آیفون سه بعدی

احتمال عرضه آیفون سه بعدی با پتنت جدید اپل قوت گرفت

آیفون یا آیپد سه بعدی را می‌توان یکی از اولویت‌های اپل دانست، چرا که اخیراً پتنتی را برای نمایش محتوای سه بعدی بدون نیاز به عینک ثبت کرده است.

زمانی موج فناوری سه بعدی به گوشی‌های اندرویدی هم رسیده بود و اچ تی سی Evo 3D و ال‌جی اپتیموس 3D را می‌توان از گوشی‌های برجسته‌ای به حساب آورد که توانایی نمایش محتوای سه بعدی را در ویدیوهای منتخب یوتیوب، برخی برنامه‌ها و عکس‌های گرفته شده با دوربین سه بعدی خود داشتند.

این فناوری با مشکلاتی نیز همراه بود، از جمله کمبود برنامه‌های سه بعدی سازگار، ناتوانی در اشتراک گذاری تصاویر سه بعدی با یک گوشی یا مدل دیگر و سردردهایی که برخی کاربران به خاطر نگاه کردن به صفحه نمایش سه بعدی می‌گرفتند. عصر سه بعدی عمر کوتاهی داشت، اما ممکن است دوباره بازگردد. اخیراً پتنت جدیدی از اپل به ثبت رسیده است که نشان می‌دهد اپل در حال بررسی استفاده از صفحه نمایش سه بعدی در آیفون یا آیپد بدون نیاز به عینک‌های مخصوص است.

آیفون سه بعدی / الجی اپتیموس 3D - اچ تی سی evo 3d

در این پتنت اپل اشاره می‌کند که سالن‌های سینما برای نشان دادن محتوای سه بعدی اقدام به توزیع عینک‌های پولاریزه به خصوصی بین تماشاچیان می‌کنند. از این فناوری در محتوای نمایش داده شده در واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده نیز استفاده می‌شود.

اپل در این باره افزود که ایجاد این نوع محتوا بر روی گوشی‌های هوشمند یا تبلت ها بدون مشکلاتی همچون تاری حرکتی، Luminance offset یا دیگر افکت‌هایی که ممکن است برای کاربر ناخوشایند یا سرگیجه‌آور باشد می‌تواند مشکل باشد. با این وجود اپل در نظر دارد بدون نیاز به استفاده از هیچگونه عینک یا گجت خاص، اقدام به ارائه محتوای سه بعدی بر روی آیفون یا آیپد کند. اپل باور دارد که تا زمانی که یک تصویر تقسیم شده و به هر چشم جداگانه فرستاده شود، افکت سه بعدی ایجاد خواهد شد و این ما را به چیزی می‌رساند که اپل آن را «حالت تقسیم صفحه» می‌نامد.

آیفون سه بعدی / آیپد سه بعدی

در حالت تقسیم صفحه هر چشم تصویر را با یک زاویه مختلف دریافت می‌کند که در نهایت به ایجاد افکت سه بعدی منجر خواهد شد. برنامه اپل استفاده از نمایشگری است که بخشی از آن محتوا را برای چشم چپ کاربر و بخش دیگر محتوا را برای چشم راست کاربر نمایش می‌دهد. در این پتنت اشاره شده است که ردیف‌های پیکسلی به صورت مجزا کنترل می‌شوند.

علیرغم ثبت این پتنت، به نظر نمی‌رسد که اپل به این زودی از آیفون سه بعدی رونمایی کند. چرا که اپل اولویت‌های دیگری همچون استفاده از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز در صفحه نمایش مدل‌های پرو آیفون 13 دارد که با ۱۲۰ بار بروزرسانی صفحه نمایش در یک ثانیه سبب تجربه کاربری روان‌تر و انیمیشن های بهتر در بازی‌های ویدیویی خواهد شد. همچنین گفته می‌شود اپل در حال کار کردن روی آیفون تاشو است که البته تا پیش از سال ۲۰۲۳ عرضه نخواهد شد.

شاید روزی اپل با معرفی آیفون یا آیپد سه بعدی فرصت دیگری به این فناوری دهد، اما در حال حاضر این کار تقریباً در انتهای لیست اولویت‌های اپل است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*