ناسا صدای پرواز هلیکوپتر مریخی نبوغ را منتشر کرد

ناسا صدای پرواز هلیکوپتر مریخی نبوغ را منتشر کرد

ناسا در حالی صدای هلیکوپتر مریخی نبوغ (Ingenuity) را منتشر کرده که در هفته‌های اخیر دائما خبرهای خوشحال کننده‌ای در مورد موفقیت این بالگرد در پروازهایش به گوش می‌رسند.

آژانس فضایی آمریکا به تازگی صدای هلیکوپتر مریخی نبوغ (Ingenuity) را در یکی از ماموریت‌های پروازی این وسیله شگفت‌انگیز، منتشر کرده است. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

در هفته‌های اخیر، پس از جدا شدن پهپاد نبوغ از مریخ نورد استقامت (Perseverance)، کاوشگر مادر این وسیله پروازی به عنوان دوربین فیلم‌برداری، قسمت‌های مختلف ماموریت نبوغ را ثبت کرد. این بالگرد مریخی در تابستان گذشته همراه با استقامت به سیاره سرخ فرستاده شد و در تاریخ 18 فوریه گذشته به مقصدش رسید. با این حال جالب است بدانید که استقامت تنها به عنوان فیلم‌بردار نبوغ عمل نکرده و علاوه بر تصویربرداری، صدای پرواز هلیکوپتر ناسا هم توسط این مریخ نورد به ثبت رسیده است.

ماموریت نبوغ تاریخ‌ساز بوده و از آنجایی که پیش از این، هیچ وسیله پروازی در سطح یک جرم آسمانی دیگر توسط بشر به پرواز در نیامده، اخبار مربوط به تک‌تک مراحل به کار گیری پهپاد مریخی ناسا بسیار هیجان‌انگیز بوده‌اند. در همین رابطه، در طول چهارمین پرواز این هلیکوپتر که در اواخر آوریل گذشته انجام شد، مریخ نورد استقامت علاوه بر ثبت تصاویر، صدای هلیکوپتر مریخی نبوغ را هم ضبط کرد و ناسا به تازگی فایل صوتی مورد نظر را در کنار تصاویر پرواز چهارم منتشر کرده است.

صدای هلیکوپتر مریخی نبوغ

 

برای تماشای ویدیو بالا، بهتر است که از هدفون استفاده کنید تا صدای ضعیف بلند شدن نبوغ از سطح سیاره سرخ و جابه‌جایی آن در آسمان را به خوبی بشنوید. میکروفون به کار رفته برای ثبت این صدا بخشی از تجهیزات سوپرکم (SuperCam) مریخ نورد استقامت بوده و جالب است بدانید که این میکروفون برای ضبط صدای جابه‌جایی نبوغ در آسمان مریخ تعبیه نشده بود.

در مورد تجهیزات لیزری سوپرکم گفته شده که به منظور آنالیز ترکیب شیمیایی سنگ‌های مریخی، استقامت به کمک پرتوهای لیزر این تجهیزات، خاک و سنگ سیاره سرخ را پودر می‌کند؛ در مرحله بعد طیف‌سنج تعبیه شده در استقامت نور ساطع شده از این عمل را آنالیز کرده و عناصر موجود در نمونه را تشخیص می‌دهد. میکروفونی هم که در سوپرکم قرار گرفته، با ضبط صدای تبخیر نمونه‌های خاک مریخ، میزان سختی این مواد را تشخیص می‌دهد.

با این وجود در تازه‌ترین پروازهای پهپاد ناسا، صدای هلیکوپتر مریخی نبوغ توسط سوپرکم به ثبت رسیده تا علاوه بر تصاویر منتشر شده از تاریخ‌سازی این وسیله پروازی، بتوان صدای ماموریت شگفت‌انگیز مورد نظر را هم شنید. در واقع این قابلیت برای میکروفون سوپرکم در نظر گرفته شده که به بتوان به صورت جداگانه آن را فعال کرد و برای ثبت صداهایی مانند بادهای مریخی و یا اتفاقات دیگر، میکروفون مورد نظر را به کار برد.

تجهیزات سوپرکم

همان‌طور که انتظار می‌رود، پره‌های نبوغ هم به هنگام چرخش سریع خود صدای مخصوصی در اتمسفر رقیق مریخ به وجود می‌آورند که با وجود فاصله هشتاد متری استقامت از پهپاد مریخی مورد نظر به هنگام ثبت صدا، می‌توان آن را به خوبی شنید. آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا که مسئول هدایت استقامت بوده، این مریخ نورد را در همان زمان وقوع اولین پرواز، در فاصله ایمنی از نبوغ پارک کرد تا در صورت سقوط این وسیله پروازی، اتفاقی برای پهپاد مریخی یا کاوشگر مورد نظر نیفتد. به همین دلیل می‌توان گفت که ضبط صدای هلیکوپتر مریخی نبوغ از فاصله هشتاد متری توسط میکروفون سوپرکم به نوبه خود شگفت‌انگیز است.

دیوید میمون (David Mimoun)، سرپرست تیم کار با میکروفون سوپرکم می‌گوید که پیش از ارسال نبوغ به مریخ، آزمایش‌هایی روی زمین انجام شده بود؛ در این آزمایش‌ها نتیجه گرفته شد که میکروفون مورد نظر به سختی قادر است تا صدای حرکت پره‌های پهپاد مریخی ناسا را ثبت کند. با این تفاصیل، میمون می‌گوید که تیم او در ثبت صدای مورد نظر در شرایط واقعی و روی سطح سیاره سرخ، بسیار خوش‌شانس بوده‌اند. به گفته این دانشمند فایل صوتی مورد نظر از لحاظ تحقیقات در رابطه با شرایط اتمسفر مریخ فوق‌العاده باارزش بوده و تحلیل آن می‌تواند بسیاری از نادانسته‌ها در این رابطه را برطرف کند.

ویرایش صدای هلیکوپتر مریخی نبوغ

البته به گفته میمون، از بین بردن نویزهای پس‌زمینه و فراهم کردن امکان شنیدن صدای هلیکوپتر مریخی نبوغ نیازمند کمی ویرایش بود؛ برای این کار، دانشمندان JPL در فایل صوتی مورد نظر، فرکانس صدای پره‌های پهپاد ناسا که 84 هرتز بود را در نظر گرفته و هر صدای دیگری که بالاتر یا پایین‌تر از این فرکانس بود را حذف کردند. ناسا می‌گوید که این کار کمک بسیاری به واضح‌تر شدن تاثیر چرخش پره‌های نبوغ در اتمسفر مریخ کرد و وقتی بالگرد مریخی از جلوی دوربین استقامت عبور می‌کند، صدای مورد نظر از همیشه بلندتر است.

ناسا صدای پرواز هلیکوپتر مریخی نبوغ را منتشر کرد

این اولین باری نبوده که استقامت صدای مریخ را به زمین مخابره می‌کند؛ در ابتدای فرود این مریخ نورد در سیاره سرخ، فایل‌های صوتی و تصویری مختلفی از مراحل فرود و روزهای اولیه رسیدن کاوشگر به مقصد منتشر شد و همچنین، به هنگام آزمایش کارایی تجهیزات نصب شده روی استقامت فایل‌هایی ثبت شدند که پس از مدتی ناسا آن‌ها را در اختیار علاقه‌مندان قرار داد.

تمدید ماموریت نبوغ

جالب است بدانید که نبوغ در ابتدا برای یک ماموریت سی روزه و تنها به منظور انجام پنج پرواز به مریخ فرستاده شده بود. با این حال پس از تکمیل موفقیت‌آمیز پنجمین پرواز، ناسا ماموریت مورد نظر را تمدید کرد و قرار بر این بوده تا در مناطق جدیدی از محدوده فعالیت استقامت، پهپاد مریخی این کاوشگر را همراهی کند. استقامت برای جستجو در منطقه‌ای به نام دهانه جزرو به سیاره سرخ فرستاده شده و دانشمندان ناسا می‌گویند که نبوغ می‌تواند نوعی حمایت هوایی را برای کاوش‌های استقامت فراهم کند.

انتشار صدای هلیکوپتر مریخی نبوغ گوشه دیگری از موفقیت‌های این پهپاد شگفت‌انگیز را به ما یادآور شد. در واقع هدف اصلی این بوده که در ماموریت‌های آینده، وسایل پروازی پیشرفته‌تری به مریخ ارسال شود تا کار کاوش این جرم آسمانی شگفت‌انگیز از آن پس به کمک تجهیزات پروازی انجام شود. آژانس فضایی آمریکا از این به بعد آسمان مناطق پیش روی استقامت را به کمک نبوغ اسکن می‌کند تا از این طریق مشخص شود که چه نقاطی از لحاظ کاوشی برای این مریخ نورد پیشرفته مناسب‌تر هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*