فرصت تماشای ابر ماه خونین چند روز آینده را از دست ندهید

فرصت تماشای ابر ماه خونین چند روز آینده را از دست ندهید

ابر ماه خونین (super blood moon) پدیده‌ای بوده که با وقوع هم‌زمان دو رویداد ستاره شناسی مرتبط با قمر زمین رخ می‌دهد. این رویداد تا چند روز آینده قابل رویت خواهد بود.

ستاره شناسان آماتور و شیفتگان دنیای هوافضا، به هیچ وجه رویداد ابر ماه خونین (super blood moon) چند روز آینده را از دست ندهید! به گفته دانشمندان، در زمان وقوع این رویداد قمر زمین از همیشه به سیاره ما نزدیک‌تر خواهد بود و ظاهر این جرم آسمانی هم با همیشه فرق خواهد داشت.

طبق اطلاعات موجود، در 26 می (5 خردادماه)، این پدیده ابر ماه در قسمت‌هایی از قاره آمریکا قابل مشاهده می‌شود. یکی از پدیده‌های هم‌زمانی که در تاریخ مورد نظر آسمان سیاره ما را نورانی می‌کند، ابر ماه نام دارد که به دلیل نزدیک‌تر شدن قمر سیاره به ما رخ می‌دهد؛ در این اتفاق، ماه در آسمان بزرگ‌تر از همیشه دیده می‌شود.

به علاوه، خونین شدن ماه هم زمانی رخ می‌دهد که در اثر بروز یک ماه گرفتگی کامل، سایه زمین تمامی سطح ماه را می‌پوشاند و از دید زمینیان به نظر می‌رسد که این جرم آسمانی عظیم قرمز رنگ شده است. البته برای به وجود آمدن منظره مورد نظر قمر زمین باید در حالت کامل خود باشد؛ در این شرایط مقداری از نور خورشید توسط بدنه سیاره ما مسدود می‌شود و مابقی پرتوها هم از کنارهای سیاره، از درون اتمسفر رد می‌شوند. جو زمین در وضعیت مورد نظر طول موج‌های کوتاه مانند رنگ آبی را از خود عبور نمی‌دهد و تنها طول موج‌های بلندتر مثل قرمز به ماه می‌رسند. به این ترتیب، ظاهری قرمز رنگ روی این جرم آسمانی پدیدار می‌شود.

ابر ماه خونین 26 می

تمامی اتفاقاتی که توصیف شدند باعث می‌شوند که ماه ما علاوه بر بزرگ‌تر دیده شدن، نوعی سایه متمایل به قرمز هم روی خود داشته باشد. برخی اتفاق پیش رو را با نام ابر ماه گل هم می‌شناسند؛ دلیل این نام‌گذاری به تقویم نجومی کشاورزی مربوط می‌شود و از آنجایی که در این زمان از سال، گل‌های خاصی شروع به روییدن می‌کنند، عده‌ای تغییرات ظاهر ماه را به اتفاقات روی زمین نسبت داده‌اند.

فرصت تماشای ابر ماه خونین چند روز آینده را از دست ندهید

جالب است بدانید که ابر ماه خونین 26 می دومین ابر ماه سال 2021 خواهد بود؛ آژانس فضایی آمریکا اعلام کرده که به هنگام وقوع پدیده پیش رو، قمر زمین تنها 157 کیلومتر به سیاره ما نزدیک‌تر خواهد بود و به همین دلیل، بسیاری از افراد تشخیص نخواهند داد که در این تاریخ، ماه بزرگ‌تر از همیشه دیده می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند پدیده ستاره شناسی هفته‌های آینده را از شرق آسیا، اقیانوس آرام و قسمت‌هایی از ایالات متحده آمریکا تماشا کنند. در مورد آمریکا گفته شده که به هنگام وقوع ماه گرفتگی اکثر قسمت‌های ساحل شرقی این کشور قادر به دیدن ماه نخواهند بود چرا که در آن زمان، قمر سیاره در زیر خط افق آن‌ها قرار خواهد داشت.

در آوریل گذشته بود که خبر وقوع ابر ماه صورتی را منتشر کردیم. پدیده مورد نظر اولین ابر ماه سال 2021 بود و انتظار می‌رود که علاقه‌مندانی که این رویداد دیدنی را از دست ندادند، برای ماه گرفتگی پیش رو هم خود را آماده کرده و در مناطق اعلام شده، با تجهیزات تصویربرداری خود تصاویر و ویدیوهایی دیدنی را از آسمان شب به ثبت برسانند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. مرسی از اطلاعات خوبتون