اولین عکس مریخ نورد تیانون 1 چین به زمین مخابره شد

اولین عکس مریخ نورد تیانون 1 چین به زمین مخابره شد

به تازگی اولین عکس تیانون 1 (Tianwen-1) از سیاره مریخ به زمین ارسال شد. این ماموریت اولین اقدام موفقیت‌آمیز چین برای ارسال مریخ ‌نورد به سیاره سرخ بوده است.

در ادامه به بررسی ماجرای اولین عکس تیانون 1 (Tianwen-1) از سیاره سرخ می‌پردازیم؛ مدتی پیش بود که آژانس فضایی چین (CNSA) در ماموریتی به این نام یک مریخ نورد را به سیاره همسایه ما در منظومه شمسی ارسال کرد. در همین رابطه، خبر رسیده که اولین تصویر ثبت شده از سطح مریخ توسط این کاوشگر به دست زمینیان رسیده است.

نام ربات مریخ نوردی که تصویر مورد نظر را ثبت کرد، ژورونگ (Zhurong) بوده و باید گفت که بعد از آمریکا، چین دومین کشوری در کل جهان است که با موفقیت، کاوشگری را روی سطح سیاره سرخ فرود آورده و ربات خود را به اندازه کافی روی این سیاره زنده نگه داشته تا عکس‌هایی توسط دوربین‌های کاوشگر ثبت شوند.

در 15 ماه جاری میلادی بود که چینی‌ها خبر فرود مریخ نورد خود در سیاره سرخ را منتشر کردند. این ربات در یکی از دشت‌های جنوب مریخ به زمین نشست و اولین عکس تیانون 1 هم مربوط به همین محل می‌شود. در واقع آژانس فضایی چین مدارگرد و ربات کاوشگر خود را در یک فضاپیما و به صورت هم‌زمان به جرم آسمانی مورد نظر فرستاده بود و پس از انتشار خبر فرود ژورونگ، گفته شد که مدارگرد حمایت کننده از مریخ ‌نورد هم کار خود را شروع کرده است. این مدارگرد به عنوان نوعی واسطه، اطلاعات جمع‌آوری شده از مریخ نورد را به زمین مخابره می‌کند.

اولین عکس تیانون 1

اولین عکس مریخ نورد تیانون 1 چین به زمین مخابره شد

آژانس فضایی چین اعلام کرده که داده‌های ارسالی از مریخ در واقع دو عکس بوده که یکی از آن‌ها به صورت سیاه و سفید بوده و عکس دوم هم رنگی ثبت شده است. عکس سیاه و سفید بالا توسط دوربین ضد مانع نصب شده در جلوی مریخ نورد تهیه شده و قوسی هم که در خط افق دیده می‌شود به دلیل به کار گیری لنزهای زاویه باز در عکس‌برداری بوده است. در واقع دوربین مورد نظر برای پوشش دادن محدوده‌ای گسترده‌تر تصاویر را به این شکل ثبت می‌کند و باید گفت که خط افق روی سیاره مریخ به هیچ وجه به این شکل دیده نمی‌شود.

به گفته دانشمندان چینی، دو میله‌ای که در قسمت‌های چپ و راست بالای اولین عکس تیانون 1 دیده می‌شوند، رادارهای زیر سطحی هستند. در وسط تصویر هم دو قسمت از سطح شیب‌داری را می‌بینیم که به پلتفرم فرودی مریخ نورد متصل هستند. ربات چینی از این سطح به پایین می‌آید و روی سطح مقصدش می‌نشیند. گفته شده که مسیر جلوی این پلتفرم کاملا صاف و خالی از هر نوع مانع بزرگی بوده و کاوشگر ژورونگ هم می‌تواند به راحتی در این مسیر حرکت کند.

عکس رنگی جدید کاوشگر ژورونگ

اولین عکس مریخ نورد تیانون 1 چین به زمین مخابره شد

تصویر بالا مورد بعدی از بسته اولین عکس تیانون 1 بوده که دوربین مسیریابی کاوشگر را نشان می‌دهد. این دوربین به سمت قسمت پشتی نشانه گرفته شده است. از طرف دیگر بشقاب ماهواره ارتباطی که اتصال ژورونگ با مدارگرد را برقرار می‌کند هم در عکس دیده می‌شود و دو قسمت چپ و راست عکس هم صفحات خورشیدی را نشان می‌دهند که برای تامین انرژی این مریخ نورد مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

آژانس فضایی چین اعلام کرده که از 19 می برای خروج از پلتفرم فرودی ماموریت تیانون 1 آماده خواهد شد و کار کاوش در منطقه و جستجو برای پیدا کردن سوژه‌های مناسب برای تحقیق را شروع می‌کند. انتظار می‌رود تصاویر، ویدیوها و داده‌های فراوانی از طریق این ربات به زمین مخابره شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*