قطعی برق

قطعی برق گسترده در سراسر کشور؛ آیا برق شما هم قطع می‌شود؟

همزمان با گرم شدن هوا قطعی برق گسترده در سراسر کشور گزارش شده است. سخنگوی صنعت برق، استخراج غیرمجاز رمزارزها و استفاده از کولر در گرمای هوا را دلیل قطع شدن برق اعلام کرده بود.

چند روزی است با شروع گرما، برق مشترکان بدون اعلام قبلی یا جدول قطعی برق، قطع می‌گردد و عملا قطع برق در تهران و برخی شهرهای دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

اداره برق هم امروز در یک اطلاعیه اعلام کرده است به منظور تامین برق مشترکان و کمک به جلوگیری از بروز خاموشی، مراکز استخراج رمز ارز در ساعات اوج مصرف برق از امروز شنبه اول خرداد خاموش می شوند.

قطعی برق در فصل گرما اتفاق جدید در کشورمان نیست؛ با توجه به اینکه بخش بزرگی از انرژی برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه های برق آبی تامین می‌گردد، کاهش بارش ها و به دنبال آن نیاز به ذخیر آب پشت سدها موجب کاهش چشم گیر تولید برق سدهای کشور در سال های کم آبی می‌شود.

با این حال، قیمت پایین تعرفه برق در کشور، ایران را به بهشت ماینرها تبدیل کرده تا جایی که بر اساس تحقیقاتی که توسط یک موسسه تحلیل بلاکچین به نام «الیپتیک» انجام شده، حدود ۴.۵ درصد از استخراج رمزارز جهان در ایران صورت می‌گیرد. بدیهی است که این موضوع باعث افزایش بسیار زیاد مصرف برق شده که در فصول گرم سال به وضوح موجب کمبود برق در کشور و به دنبال آن خاموشی های گسترده خواهد شد.

اما سوالی که ذهن همه را به خود مشغول کرده این است که چرا باید مردم، گرفتار سودجویی عده ای برای استخراج ارزهای دیجیتال در ایران شوند و چرا دولت اجازه می‌دهد که یک فارم ماینینگ به اندازه یک شهر برق مصرف کند؟ آنهم در فصول گرم و بحران کم آبی موجود در کشور!

اگر برق محل کار یا زندگی شما هم قطع می‌شود، لطفا با ذکر نام شهر خود در بخش نظرات، ما و دیگر کاربران گجت نیوز را مطلع سازید.