای بررسی فیلم‌برداری گوشی مثل فناوری فوکوس خودکار وجود دارد که به آن‌ها نپرداخته‌ایم. حتی؛ دوربین بعضی از این گوشی‌ها شایسته این هستند که در یک فلش بک به صورت انحصاری مورد بررسی قرار گیرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*