استخراج رمزارز

آیا استخراج رمزارز متهم اصلی خاموشی‌های اخیر است؟

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور، در تازه‌ترین اظهارات خود استخراج رمزارز را به عنوان اصلی‌ترین دلیل خاموشی‌های اخیر معرفی کرده است.

در روزهای اخیر برق تمام مناطق کشور به طور مداوم قطع شده است. همین مسئله باعث شده تا امروز تمام افراد در جست‌وجوی مقصر ردیف اول این موضوع باشند. برخی از افراد معتقد هستند که قطعی برق در روزهای اخیر یک منشأ بین‌المللی دارد و مربوط به توافق پاریس است. عده دیگری نیز علت اصلی قطعی برق را بی‌کفایتی متولیان صنعت برق می‌دانند. اما عمده افراد بر این عقیده هستند که دلیل اصلی قطعی برق استخراج رمزارزها است، چرا که دستگاه های استخراج کننده رمزارز مصرف برق زیادی دارند.

دلیل اصلی خاموشی‌های اخیر کشور

یکی از نکات جالب توجه در این میان، اظهارات سخنگوی صنعت برق است که دلیل اصلی قطعی برق در روزهای اخیر را استخراج رمزارزها دانسته است. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور در ارتباط با همین موضوع با اشاره به این که تجهیزات صنعت برق در پی استخراج ارز دیجیتال از بین رفته است عنوان کرد که دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال قانونی و غیر قانونی نزدیک به 2000 مگاوات برق مصرف می‌کنند که همین مسئله زمینه ساز خاموشی‌های گسترده می‌شود.

در صورتی علت اصلی خاموشی‌های اخیر، استخراج رمزارزها معرفی شده است که در 5 ماه قبل نیز قطعی برق اتفاق می‌افتاد؛ اما متولیان صنعت برق استخراج رمزارزها را بی‌گناه می‌دانستند. سخنگوی صنعت برق کشور در ارتباط با همین موضوع طی مصاحبه‌ای در دی ماه سال پیش بیان کرده بود که استخراج رمزارزها تنها 2 درصد از برق کشور را به خود اختصاص می‌دهد و به همین خاطر نمی‌تواند شبکه برق را با هیچ مشکلی مواجه کند.

این در صورتی است که سخنگوی صنعت برق هم‌اکنون و پس از گذشت 5 ماه موضع خود را کاملا تغییر داده است و دلیل عمده قطعی برق را استخراج رمزارزها معرفی کرده است. در این میان شاید سؤالی پیش بیاید که میزان برق مصرفی استخراج رمزارز چقدر است؟

استخراج غیر مجاز رمزارز چقدر از برق کشور مصرف می‌کند؟

دانشگاه کمبریج در آذرماه سال گذشته آماری را منتشر کرد که مشخص می‌سازد سهم ایران از کل شبکه استخراج بیت کوین در جهان حدود 3.8 درصد است. بر همین اساس در کشور طی آذر ماه سال گذشته چیزی حدود 6 اگزاهش ارز دیجیتال استخراج شده است.

با بررسی انواع مختلف دستگاه‌هایی که برای ماینینگ ارز دیجیتال در کشور وجود دارد، به این نتیجه می‌رسیم که در پرمصرف‌ترین حالت ممکن این دستگاه‌ها برای استفاده در یک شبکه 6 اگزاهش به 700 مگاوات برق نیاز خواهند داشت. این در صورتی است که طی 6 ماه گذشته و به دنبال پیگیری‌های مسئولان صنعت برق حدود 3000 دستگاه استخراج ارز دیجیتال  شناسایی و ضبط شده است.

استخراج رمزارز

با توجه به این موضوع مشخص می‌شود که میزان برق مصرف شده توسط دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال طی 6 ماه گذشته از رقم ثبت شده که 700 مگاوات بود بالاتر رفته است. با این آمار به دست آمده از استخراج ارز دیجیتال در کشور و مقایسه آن با پیک مصرف 56.178 که در دوم خرداد امسال به ثبت رسیده است مشخص می‌شود استخراج رمزارز قانونی و غیر قانونی تنها 1.2 درصد از برق را به خود اختصاص می‌دهند.

در چنین شرایطی و با توجه به این که برق دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال قانونی که میزان برق مصرفی آن‌ها نزدیک به 350 مگاوات است، قطع شده، تنها 0.6 درصد از شبکه برق کشور به دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال غیر قانونی اختصاص پیدا کرده است، که قاعدتا این مسئله نمی‌تواند علت عمده قطعی برق در روزهای اخیر باشد.

علت معرفی استخراج رمزارز به عنوان دلیل اصلی قطعی برق

با وجود این که مطابق با آمار جهانی، میزان برق مورد نیاز برای استخراج ارز دیجیتال 700 مگاوات است، اما سخنگوی صنعت برق مدعی شده است که مزارع استخراج بیت کوین 2000 مگاوات برق مصرف می‌کنند. این در شرایطی است که وی تا پیش از این اعلام کرده بود که دستگاه‌های استخراج رمزارز غیرمجاز 300 مگاوات برق مصرف می‌کنند.

تناقض اظهارات مسئولان صنعت برق در خصوص میزان برق مصرفی رمزارزها می‌تواند علل زیادی داشته باشد. به معنای ساده‌تر هیچ متولی برای استخراج رمزارز در کشور تعیین نشده است و از این رو صنعت برق به راحتی می‌تواند مقصر تمام اتفاقات را رمزارزها معرفی کند. از سوی دیگر معرفی کردن استخراج رمزارز به عنوان متهم ردیف اول خاموشی‌های اخیر می‌تواند تمام وظایف انجام نشده صنعت برق در سال‌های گذشته از جمله عدم افزایش تولید برق تا 100 هزار مگاوات و عدم توسعه تجدیدپذیرها تا 4000 هزار مگاوات را بپوشاند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. با درود، مطالب خوبی رو بیان کردید و بسیار سپاسگزارم که دقیق ، موشکافانه و عاری از جانب داری توضیح دادید، مهمترین دلیل کمبود برق رو به درستی در پاراگراف آخر ذکر کردید، پاینده باشید و مانا