واکسن آنفلوآنزای مرغی

روسیه از ساخت واکسن آنفلوآنزای مرغی خبر داد

مدیرکل مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و بیوتکنولوژی وکتور روسیه از ساخت واکسن آنفلوآنزای مرغی یا همان آنفلوانزای H5N8 خبر داد.

رینات مکسیتوف، مدیرکل مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و بیوتکنولوژی وکتور روسیه که در تولید واکسن کرونا این کشور نیز حضور فعال داشته است عنوان کرد توانستیم یک واکسن کارآمد برای مقابله با آنفلوانزای H5N8 یا همان آنفلوآنزای مرغی بسازیم. محققان H5N8 را زیرگروهی از آنفلوانزای نوع A می‌دانند که به عنوان آنفلوانزای پرندگان/مرغی نیز شناخته می‌شود. محققان تاکید کردند H5N8 که در حال حاضر به عنوان زیرگروه‌های کمتر بیماری‌زا برای انسان محسوب می‌شود، در آینده نزدیک به یک عامل بیماری‌زا برای انسان تبدیل خواهد شد.

جزئیات ساخت واکسن آنفلوآنزای مرغی

مدیرکل مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و بیوتکنولوژی وکتور روسیه در ادامه بیان کرد در ماه مارس سال 2021 ما برای ایجاد سویه واکسنی از فناوری ژنتیک معکوس استفاده کردیم که از آن می‌توان برای مقابله با آنفلوانزای H5N8 استفاده کرد. وی افزود اگر نیاز باشد می‌توان این سویه را به سرعت به کارخانه‌های تولید واکسن روسیه تحویل داد تا با فناوری‌های موجود واکسن آن را به تولید برسانند. همچنین مدل اولیه کیت تست این ویروس نیز توسط این موسسه به تولید رسیده است. مکسیتوف تاکید کرد تولید واکسن و ثبت کیت تست این ویروس در روسیه به میزان تقاضا برای آن وابسته است.

آنا پوپووا، رئیس روسپوتربنادزور روسیه که نهاد ناظر بر بیماری‌های عفونی محسوب می‌شود در همین خصوص عنوان کرد در ماه فوریه نوع جدید آنفلوانزای H5N8 را در چندین نفر شناسایی کردیم. همچنین شواهد حاکی از آن است که این ویروس برای کسب توانایی انتقال انسان به انسان به زودی یک جهش بزرگ را تجربه خواهد کرد.

گفتنی است در ماه فوریه نخستین موارد ابتلا به ویروس A (H5N8) در انسان توسط دانشمندان مرکز وکتور تایید شد که طی آن 7 کارگر یک مرغداری جنوب روسیه به این نوع ویروس مبتلا شدند. البته پیش از آن هیچ گزارشی از سرایت این ویروس میان انسان‌ها منتشر نشده بود. هرچند این نوع آنفلوانزای مرغی برای پرندگان بسیار کشنده است، اما این نخستین گزارش از انتقال A (H5N8) به انسان محسوب می‌شود و به همین دلیل نگرانی محققان را به همراه داشته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*