رمدسیویر

فروش 3 میلیون تومانی داروی رمدسیویر برای کرونا در بازار سیاه

طبق گفته مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو، آن چیزی که تحت عنوان داروی رمدسیویر برای کرونا با 4 برابر قیمت در بازار سیاه به فروش می‌رسد تقلبی است.

رمدسیویر دارویی است که به منظور مقابله با کرونا از سوی دکترها تجویز می‌شود و به همین علت دارای اهمیت زیادی است؛ اما چیزی که در کشور به اسم Remdesivir و با 4 برابر قیمت به فروش می‌رسد معلوم نیست که چیست. هم‌اکنون و به دنبال بالا رفتن شمار مبتلایان به کرونا و آغاز به کار کلینیک‌های سرپایی بستری موقت در بیمارستان‌ها، مصرف این دارو به طور چشم‌گیری افزایش یافته است و به همین دلیل در بازار بسیار کمیاب شده است.

افزایش مصرف رمدسیویر با آغاز به کار کلینیک بستری موقت

رمدسیویر

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط با کمبود داروی کرونا رمدسیویر عنوان کرد که در این پیک کرونا شمار مبتلایان به طور چشم‌گیری بالا رفته و بسیاری از مبتلایان هنوز به آن مرحله نرسیده‌اند که در بیمارستان بستری شوند؛ اما به منظور دریافت داروی کرونا رمدسیویر بستری می‌شوند و دریافت این دارو در مرحله نخست تأثیر به سزایی خواهد گذاشت. در حال حاضر ایران تولید این دارو را در داخل آغاز کرده و این یک افتخار بزرگ محسوب می‌شود. قیمت این دارو در کشورهای دیگر 390 دلار است، این در صورتی است که در کشور با قیمت 20 دلار به تولید می‌رسد.

بیمارستان‌ها ابتدا مبتلایان را به منظور دریافت رمدسیویر بستری موقت می‌کردند و بیماران پس از دریافت این دارو به منزل برمی‌گشتند و بعدا مجددا به بیمارستان مراجعه می‌کردند که همین مسئله باعث می‌شد که تعداد بستری‌ها به شدت افزایش پیدا کند. در پیک چهارم کرونا 45 هزار بیمار به صورت سرپایی درمان شدند که این مسئله باعث شد تا کمی از حجم کار بیمارستان‌ها کاهش یابد. البته در این پیک استفاده از رمدسیویر تولید داخل به شدت افزایش یافت و این دارو در بازار کمیاب شد. همین مسئله باعث شد تا وزیر دستوری را مبنی بر ورود رمدسیویر از خارج از کشور صادر کند.

تولید ماهانه دو میلیون دوز Remdesivir

مدیرکل اداره دارو و مواد در ارتباط با کمیاب شدن داروی رمدسیویر عنوان کرد که ایران تا پیش از بیکاری ناشی از پیک چهارم کرونا رمدسیویر را به کشورهای ترکیه، سوریه، عراق و یونان صادر می‌کرد. هم‌اکنون کشورهای چین و هند نیز به خریداران رمدسیویر ایرانی اضافه شده‌اند، زیرا شمار مبتلایان در هند بسیار بالا رفته است و روزانه تعداد زیادی از افراد جان خود را از دست می‌دهند.

در حال حاضر ماده اولیه این دارو در جهان بسیار کمیاب شده است. ایران هم‌اکنون در حال تولید مواد اولیه این دارو است. البته میزان تولید ماده اولیه بسیار کم است و در آینده این مشکل با افزایش تولید رفع خواهد شد. وی در ادامه و در ارتباط با میزان تولید رمدسیویر در کشور بیان کرد که ایران هم‌اکنون از 8 تولیدکننده این دارو بهره می‌برد و میزان تولید آن در پیک چهارم کرونا به 500 هزار در هفته رسیده است. این در شرایطی است که در حال حاضر این دارو در بعضی از شهرها به شدت کمیاب شده و دلیل این امر تزریق سرپایی این دارو به بیماران است.

تولید 100 برابری رمدسیویر

رمدسیویر

محمدی با اشاره به این که شرایط کرونا در کشور تعیین کننده میزان نیاز رمدیسیور مصرفی است عنوان کرد که تولید این دارو در پیک چهارم کرونا 100 برابر شده است. لازم به ذکر است که بیشتر این دارو در کلینیک‌های بستری موقت مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان مصرف تا پیش از پیک چهارم از 5 هزار عدد در هفته کمتر بود، اما در موج چهارم کرونا 500 هزار عدد در هفته را تجربه کرد.

نیاز به این دارو در پیک چهارم کرونا افزایش چشم‌گیری پیدا کرد و در نتیجه این دارو در برخی از استان‌های کشور کمیاب شد، البته کشور در حال حاضر موج چهارم را رد کرده و میزان مبتلایان کاهش پیدا کرده است و رفته رفته مشکل کمبود این دارو نیز رفع خواهد شد. ابتدا فقط داروخانه‌های بیمارستانی این دارو را دریافت می کردند، اما هم‌اکنون این دارو با توجه به افزایش شمار مبتلایان و برای دسترسی بهتر بیماران در داروخانه‌های منتخب کشور نیز توزیع می‌شود.

محمدی در ادامه و در ارتباط با قیمت رمدسیویر تولید داخل اظهار کرد که Remdesivir داخلی 700 هزار تومان قیمت دارد و رمدسیویر وارداتی چیزی حدود یک میلیون و صد هزار و یک میلیون و دویست هزار تومان قیمت دارد. البته هم‌اکنون و با تولید این دارو در داخل کشور دیگر هیچ وارداتی نداریم و تنها نمونه ایرانی در بازار توزیع می‌شود و به افراد توصیه می‌شود که در صورت مشاهده گرانفروشی با سامانه 190 وزارت بهداشت تماس حاصل کنند.

هزینه پرداختی بیماران کرونایی

رمدسیویر

90 درصد از هزینه دارو در بخش بستری توسط بیمه پرداخت می شود و 10 درصد از هزینه نیز بر عهده بیمار است. همچنین 70 درصد هزینه دارو در بخش سرپایی نیز توسط بیمه پرداخت می‌شود و 30 درصد از هزینه‌ها بر عهده خود افراد است. البته 6 عدد ویال رمدسیویر به منظور معالجه هر مبتلا تجویز و تزریق می‌شود.

تنها در صورتی بیمه هزینه‌های رمدسیویر را تقبل می‌کند که این دارو توسط فوق تخصص عفونی، متخصص طب اورژانس، فوق تخصص ریه و متخصص داخلی تجویز شده باشد و در صورت تجویز پزشک عمومی بیمه هیچ هزینه‌ای را تقبل نخواهد کرد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در ادامه و در ارتباط با فروش 4 میلیون تومانی رمدسیویر در ناصر خسرو و همچنین نشت این دارو از داروخانه‌ها به بازار سیاه بیان کرد که تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر ورود رمدسیویر اصلی به بازار سیاه دریافت نشده است و در صورتی که در بازار سیاه یک مورد رمدسیویر با برچسب تی تک شناسایی شود در می‌یابیم‌ که داروخانه‌ها این دارو را وارد بازار سیاه کرده‌اند.

ورود دارو از داروخانه به بازار سیاه به هیچ‌عنوان صحت ندارد و در دفعات مکرر از مردم درخواست شده است که تنها این دارو را از داروخانه خریداری کنند، زیرا آن چیزی که در بازار سیاه تحت عنوان رمدسیویر فروخته می‌شود تقلبی است. محمدی همچنین در ادامه با اشاره به این که علت کمیاب شدن دارو در داروخانه‌ها مطالبات بیمارستان‌ها از بیمه‌ها است اظهار کرد که بعضی از مراکز درمانی در حال حاضر و به علت بدهکاری به شرکت‌های پخش توان خریداری داروهای کرونا از جمله توسیلورومپ، فاویپیراور و رمدسیویر را ندارند. این یک جریانی است که در آن بیمه از پرداخت پول بیمارستان اجتناب می‌کند،‌ بیمارستان نیز از عهده پرداخت پول داروخانه برنمی‌آید و در نهایت داروخانه نیز نمی‌تواند پاسخگوی شرکت پخش باشد. این در حالی است که شرکت پخش نیز قصد تهیه دارو از تأمین کننده را دارد. این یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور است و امید داریم که هرچه زودتر این مشکل هم برطرف شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*